_SVANTE_ skrev: ↑fre 21 okt 2022, 21:57:28
Glenn skrev: ↑sön 17 jul 2022, 22:15:25
Är väl iofs ganska vanligt att ha trycksensorer, vilket ju eg är ett "bättre" system, men mycket struligare för kunden.
Bättre för vem?
Tekniskt.
med trycksensorer har du kontroll på det faktiska trycket i alla däck, inte bara skillnaden i omkrets på däcken.
Om du tex kalibrerar in systemet med felaktigt tryck i alla däcken så kommer du ju att köra omkring så, ovasett om
det är ojämt eller för lite, eller för mycket.
Och ja, det är MYCKET vanligt att folk bara klickar på kalibreringsknappen efter att ha skiftat hjul, utan att faktiskt kolla trycken.
Inte för miljön iallafall, och inte för kunden iheller.
Men biltillverkare, sensortillverkare, däckfirmor och bilverkstäder måste vara glada över mer jobb.
Det man skulle gjort när man införde kravet på däckstrycksensorer är att man skulle tvingat biltillverkarna till ETT gemensamt ÖPPET system,
nuvarande är ju rena vilda västern, precis som man kunde vänta sej, typisk EU-produkt.. helt oigenomtänkt.
Mycket enklare och bättre om bilprovningen mätte lufttrycket och informerade om att man kan spara bränsle(=pengar) på att ha rätt lufttryck.
Jaha, och vad ska gränserna vara där då ?
Sen kan bilprovningen slå ner på felaktigt lufttryck vill jag minnas, det är ingen kontrollpunkt, men precis som typ däcksmönster kan dom slå ner på det om dom upptäcker fel, fast då ska det nog vara väldigt tomt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (
Black sin) , Celica GT ST202 (kvick
silver), Tesla model 3 LR DM (
Smalltop),Pontiac
Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (
Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (
silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se