Sida 2 av 2

Re: Varningslampa för motorns kontrollsystem

Postat: tor 03 sep 2009, 21:05:02
av Gt-4
Vet ej hur det är på Toyota men oftast behövs Adaptionerna i Ecu raderas för att lampan ska sluta tända sej!

Re: Varningslampa för motorns kontrollsystem

Postat: lör 11 dec 2010, 11:37:05
av Woffot
Nu har min Avensis -02 1.8 drabbats av denna misär.

Nästa vecka ska pärlan in på Toyota och en sensor ska bytas för drygt 3000 kr.

Är det någon som har haft det här problemet och faktiskt fått det löst? Känns ju inte så lovande enligt denna tråd.

Re: Varningslampa för motorns kontrollsystem

Postat: lör 11 dec 2010, 16:51:37
av cheetah1
Vårat löste sig när lambdasensorn byttes, den hade tydligen tagit stryk av avgasläckaget på nåt sätt. Å andra sidan har bilen till dags datum gått nånstans 36500 mil också, så det är väl inte så konstigt att saker går sönder.

Ett tips så här i efterhand till trådskaparen: Kolla så att dom har bytt rätt lambdasensor, på våran var det nämligen att sensor 1 var längst bak på motorn och sensor 2 var den längst fram (alltså närmast cyl 4 resp. 1). Vet inte vad det kommer sig, det verkar som att andra Avensis av samma årsmodell har det rättvänt.

Re: Varningslampa för motorns kontrollsystem

Postat: lör 11 dec 2010, 19:41:02
av PartyBoy
Det är absolut inte 100% tillförlitligt att felkoden visar rätt sond. Enklast är ju att Ohm mäta alla sensorer och se att dom håller sig inom rätt värden, blir mycke billigare än att bara chansa och byta grejer!

Re: Varningslampa för motorns kontrollsystem

Postat: sön 12 dec 2010, 08:23:15
av Woffot
Nå, vi får hoppas att verkstaden vet vad de gör, för problemet tycks ha drabbat modellen mer än en gång nu.

Själv står jag på under 16000 mil och hoppades att de små japanerna under huven fortfarande fixar allt utan att måste till verkstaden i onödan.

Re: Varningslampa för motorns kontrollsystem

Postat: tis 14 dec 2010, 18:13:41
av Woffot
Okej, här kommer en konspirationsteori:

Jag tycker att det gått ganska mycket bensin nu också i samband med att lampan tändes. Det har också varit många kallstarter med omkring -10 men ibland ända ner till -17. Är det rimligt att förbrukning går upp från ca 0.65 till 1 liter per mil på grund av kallstarter när man kör ca 20 minuter därefter? Isåfall dör min konsiprationsteori här.

Men annars var det faktiskt en kamrat till sambon som lånade bilen för en tid sedan och tankade upp den efter lånet. Ponera att denne råkat tanka E85, antingen av misstag eller av snålhet. Skulle det kunna leda till problem med syresensorer, ni som vet något om förbränningsmotorers inre?

Det var bara en tanke som slog mig, avfärda den gärna på studs. :)

Re: Varningslampa för motorns kontrollsystem

Postat: tis 14 dec 2010, 18:29:28
av PierreW
Vi har haft uppe detta med sensorer och kondensvatten förut ;)
Angående att den drar möe sopp när lampan lyser är att den då går på de så kallade Limp-home systemet, alltså förinställda bör-värden istället gör att boxen anpassar sig efter nuvarande är-värden.
PierreW skrev:
GT4-R skrev:jag förstog de var den ha. men du hur kan jag ha detta probs. .Har fått ny box men fortfarnade så rycker bilen till nån sek när bilen är ljummen. Det skumma är att det inte verka hända när de är plusgrader ute.
Är de kallare ute 10- och mer så strular den mer och även ibland genom varm motor.

kan de vara nåt med syresenor eller kylar senor bla bla. Är 100 på att temp ute styr detta problem. blev ännu mer säker på detta då jag var i göteborg i går med massa plusgrader.

Från toya efter dom byt box.(bilen gick bättre men de var varmt ute första dagarna)
Hej Håkan!

Vad bra att den fungerar, jag fick fram en felkod senaste gången och med hjälp av den kunde jag konstatera att boxen behövde bytas. Felkod P0136 visar på en sensor, men i själva verket ligger felet i motor ecu:n om sensorn jobbar som den ska.

Jag har aldrig bara bytt en ECU utan att byta de sensorerna som ger felkod också. Ibland byter man en sensor och boxen, 1 vecka senare kommer kunden tillbaka med tändmotorlampa igen, då har en till sensor gett upp.

Toyota påstår att detta beror på otillåten stor mängd Etanol i den svenska bensinen. Ryktas om 15% men endast 5% är lagligt att späda ut med. Till följd att sensorerna är känsliga för kondens vatten, så en rejäl urgasning ibland skulle inte skada ;)
PierreW skrev:
Speedo skrev:Låter det inte konstigt att etanolen skulle förstöra syresensorerna? Många blandtankar ju nu för tiden med både nya och gamla bilar av olika märken/modeller, upp till 50% i många fall, utan problem.

Restprodukten av förbrännd Etanol är vad jag förstått i stort sett bara Koldioxid och vatten, det är det som dödar sensorerna då dom inte tål hur mycket kondensvatten som helst.