Sida 2 av 3

Re: Rav4 med hög HC-halt och felkod

Postat: ons 19 maj 2010, 01:38:35
av Glenn
Tänk på att du kan elda upp dina nya katalysator ganska fort om det är ett annat problem som orsakade grundfelet.

Läste om nån stackare som hade bytt katalysator tre gånger, vid varje besiktning typ, och märkesverkstaden fortsatte bara att
säga att katalysatorn måste bytas och att den inte innefattades av garanti typ. ..Men det var ju VAG också.. (aka "mycket skrik och lite ull")

Re: Rav4 med hög HC-halt och felkod

Postat: tor 20 maj 2010, 18:12:05
av hagv
Ja just ja, tack för tipset! Han som ska byta den åt mig får göra en ny koll på värdena så får vi se hur det ser ut. Och hålla tummarna! :)

Re: Rav4 med hög HC-halt och felkod

Postat: ons 30 jun 2010, 18:40:06
av hagv
Hejsan!

Väcker lite liv i denna tråd igen.
Bestämde mig för att pröva att byta katalysator, och efter en hel del strul så beställde jag en från fixabildelar för 5000 kr. Men då jag hade besiktning idag (sista dagen) och inte hade fått någon katalysator så tänkte jag att det får väl bli en ombesiktning pga värdena. MEN! Bilen klarade värdena och det jag fick ombesiktning det var för att motorlampan lös (och att en av lamporna hade diffus ljusbild).

Värdena var:
CO : 0,1 (0,5)
CO 2500: 0,0 (0,3)
HC: 045 (100)
Lambda: 1,00 (0,97-1,03)

Måste det till att byta katalysatorn för att lampan ska slockna, även fast värdena är riktigt bra? Låter helskumt att bilen varnar för det även fast det är bra värden :l

Re: Rav4 med hög HC-halt och felkod

Postat: tor 01 jul 2010, 00:20:17
av Glenn
kan du läsa ut felkoden och se varför den lyser ?

har du testat att bara reseta bort den genom att göra ECU strömlös i X antal minuter ?

Re: Rav4 med hög HC-halt och felkod

Postat: tor 01 jul 2010, 12:16:49
av hagv
Min verkstad kollade upp den och det var att båda lambdasonderna varnar för fel avgasvärden.
Har släckt den flera gånger på verkstad och så bytte jag batteri en gång. Men den tänds hela tiden :l

Min verkstad sa att för att vara en japansk bil med kat så är värdena för höga, speciellt HC'n. Så även fast besiktningen godkänner värdena så gör inte bilen det...krångligt.
Jag skulle ju kunna åka in på ombesiktning och koppla loss batteriet innan och få godkänt men då åka runt med lysande lampa och inte veta om det blir nått nytt fel.

Re: Rav4 med hög HC-halt och felkod

Postat: tor 01 jul 2010, 12:48:31
av Glenn
ja, dessutom är det säkert inte speciellt bra för bilen att köra så heller.. och den lär ju dra mer soppa osv.

Konstigt att den inte loggar några andra felkoder än själva symptomet, nånting annat måste ju vara ordentligt fel.

Re: Rav4 med hög HC-halt och felkod

Postat: tor 01 jul 2010, 19:00:12
av hagv
Ja han på verkstaden trodde som sagt att det läckte lite från avgasventilerna. Ska förhoppningsvis kunna låna grejer så jag kan göra ett kompressionsprov på bilen till helgen.
Men tydligen så är rav4 känsliga med avgasvärdena. När jag beställde katalysatorn så sa han att för många kunder som köpt en katalysator så lös lampan fortfarande. Men jag fick beställa en annan sort som var bättre som tydligen gjorde att lampan inte lös mer pga katalysatorn iaf.

Re: Rav4 med hög HC-halt och felkod

Postat: ons 07 jul 2010, 19:15:30
av hagv
Har bytt katalysatorn nu och kopplat bort batteriet så lampan släcktes. Har kört rätt många mil och ingen lampa har tänts ännu, så det verkar vara grett allting :) Lambdasonderna såg bra ut oxå så ingen fara där.
Tack för alla svar iaf!

Re: Rav4 med hög HC-halt och felkod

Postat: tis 13 jul 2010, 12:10:15
av hagv
Äsch, öppnar tråden lite igen.
Har som sagt bytt katalysator men får det inte att bli tätt! Har prövat med packningen jag fick med och en ny packning från toyota men ingen skillnad. Det läcker på ovansidan bredvid den vänstra bulten. Nån som har något tips?
Prova med 2 packningar? 1 packning + flytande eller bara flytande?

Re: Rav4 med hög HC-halt och felkod

Postat: tis 13 jul 2010, 17:08:10
av Glenn
Monterade du inte med avgaspasta ?

Jag monterar alltrid allt i avgasystemet med avgaspasta, finns det packning så tar jag avgaspasta på båda sidorna.


(Ja, inte det innan turbon förstås)