Sida 2 av 3

Re: Turbokonvertera st182

Postat: mån 09 mar 2009, 16:01:35
av Jonex
Grenrören från st165 passar inte på din motor om jag minns rätt, du ville ju köpa mitt gamla grenrör.

Behr : Trevligt att du är med på nya forumet nu.

Re: Turbokonvertera st182

Postat: mån 09 mar 2009, 17:55:44
av Larco
Grenrörsflänsen mot toppen är den samma mellan gen1 & 2 men gen2 har 1 bult extra överst i mitten som inte gen1 har. Så st165 grenrör ska passa så långt iaf. Hur turbon hamnar sen eller om något annat stör vågar jag inte uttala mig om dock...

Re: Turbokonvertera st182

Postat: mån 09 mar 2009, 18:43:48
av k-len
ok. Är det någon som vet ifall st182an har mapp sensor eller luftmassemätare?

Och om jag nu har mapp sensor. Fungerar det att bara använda en BTR eller måste man på något vis mappa om den? och vilka alternafiv finns det isåfall?

Sett att många använder megasquirt. Skulle det funka? och vad kostar det igentligen? och går det beställa i sverige? hittar ingen återförsäljare.

Re: Turbokonvertera st182

Postat: mån 09 mar 2009, 19:14:14
av Tobbera
Vet inte hurvida du har MAP eller MAF men en BTR bör funka i båda fallen.

Re: Turbokonvertera st182

Postat: mån 09 mar 2009, 20:26:48
av Gt-4
St182 har inte LMM!! Frågan är om det funkar om man bara byter ut original map mot en GM sort? Men original kanske funkar till bara 0,3 ladd.

Re: Turbokonvertera st182

Postat: mån 09 mar 2009, 20:51:54
av k-len
GM? Och om jag inte har LMM vad är det isåfall som sitter på insuget imellan luftburken och spjällhuset?

Re: Turbokonvertera st182

Postat: mån 09 mar 2009, 21:55:52
av Gt-4
k-len skrev:GM? Och om jag inte har LMM vad är det isåfall som sitter på insuget imellan luftburken och spjällhuset?
Jag en Map sensor av GM fabrikat menade jag.
En liten svart lufttempgivare är det enda som sitter där fast den tror jag nästan sitter i luftburken. Det enda som sitter mellan luftburken och spjället är väl slangen med en resonansburk på.

Re: Turbokonvertera st182

Postat: mån 09 mar 2009, 22:40:40
av k-len
går det ta GM mappen "bara sådär"? och hur gör man då för att "få dit den" på celican?

Re: Turbokonvertera st182

Postat: tis 10 mar 2009, 08:11:54
av behr
Tveksammt att det funkar med en annan mappsensor. Problemet blir nog snarare att bränsletabellen tar slut då den inte är mappad för övertryck. Det beror helt på hur toyotas programmerare gjort här. Antingen så funkar det med lite övertryck, eller så tror ECUn att sensorn är trasig eftersom nivån är utanför rimliga gränser.

Eventuellt kan man modifiera en annan mappsensors signal och montera större spridare. Genom att lura ECUn att insugstrycket är lägre, samtidigt som den har större spridare kanske det blir någorlunda rätt. Den kommer dock att köra våldsamt för vass tändning. Det kan gå att få ihop, men det blir ett väldigt krångel.

Det kan ju funka utmärkt även med original system+BTR. Jag är säker på att detta har provats innan, kan inte hitta den tråden bara.
I alla fall så är det ju bara att prova. Med bredbandslambda så syns det direkt om motorn inte får det bränsle den behöver. Om det nu inte funkar med original finns det alternativ med tex. Megasquirt.

När jag bonnade orginalsystemet på min GTi körde jag med Megasquirt för att kontrollera bränsle och hade kvar original tändning. Med MS och ett par supra/gt4 spridare har du bränsle till massor med hästar. Megaquirt finns att köpa lite överallt. Nytt färdigt kostar väl 3000 kr eller så. Jag har ett begagnat över med...

Re: Turbokonvertera st182

Postat: tis 10 mar 2009, 14:29:20
av k-len
Är det någon som har en "startmapp" till celica? Eller någon mapp som du/ni tror skulle vara lämplig för mitt bygge? så man har något att utgå ifrån