Avensis Verso som läcker kylarvatten
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Re: Avensis Verso som läcker kylarvatten
Det är den lösningen jag har tänkt mig, ifall mammas bil får samma problem. Tror det kan funka, bara du ser till att plugga alla kanaler med rena trasor eller motsvarande, så du inte får spån ner i oljekanalerna eller i cylindrarna.Jag hade nog dragit i två helicoil (eller om du kan hitta nån längre variant) i varje hål, och satt längre bult än original.
Jag tror absolut att det går att fixa, bara det inte går så långt att den börjar få en massa vatten i oljan.
Jag tror absolut att det går att fixa, bara det inte går så långt att den börjar få en massa vatten i oljan.
-
- Bilmodell: Avensis verso
- Årsmodell: 2004
- PostOrt: 65593
- Land (Country): sweden
Jag gick till min lokale Toyota verkstad och lyssnade lite vad packningar kan komma att kosta, det visade sig att det inte finns tjockare packningar till den. Man menade att man planar inte topparna på moderna bilar utan man byter hela toppen. Har letat lite på nätet och det verkar som det inte finns andra packningar än originalet där heller vad jag kunde se.
Lutar mer och mer åt en motor från skroten eller ny bil... men det tar emot att ge upp, ligger inte i min natur att ge vika för lite tekniska motgångar
Lutar mer och mer åt en motor från skroten eller ny bil... men det tar emot att ge upp, ligger inte i min natur att ge vika för lite tekniska motgångar

-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
Toyota säger nog så för att dom inte själva kan plana. Finns gott om firmor som planar toppar. Angående packning, enkel lösning: ta två.
-
Har pratat med några bilmeckar och det känns som det är värt ett försök, har ju inget att förlora, skrot blir det ju i vilket fall som helst och lyckas man med en reparation så är det mycket roligare än att byta motor eller köpa ny bil.
Började riva isär den ikväll men kom inte så långt innan gav upp för dagen. I morgon är jag påt igen, håller er underrättade hur det går
Började riva isär den ikväll men kom inte så långt innan gav upp för dagen. I morgon är jag påt igen, håller er underrättade hur det går

-
Nu står jag i begrepp med att plocka bort kamaxlarna, jag har dragit runt motorn för att se om det finns några markeringar som indikerar ett nolläge, men hittar inget. Det finns 2 gulmarkerade länkar på kedjan men inga markeringar på dreven till kammarna och ingen markering på svänghjulet vad jag kan se. Vet någon av er därute hur man hittar rätt läge för axlarna? Man kan ju alltid göra egna markeringar men bäst är väl att hitta rätt serviceläge som det är tänkt.
-
Till Avensis Verso finns det ingen verkstadshandbok men jag kikade i RAV4 boken hos Biltema och motorkapitlen verkar stämma bra, så jag köpte den.
Visst är det väldigt praktiskt med en verkstadshandbok i alla fall?
Har full koll på alla motorns markeringar och plockade ut kammarna för en stund sedan. När jag kände på bultförbandet till topplocket så var 2 bultar lösa, precis där det läckte vatten. När jag drog dem så var det bara att konstatera att gängorna inte längre sitter där de skall.
Kul när man hittar orsak och verkan.
Fick inte bort toppen i alla fall eftersom jag saknar hylsan för utvändig torx som behövs för att fo bort de små pinnbultarna som sitter mod kamkedjehuset. Blir en resa till till Biltema i morgon.
Blev lite fundersam på instruktionen för hur man skall dra bultarna till toppen. Först skall de dras till ett moment, minns inte hur mycket just nu men sedan skulle bulten dras ytterligare 90 grader efter det. Är det så det skall gå till? Varför anger man inte det moment som skall vara när den är dragen så hårt som den skall vara?
Visst är det väldigt praktiskt med en verkstadshandbok i alla fall?

