Sida 2 av 2

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Postat: sön 21 feb 2010, 19:42:02
av SHySwe
Innan du ger upp tycker jag att du ska prata med sfro.
Dom har tre nivåer; ändrat, ombyggt och amatörbyggt fordon.
Om bromsarna är lika så kan det gå att få den som ändrat fordon med en helt standard motor från samma år..
Kom bara ihåg att sfro kan bilar, att bluffa dom är inte bra.

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Postat: mån 22 feb 2010, 08:38:15
av Dale
srylul skrev:Innan du ger upp tycker jag att du ska prata med sfro.
Dom har tre nivåer; ändrat, ombyggt och amatörbyggt fordon.
Om bromsarna är lika så kan det gå att få den som ändrat fordon med en helt standard motor från samma år..
Kom bara ihåg att sfro kan bilar, att bluffa dom är inte bra.
SFRO kan mycket men ibland undra man om dom är paragrafryttare. En som tänkte köpa min gamla Volvo 264GLE -82 med B28E motor med 155 hk/5000 rpm å 235 Nm/3000 rpm. I den tänkte han stoppa i en B21ET med 155 hk/5700 rpm å 240 Nm/3750 rpm (hiskeliga effektförändringar) men fick svaret att då måste han ta kardan, ventilerade skivbromsarna, fjädrarna och gasdämparna från Turbobilen med trots det är samma artikelnummer på alla delar. Spelade alltså ingen roll om det var samma det skulle bytas iaf. Bilder och dokumentation behövdes med och en besiktningsman som skall se så allt blir gjort på rätt sätt. Blev ingen affär.

Är de samma bromsar å sånt på MR2 GTi vs Turbo kan de ju bli lika stölligt. :-(

Tror mer på Cyrix linje.

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Postat: mån 22 feb 2010, 09:42:44
av Larco
Om inte minnet sviker mig nu så är det 3 st stora ändringar som måste göras att kunna typa som ombyggt fordon. Tex byta motor, hela drivlinan och hela bromssystemet eller tex motor, hela bromssystemet och större karossombyggnad osv.

Vet inte exakt vad SFRO skulle säga men om man hänger i en MR2 turbo motor, turbolåda och drivaxlar så har du ju redan bytt 2 saker iom att det är en transaxel på mr2an. Större bromsar vill man väl ändå ha så man vågar gasa lite. Supra MK4 eller lexus LS/GS bromsar skulle ju kunna vara en trevlig uppgradering. Borde väl gå att typa den som ombyggd då?

Men att snacka med SFRO är ju ett bra tips!

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Postat: mån 22 feb 2010, 10:16:58
av tubrik
De är mycket jobb att byta motor på de mesta.. Fast en 240 från 82 har en helt annan bromsskiva än 87 å framåt.
Men ibland är de lite kinkigt när de gäller bromsar osv..

Klurar försöka hitta motor till min celica sen med turbo men ja tror ja inte tänker göra de då de är för mycket krångel med motorbytes delen.

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Postat: tis 23 feb 2010, 10:29:31
av MR2_north
Inga problem, Det som krävs för att mr2 ska gå och besiktigas som ombyggt fordon är:

Komplett motor med avsgrening
Växellåda
Drivaxel osv.
Nya bromsok + skivor

Klart!

Svårare än så är det inte.

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Postat: lör 27 feb 2010, 10:34:14
av Bizzy
Ska bli intressant att följa detta.
Ska även ta denna diskution med en kompis som jobbar både på bilprovningen och har bra kontakter inom SFRO.
Sen ska jag gå på mitt byte efter att allt är utrett vad som behövs eller ej.

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Postat: lör 27 feb 2010, 14:04:22
av SHySwe
Jag, och säkert fler, vill gärna höra hur ett officiellt svar lyder.
Vore vänligt om du vill hålla oss uppdaterade!

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Postat: tor 04 mar 2010, 14:02:40
av MR2_north
Jag har ringt till 2st besiktningsmän och fått detta bekräftat. Jag ska göra detta byte själv...

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Postat: tis 16 mar 2010, 01:32:13
av RobertWiberg
Hade inga problem med min besiktning, står inte alls i mina papper vad jag har för motor bara effekt.
Sen e de väl de där med försäkringsbolaget. Tur man har kontakter på den lokala toyotaverkstaden :)
Har en Mr2-91 USA modell med en turbomotor.