Serva en 1995 Corolla 1,6 själv
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv
Fattigt att inte originalmontera ett riktigt kol+HEPA kan jag tycka, dåligt toyota.
Jag brukar också använda kompositpackningen, nackdelen med dom är att dom eg ska bytas varje gång, en kopparpackning kan man hetta upp och få den i nyskick igen.
Jag brukar också använda kompositpackningen, nackdelen med dom är att dom eg ska bytas varje gång, en kopparpackning kan man hetta upp och få den i nyskick igen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: tis 13 dec 2022, 10:52:39
- Bilmodell: Toyota Corolla 1,6 AUTOM
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Luleå
Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv
Ska börja med att tacka för alla svar i tråden.
Gick fint byta Olja, oljefilter, luftfilter och tändstift.
Noterade att glykolnivån var låg.
Var röd glykol.
Enligt instruktionsbok är det etylenglykol.
Tänkte köra på Biltemas longlife röda etylenglykol.
Några konstigheter kring det?
Sen tänkte jag kontrollera styrservo-, bromsservo- och vad det verkar enligt instruktionsboken som kopplingsvätska.
Gick fint byta Olja, oljefilter, luftfilter och tändstift.
Noterade att glykolnivån var låg.
Var röd glykol.
Enligt instruktionsbok är det etylenglykol.
Tänkte köra på Biltemas longlife röda etylenglykol.
Några konstigheter kring det?
Sen tänkte jag kontrollera styrservo-, bromsservo- och vad det verkar enligt instruktionsboken som kopplingsvätska.
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv
"Kopplngsvätska" är vanlig bromsvätska.
Samma som i bromsvätskebehållaren.
Ibland är det TOM samma behållare för koppling och broms. Bara en kammare innuti som skiljer så inte läckande koppling dränerar för bromsen.
Ibland är det en egen behållare för kopplingen.
Broms/kopplingsvätskan bör bytas med vissa intervaller, och byte är nödvändigt FRÄMST om den är missfärgad.
Men den kan innehålla vatten också. Det finns utrustning att kolla fukthalten med.
Byta styrservoolja är seriöst. Finns kansle ingen direkt intervall. Inte högst prioriterad. Men nivån ska vara rätt.
Det är viktigt med RÄTT oljetyp för ditt system. Det finns jättemånga olika typer.
Färgerna säger inget om vilken typ av glykol det är, men sannolikheten är stor att det är just etylen.
Biltemas duger bra.
Samma som i bromsvätskebehållaren.
Ibland är det TOM samma behållare för koppling och broms. Bara en kammare innuti som skiljer så inte läckande koppling dränerar för bromsen.
Ibland är det en egen behållare för kopplingen.
Broms/kopplingsvätskan bör bytas med vissa intervaller, och byte är nödvändigt FRÄMST om den är missfärgad.
Men den kan innehålla vatten också. Det finns utrustning att kolla fukthalten med.
Byta styrservoolja är seriöst. Finns kansle ingen direkt intervall. Inte högst prioriterad. Men nivån ska vara rätt.
Det är viktigt med RÄTT oljetyp för ditt system. Det finns jättemånga olika typer.
Färgerna säger inget om vilken typ av glykol det är, men sannolikheten är stor att det är just etylen.
Biltemas duger bra.
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: tis 13 dec 2022, 10:52:39
- Bilmodell: Toyota Corolla 1,6 AUTOM
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Luleå
Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv
Tackar och bockar för det utförliga svaret Micke2!
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv
Brukar som sagt inte vara nåt intervall på styrservoolja, men om man ändå byter den brukar den gamla se förjävlig ut, ibland även metallglänsande, så det är nog egentligen inte så dumt att byta den, toyotor brukar ju dessutom ha vanlig billig ATF i styrservot. (till skillnad från mina saabar som har nån dyr specialolja)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: tis 13 dec 2022, 10:52:39
- Bilmodell: Toyota Corolla 1,6 AUTOM
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Luleå
Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv
Tackar för svar Glenn!
Läste i instruktionsboken och tolkade det som man fyller på glykol i nivåkärlet. Fyllde därför upp till maxnivåsträck.
Efter detta var gjort fick jag höra av modern att det läkt ut glykol på parkeringsplatsen och att nivåkärlet var något mindre än halvfullt
Detta upptäcktes vid första turen efter påfyllning. Bilen hade då stått i motorvärmare och hon upptäckte det när hon backade ur parkeringen.
Har fyllt på igen men inga direkta tecken på läckage från kärlet i samband med påfyllning.
