Sida 2 av 2

Re: Avensis 1,8 -00 drar enorma mängder olja?

Postat: lör 09 apr 2016, 09:05:10
av Spawn
Nog trivs hon bra med bilen alltid.
Saknar dock motorlyft mm :/
Men frågan är om det är värt att lägga både pengar och
jobbet på bilen. Några utav resten utav bekymmren.
Bakrute torkaren går konstant (motor nyligen bytt, kontaktstycke rengjort och ser fint ut)
Samtliga lysen på bakluckan funkar inte (kablage mellan
lucka och kaross kontrollerat, kablage i bakluckan
byttes i samma veva som torkarmotorn)
Trippmätaren går inte alltid att nollställa (Hon retar sig
mycket på det)
Kompletta fjäderben bak behövs bytas (Hon snålade och
köpte på skruvat, stötdämparstången var för lång på
Båda dämparna, men kontaktade alldrig skruvat för reklamation, nu har dom slagit sönder dom nya fjäderbenslagringarna också)
Den är helt otroligt rostig på INSIDAN utav fjäderbens fästerna bak)
Väldigt rostig baklucka
Börjar dra mer bensin, men hör väl ihop med motorns kondition.
OBD uttaget har väldigt tveksam funktion :/
Kablagen inuti kupén är kablarna stenhårda på.
Och dom jag behövt göra om har varit väldigt svarta inuti.
Det har varit kabelbrand pga starttändkontakten.
Därefter blev det mer och mer elfel :/
Själv undrar jag om det inte är bättre att byta bil istället :/

Re: Avensis 1,8 -00 drar enorma mängder olja?

Postat: lör 09 apr 2016, 11:35:01
av cheetah1
Jo, det låter nog faktiskt så.

Köp en dagstidning och leta reda på en "vi köper alla bilar oavsett skick" och ring honom... Dom ger bättre betalt än skroten.

Re: Avensis 1,8 -00 drar enorma mängder olja?

Postat: lör 09 apr 2016, 11:45:35
av Spawn
Jo. Vi får se hur vi gör med denna.
Frågan är bara vad man ska köpa. Hon har haft 3st Toyota.
Började med en Toyota Carina E 2,0, som någon tyvärr
kände sig tvungen att köra in i baken på, så den blev skrot.
En Toyota Carina E liftback 1,8. Samma motorbekymmer
som nuvarande Avensis 1,8.

Hon älskar Toyota, men vill helst inte lägga så mycket
pengar på ny bil just nu. Utan köpa en som funkar 1-2 år
och spara ihop för att köpa en nyare.

Jag kollade nyss på Avensisen hon har.
Och den är redan helt slut i bakvagnen.
Speciellt fjädringen, jag trycker fjädringen i botten
hur många gånger som helst utan att ens anstränga mig.

Så, vad ska man kolla efter? Vi har barn, så hon vill inte
ha en för liten bil. Men ingen jättestor heller.
Och det ska vara lite fart på den, men ingen värsting.

Re: Avensis 1,8 -00 drar enorma mängder olja?

Postat: lör 09 apr 2016, 16:43:03
av cheetah1
Budget och max bränsleförbrukning?

Den här är rätt pigg: http://www.blocket.se/hela_sverige/bila ... 7&sp=1&w=3

Re: Avensis 1,8 -00 drar enorma mängder olja?

Postat: lör 09 apr 2016, 16:48:14
av Spawn
På både fråga A och B är svaret samma.
Så lite som möjligt.
Jag tyckte hon skulle leta efter en -04 och uppåt.
Men hon tycker det är för mycket pengar just nu.
Man kan väl säga att bränsle mässigt ungefär som nuvarande. Snittar ca 0.75 blandad körning.
Ja när den var frisk alltså...
Och effektmässigt, inte segare då hon tycker den
är lite för seg som den är.
Jag funderar på en 2.0 eller något sådant.
Men frågan är hur är dom äldre 2.0- orna?
Typ runt årsmodell 2000 ungefär.

Re: Avensis 1,8 -00 drar enorma mängder olja?

Postat: lör 09 apr 2016, 19:46:41
av cheetah1
Ja, innan 1AZ kom 2001 så är det ju 3S, vid det laget hade den suttit i Toyotor i en bra bit över 10 år (15 tillochmed?) och var därmed väldigt välbeprövad. Dock inte enormt bränslesnål, men helt okej, och framförallt väldigt driftsäker. Din Carina E 2,0 bör ha haft en sån. Avensis är om jag inte har missförstått det en vidareutveckling av Carina.

Re: Avensis 1,8 -00 drar enorma mängder olja?

Postat: lör 16 apr 2016, 10:56:50
av Spawn
Vi kollar lite på en 1.8vvti 01.
Är det som som hade problem med oljeförbrukning?
Går det på något sätt att se om det blivit åtgärdat?
Lapp någonstans på bilen eller något.

Fabrikaten brukar juh sätta lappar eller något
på sådant som återkallas mm.

Re: Avensis 1,8 -00 drar enorma mängder olja?

Postat: lör 16 apr 2016, 17:51:50
av cheetah1
Ja, man brukar säga att man ska leta efter en grön prick på handtaget till oljestickan. Den pricken indikerar egentligen att ett annat fel är åtgärdat så den ska ha en avvikande oljemängd, men har dom bytt ut blocket på grund av oljeförbrukning så kommer dom mest troligt att ha bytt till ett som även har det andra felet åtgärdat (och tvärt om), ergo grön prick -> mest sannolikt inget oljeproblem.