Sida 2 av 2
Re: bygga avgas till celica st162
Postat: fre 30 okt 2009, 14:06:18
av Larco
Jag hade endast 1st 3" japsdämpare i slutet av mitt 3"system på min st165a när jag köpte den och det lät överjävligt mycket tyckte jag. Tänk då på att det sitter en turbo på min som slår sönder ljudet också...
Skulle rekomendera minst 2st så stora du får plats med. Mullra kommer det göra oavsätt med enbart fullflödesdämpare.
Re: bygga avgas till celica st162
Postat: sön 01 nov 2009, 15:33:13
av NIKKELICIOUS
Tänkt köra så här, Extraktor när man väl hittar ett :S
2.5/3" hela vägen med en dämpare i mitten å en japs eller så bara rakt rör med japs, Vill ha ett dovt muller men ändå lite mer ettrigt vid högre varv som rally bilar etc
Hur skulle ni byggt om det där var era krav?
Re: bygga avgas till celica st162
Postat: sön 01 nov 2009, 15:37:48
av R4b13z
Jag hade byggt 2,5 tum från kat och bakåt (nu behöver ju inte du ngn så bortse från den) och tryckt in ett par burkar mitt under och sen en japs bak. Tror du komer få ett bra muller iaf
Re: bygga avgas till celica st162
Postat: sön 01 nov 2009, 23:06:49
av svea
Om jag inte är felinformerad så sitter det redan extraktorgrenrör på 3S-GE.
Angående avgasdim. så är det inte lämpligt att gå upp för mycket i dim. på en sugmotor. Större än 2,5" på en 2 liters motor brukar nog de flesta avråda från eftersom flödeshastigheten blir för låg vilket ger effekter på motorns effektkurva: lägre effekt på låga varv samt att toppeffekten flyttas upp i varvregistret (potentiellt utanför). Att ha lägre effekt på låga varvtal leder generellt till högre bränsleförbrukning.
Re: bygga avgas till celica st162
Postat: mån 02 nov 2009, 00:29:51
av Neblade
svea skrev:Om jag inte är felinformerad så sitter det redan extraktorgrenrör på 3S-GE.
Angående avgasdim. så är det inte lämpligt att gå upp för mycket i dim. på en sugmotor. Större än 2,5" på en 2 liters motor brukar nog de flesta avråda från eftersom flödeshastigheten blir för låg vilket ger effekter på motorns effektkurva: lägre effekt på låga varv samt att toppeffekten flyttas upp i varvregistret (potentiellt utanför). Att ha lägre effekt på låga varvtal leder generellt till högre bränsleförbrukning.
3s-ge gen2, som sitter i ST182 har extraktorgrenrör.
Men i ST162 sitter det en gjuten historia som inte alls är så optimerad(förutom tillverkningspriset möjligtvis).

Re: bygga avgas till celica st162
Postat: tis 01 dec 2009, 21:04:47
av jocke24
Imorrn bygger jag det nya systemet!

. Men hittade dock denna bild på rakarörs hemsida som man kan änvända lite som en mall!

Re: bygga avgas till celica st162
Postat: lör 12 dec 2009, 16:42:09
av jocke24
ja nu har ja iallafall byggt mitt system, och jag är jävligt nöjd

. Man fick ju somsagt pröva sig fram med olika rördelar för att få det å funka, men med lite jävlar anama så blev det bra. Tänkte bifoga lite bilder om någon vill ha lite ideer till liknade bygge:D
Re: bygga avgas till celica st162
Postat: fre 16 apr 2010, 11:02:21
av jocke24
Ja nu var det ett tag sen jag byggde klart avgsasystemet, men såg bara att ja bifogat bilder utan japsdämparen! så nu slänger jag upp en.
Re: bygga avgas till celica st162
Postat: fre 16 apr 2010, 11:07:44
av Erkan
Såg ju bara bra ut!!!