Har full koll på alla motorns markeringar och plockade ut kammarna för en stund sedan. När jag kände på bultförbandet till topplocket så var 2 bultar lösa, precis där det läckte vatten. När jag drog dem så var det bara att konstatera att gängorna inte längre sitter där de skall.
Kul när man hittar orsak och verkan.
Fick inte bort toppen i alla fall eftersom jag saknar hylsan för utvändig torx som behövs för att fo bort de små pinnbultarna som sitter mod kamkedjehuset. Blir en resa till till Biltema i morgon.
Blev lite fundersam på instruktionen för hur man skall dra bultarna till toppen. Först skall de dras till ett moment, minns inte hur mycket just nu men sedan skulle bulten dras ytterligare 90 grader efter det. Är det så det skall gå till? Varför anger man inte det moment som skall vara när den är dragen så hårt som den skall vara?
-
- Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Gävle Gräddö
- Land (Country): Håkan
Kul bra jobbat!!
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
-
För att få bort topplocket så står det i handboken att man skall ta bort kamkedjekåpan, jag tänkte att jag provar utan att göra det och det visade sig att det sitter en sketen skruv som håller kedjestyrningen på plats, skruvad i topplocket. Så man måste alltså ta bort kåpan. För att få bort kåpan måste motorfästen bort, och det tvivlar jag på att det går men alla rören för AC och ABS osv. Men jag lossade den i alla fall och får se om det är till någon nytta senare. För att få bort kedjekåpan behöver man ta bort pinnbultarna i botten som sitter i oljetråget, det sket sig. TORX greppet gick av så de måste plockas bort med en papegojtång. Så nu måste oljetråget bort åxå..... för att få bort kedjekåpan.
Jag lyckades i alla fall få ut kedjekåpan så pass mycket att jag kunde få bort skruven som låste topplocket så nu har jag fått bort det så får jag ta resten sen om det verkar gå att laga motorn.
Så nu skall jag åka till en lokal firma som kan plana toppen, de får bedöma hur mycket som måste tas bort.
Sen skall jag försöka hitta helicoil med rätt gänga och som är 25 mm långa, kanske räcker med 20 mm föresten. Gänggången är 25 mm men bulten dras ju inte i bott så 20 räcker nog.
Vad man ångrar när man ligger där på golvet och klämmer fingrarna är att man inte åkte och gjorde en motortvätt innan man började, skitdumt helt enkelt så det är mitt bästa tipps för dagen
Jag lyckades i alla fall få ut kedjekåpan så pass mycket att jag kunde få bort skruven som låste topplocket så nu har jag fått bort det så får jag ta resten sen om det verkar gå att laga motorn.
Så nu skall jag åka till en lokal firma som kan plana toppen, de får bedöma hur mycket som måste tas bort.
Sen skall jag försöka hitta helicoil med rätt gänga och som är 25 mm långa, kanske räcker med 20 mm föresten. Gänggången är 25 mm men bulten dras ju inte i bott så 20 räcker nog.
Vad man ångrar när man ligger där på golvet och klämmer fingrarna är att man inte åkte och gjorde en motortvätt innan man började, skitdumt helt enkelt så det är mitt bästa tipps för dagen

-
Hittade just en produkt som kallas "Time-Sert"
http://www.denlorstools.com/home/dt1/pa ... r_kit.html
Såg på ett forum att man avrådde från att använda Heicoil, det enda som fungerar påstods det var Time-Sert.
Någon av er därute som känner till något om detta? är det så att Helicoil inte funkar? Man vill ju inte lägga ner en massa jobb på en lagning som inte funkar i längden.
http://www.denlorstools.com/home/dt1/pa ... r_kit.html
Såg på ett forum att man avrådde från att använda Heicoil, det enda som fungerar påstods det var Time-Sert.
Någon av er därute som känner till något om detta? är det så att Helicoil inte funkar? Man vill ju inte lägga ner en massa jobb på en lagning som inte funkar i längden.
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
Jag skulle vilja påstå att i aluminium så håller helicoilen bättre än original, så det skulle jag inte oroa mej för, bara det är rätt helicoil och rätt monterat.
Behöver du verkligen en tjockare packning då ? måste toppen planas så mycket ? ..nu blir det ju iofs andra problem med planade toppar på moderna motorer, typ felaktiga kamtider osv, men det brukar vara marginellt.
På nån motor jag meckade med, kan ha varit saab ? så skulle man dra först ett moment i rätt ordning (korsvis inifrån iofs, som man brukar göra), sen skulle man dra med ett högre moment en omgång till, för att sedan avsluta med att dra gradantal i samma ordning igen.
Har du förresten kollat vad en ny topp kostar hos toyota ? ..antagligen dyrt, men man vet aldrig, ibland blir man förvånad.
Behöver du verkligen en tjockare packning då ? måste toppen planas så mycket ? ..nu blir det ju iofs andra problem med planade toppar på moderna motorer, typ felaktiga kamtider osv, men det brukar vara marginellt.
Det är fullt normalt att man ska dra på det sättet.. varför ? tja, jag vet inte, men det är ofta så, speciellt på topplock, jag GISSAR att det har att göra med att packningen deformeras ganska mycket på just topplock.Blev lite fundersam på instruktionen för hur man skall dra bultarna till toppen. Först skall de dras till ett moment, minns inte hur mycket just nu men sedan skulle bulten dras ytterligare 90 grader efter det. Är det så det skall gå till? Varför anger man inte det moment som skall vara när den är dragen så hårt som den skall vara?
På nån motor jag meckade med, kan ha varit saab ? så skulle man dra först ett moment i rätt ordning (korsvis inifrån iofs, som man brukar göra), sen skulle man dra med ett högre moment en omgång till, för att sedan avsluta med att dra gradantal i samma ordning igen.
Har du förresten kollat vad en ny topp kostar hos toyota ? ..antagligen dyrt, men man vet aldrig, ibland blir man förvånad.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se