Var fyller man på Glykolen i corolla om inte i nivåkärlet?
Vad kan orsaka läckaget?
Läste i instruktionsboken och tolkade det som man fyller på glykol i nivåkärlet. Fyllde därför upp till maxnivåsträck.
Efter detta var gjort fick jag höra av modern att det läkt ut glykol på parkeringsplatsen och att nivåkärlet var något mindre än halvfullt

Detta upptäcktes vid första turen efter påfyllning. Bilen hade då stått i motorvärmare och hon upptäckte det när hon backade ur parkeringen.
Har fyllt på igen men inga direkta tecken på läckage från kärlet i samband med påfyllning.
Var fyller man på Glykolen i corolla om inte i nivåkärlet?
Vad kan orsaka läckaget?
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv
Brukar vara i nivåkärlet, var bilen varm eller kall vid påfyllningen ?
Varför fyllde du ? för att det var för lite i ? eller hade du tömt systemet ?
Har systemet varit tomt ska det ju luftas (kan ske automnatiskt, beror på bil, men man ska iaf se till att det blir luftat)
Toyotor brukar ju ha ett lite annorlunda system än europeiska bilar också, där kärlet inte är trycksatt, och då är det viktigt att
slangen som går ner i locket dels finns på plats och dels inte är stopp i.. (gissa hur jag vet det.. ojoj vad jag kämpade med kylvätskeproblem på min St202 innan jag kom på det..)
Varför fyllde du ? för att det var för lite i ? eller hade du tömt systemet ?
Har systemet varit tomt ska det ju luftas (kan ske automnatiskt, beror på bil, men man ska iaf se till att det blir luftat)
Toyotor brukar ju ha ett lite annorlunda system än europeiska bilar också, där kärlet inte är trycksatt, och då är det viktigt att
slangen som går ner i locket dels finns på plats och dels inte är stopp i.. (gissa hur jag vet det.. ojoj vad jag kämpade med kylvätskeproblem på min St202 innan jag kom på det..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: tis 13 dec 2022, 10:52:39
- Bilmodell: Toyota Corolla 1,6 AUTOM
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Luleå
Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv
Glenn:
Fyllde då det endast var lite glykol kvar i botten.
Fyllt i kall motor.
Hörde av modern att det tömts i kärlet nu igen.
Bra tips!
Ska kolla röret i behållaren så det inte är igensatt.
Nått annat att kolla!?
Fyllde då det endast var lite glykol kvar i botten.
Fyllt i kall motor.
Hörde av modern att det tömts i kärlet nu igen.
Bra tips!
Ska kolla röret i behållaren så det inte är igensatt.

Nått annat att kolla!?
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv
Kan du se var den tyckt ut kylvätsskan nånstans ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: tis 13 dec 2022, 10:52:39
- Bilmodell: Toyota Corolla 1,6 AUTOM
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Luleå
Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv
Glenn:
Vad jag förstod av modern ser man inte något spill på nivåkärlet utan det har på nått sätt runnit rakt ned så det är en pöl under bilen.
Har nivåkärlet förbindning med atmosfären eller är det någon form av ventil som endast löser vid höga tryck? (jämför öppet med slutet expansionskärl).
Samt är det bara 1st väg in/ut i nivåkärlet för vätskan(?) dvs via slangen från kylaren som går in i korken.
Det är inte någon slanganslutning i botten av kärlet? (har inte sett någon sådan)
Pratade med en bekant som skruvat mycket och han misstänkte att säkerhetsventilen i locket är trasig vilket resulterade i att vätska trycks ut när trycket ökar.
Om det nu ska fungera så(?)
Vad jag förstod av modern ser man inte något spill på nivåkärlet utan det har på nått sätt runnit rakt ned så det är en pöl under bilen.
Har nivåkärlet förbindning med atmosfären eller är det någon form av ventil som endast löser vid höga tryck? (jämför öppet med slutet expansionskärl).
Samt är det bara 1st väg in/ut i nivåkärlet för vätskan(?) dvs via slangen från kylaren som går in i korken.
Det är inte någon slanganslutning i botten av kärlet? (har inte sett någon sådan)
Pratade med en bekant som skruvat mycket och han misstänkte att säkerhetsventilen i locket är trasig vilket resulterade i att vätska trycks ut när trycket ökar.
Om det nu ska fungera så(?)
Senast redigerad av KurtB den fre 03 feb 2023, 16:37:59, redigerad totalt 2 gång.