Sida 2 av 5

Re: Martin J : Celica GT4 -89

Postat: lör 06 feb 2010, 16:52:22
av Martin J
mortil skrev:najs bil . fast surt med raset :(

vi kanske skulle ta en träff i örebro (skulle ju varit o hälsat på bezt men kom inte så långt) . ja har ju fått fart på min igen och är jäkligt åka sugen :D först på tur blir iaf svenska rallyt. åka o jobba där.

jag har 3 st st205 kolvar liggandes som du kan få billigt. (pipedreams har säkert nån mer)
Ja, en träff vore trevligt, så man får se ansikten istället för alla nicknames. Verkar inte vara några problem att få tag i kolvar till st185 och 205, men passar dom? Känns sådär lagom seriöst att köra med 3st st165 kolvar och en st205 kolv. Vill ha tag i 4st, men det verkar svårt.


Har varit ute i garaget idag, men har kört fast ordentligt. Vet inte vart jag ska börja härnäst. Blir att man bara går runt och småpillar istället, och det resulterar knappast i att projektet går framåt :(

MVH

Re: Martin J : Celica GT4 -89

Postat: lör 06 feb 2010, 17:42:52
av Martin J
En till fråga: Handlar oftast alla mina bildelar ifrån Autoexperten, dels för att jag har rabatt och dels för att dom är så förbaskat trevliga och kunniga. Har suttit och tittat lite på en renoveringssats till min motor. Nu till frågan, vad innehåller renoveringssatsen? Är det som en sotningssats fast till hela motorn? Ingår kolvringar, vevlager,ramlager, alla packningar osv osv osv?

Tack på förhand,

MVH Martin

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89

Postat: lör 06 feb 2010, 21:11:49
av mortil
om st205 kolvarna passar rakt i st165 får nog nån annan svara på :)

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89

Postat: sön 21 mar 2010, 21:57:08
av Martin J
Får be om ursäkt för att det inte hänt så mycket i denna tråd på länge. Har fått lite gjort på bilen men är svårt att få tid att va i garaget.

Tog en liten tripp till karlstad igår, och köpte en 3s-gte i delar av "GT-4" här på forumet:) Så nu blir det att lämna iväg toppen och blocket på planing och honing. Under tiden det görs ska jag sätta mig ner och fundera ut vad jag behöver, och i vilken ordning jag behöver det.

Fick med mycket grejer till den motorn, så nu har jag i stort sett dubbla uppsättningar av det mesta, förutom det som är trasigt då.

Motorsetup(som det ser ut just nu)
ST185 kolvar med original kolvringar
ST165 stakar med Clevite 77 vevstakslager och ARP vevstaksbultar.
Originalvev med Clevite 77 ramlager
ST205 toppackning med ARP-bultar

nån som har några invändningar, eller något viktigt jag bör tänka/ändra på? Spit it out, så att säga;)

Det var nog allt för idag, nu ska jag leta reda på lite bultar så jag kan få upp blocket i motorstativet och kolla över allt noggrannt.

MVH Martin

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89

Postat: tor 01 apr 2010, 23:33:10
av Martin J
tyst som i graven..

Har nu beställt ACL-lager ifrån USA. Blev vevstaks och ramlager. Håller nu på och letar efter relativt billiga ARP-bultar till ramlager & vevstaksöverfallen, och likaså till toppen. Får nog bli nästa månad, börjar bli ont om cash så att säga ;) Annars är i stort sett motorn klar för att börja skruvas ihop, fast det saknas en rejäl rengöring och lite putsning på grejerna.

Stay tuned!

MVH Martin

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89

Postat: tis 20 apr 2010, 19:50:57
av Martin J
Det fortsätter att vara tyst här, tyvärr. Är mycket att göra i skolan nu, bara veckor kvar innan studenten. Det har fått högre prio än vad toyotan har för tillfället, men bilen är inte bortglömd :) Har fått hem mina ACL-lager nu. Håller på och river ur gamla motorn men går tyvärr långsamt.

Håller på och letar ARP-bultar, nån som har några bra tips på återförsäljare för de? Är på jakt efter topplocksbultar, bultarna till vevstaksöverfallen och.. Ja, behöver man ARP på fler ställen?

Ha det fint!

MVH Martin

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89

Postat: tor 22 apr 2010, 23:15:13
av Martin J
Nu är motorn ur! Var en ordentlig kraftansträngning som krävdes för att få något gjort. Gick bra att vara två att ta ner motorn, den ena sprang runt och kollade så ingenting satt kvar, och den andra sänkte försiktigt. Så nu är det bara att börja riva isär den gamla motorn och börja sätta ihop den nya.

Lite bilder:
Bild
Bild
Bild
Bild

Dåliga bilder, usch ja! Men det var allt jag hade för idag.

MVH Martin

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89

Postat: mån 26 apr 2010, 18:53:52
av Martin J
Har fortsatt skruvat med gamla motorn, här får ni lite bilder så ni ser att det verkligen händer nått. Nästa gång jag åker till garaget lovar jag att jag ska ta med en bättre kamera så ni ser vad bilderna föreställer ;)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

En fråga: ska demontera växellådan, ska jag dela växellådan ifrån fördelningslådan eller ska jag ta allt som en enhet? Snabba svar vore kalasbra! Eller till och med en miniguide vore fint :)

Allt för idag!

MVH Martin

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 2!

Postat: mån 26 apr 2010, 19:08:06
av Zerocool
Jag brukar alltid dela lådan o fördelningslådan, mycket smidigare att ta bort och sätta dit igen då.

Re: Martin J : Celica GT4 ST165 -89 Update sid 2!

Postat: mån 26 apr 2010, 19:16:16
av Erkan
Du är ju bara duktig!! :D