Sida 2 av 15

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: ons 11 nov 2015, 23:04:42
av Johnny Blade
Mitt CO-värde har legat mellan 0.7 och 0.9(med tom kat) på besiktningarna.

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: fre 13 nov 2015, 09:35:02
av blompa
Johnny Blade skrev:Mitt CO-värde har legat mellan 0.7 och 0.9(med tom kat) på besiktningarna.
Aha, mycket bra att veta. Tackar!

Det blev mek igår igen. Det har varit rätt galen takt faktiskt.

Här kan ni läsa gårdagens mekrapport:

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33978&page=6

Jag tänkte bifoga några bilder på hur bilen ser ut efter en ordentligt tvätt,rubbing och polish.

Men ert forum har max 256kiB så ni får nog titta på alfapower. Visst blev det skillnad? :)

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: fre 13 nov 2015, 19:47:57
av Fnys
Wao, vilken skillnad! :o
Nästan alltid tacksamt att polera röda lacker. Jag blev alltid det efter varje polering då jag hade min röda st182. Tyvärr blev lacken extremt snabbt rosa igen trots olika vax-produkter med UV-skydd och andra skydd mot solljus och det sista året höll jag både på att polera sönder lacken och mitt humör! :evil: ...kanske tur att jag sålde den ändå :)

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: lör 14 nov 2015, 08:15:15
av Glenn
Angående dekalkitet så vet du saökert redan det, men inte dom som kommenterat på alfapower, just ST165 ska ju vara röd i rallyutförande, dekalkitet är gjort för det, till skillnad från ST185 och ST205 däör grundfärgen ska vara vit.

Det finns ett "känt" bildset där man tog en St165 som just vunnit nåt rally (i afrika ?) och rullade in den i en helvit studio utan att ens tvätta den och fotade en massa bilder från olika vinklar, hade det nedladdat nånstans men det bör finnas online. Jag hade ju en ide om att strajpa min ST165 exakt efter som bilderna, men den var lite för fin för att jag skulle våga :)

Den bilen hade nog snorkel också vill jag minnas.

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: lör 14 nov 2015, 08:19:42
av Glenn
Hittade en bild från setet..

Bild

Men det finns ett helt set som sagt, högupplöst (iaf högupplöst med dåtidens mått..)

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: ons 18 nov 2015, 21:55:02
av blompa
Så vad händer?

Jo, vi har svetsat lite i toppen:

http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid375686

Samt börjat rengöra inredning.
Underredet börjar närma sig färdigsvetsat och rostskyddat. Rikard gjorde en stor insats igår.

Desssutom har Benny jobbat på att slipa in ventiler.

Vi har fått tag på en ersättningsvev i bra skick. Tack Bempa! :)

Nästa steg är således att ta ner blocket och växellådan ur bilen för att byta vev.

@glenn, det dekalkit vi kom över verkar gjort för vita bilar. Pratar du om ett annat kit kanske?

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: ons 18 nov 2015, 22:18:51
av Glenn
Faktum är att när jag googlade så verkar det finnas minst två olika dekalkit, ett med röd grundfärg och ett med vit, eller ja, det är lite svårt att se för det är så mycket dekaler, både röda och vita sådana :)

Det jag syftade på verkar ha röd grundfärg iaf.


Insåg också att det numera finns en ST165 som plastmodell, den måste man ju nästan köpa :)

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: tor 19 nov 2015, 08:57:12
av Bempa
Fan va ni ligger i! Man får ju dåligt samvete :thumbup:
Bra jobb med allt arbete på toppen! Ser ut som den har fått tagit lite stryk.


Är skitkul att se lite kärlek på en gammal Toyota som den Toyotanörd man är!

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: tor 19 nov 2015, 12:07:21
av Glenn
märklig spricka i toppen f.ö, hur har den uppkommit tro ?

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: tor 19 nov 2015, 22:30:59
av blompa
Ett två timmars attackmek blev det idag.