Sida 2 av 6
Re: 160 hk i KE20, vilken motor?
Postat: lör 02 maj 2009, 11:30:58
av xstream
Vill gärna lära mej lite om alla toyotas motorer och v-lådor.
G-lådan, vilken bil sitter den i? bakhjulsdriven?
W55-57-58, e de supra?
vad skijer mellan alla dom lådorna och vilka årsmodeller sitter dom i?
Har typ samma problem, vill ha en Häftigare motor i min Corolla RWD.
Re: 160 hk i KE20, vilken motor?
Postat: lör 02 maj 2009, 22:24:54
av Hemiyoda
http://www.geocities.com/kalalahti/data ... boxes.html
W55, W57, W58 med stålsandwich tål mer än dom som har den i alu.
Re: 160 hk i KE20, vilken motor?
Postat: sön 03 maj 2009, 06:55:38
av SHySwe
Otroligt mycket och användbar info via den webben! Tackar!
Re: 160 hk i KE20, vilken motor?
Postat: mån 04 maj 2009, 23:40:56
av Vesa
2T är en 1600 cc som som satt i svenska carina, celica gen.1. Hade en KE25 med den snurran och tillhörande drivlina, fick korta kardan.
Med Weber 45:or bromsades den till 157 hk på hjulen, visst va det lite pyssel som motorfästen stötdämpare bromsar spindelleder ja det blev en Corolla med Celica hållning. Besiktningen gick bra eftersom den modellen fanns i den upplagan.
Re: 160 hk i KE20, vilken motor?
Postat: tis 05 maj 2009, 07:37:18
av SHySwe
Finns det nån möjlighet att få tag i en hyfsad 2T, till en rimlig kostnad, nu?
Vi kommer antagligen att göra registreringen i två steg pga ändrade förutsättningar.
Ekonomiplaneringen har inte ändrats, däremot har en närliggande klubb driftingen aktiv. Go SkellfteåMS! Bara 14 mil enkel väg för att träna.
Så vi försöker i sommar hitta en motor som inte kräver lika mycket pengar som en 3S-GE. Den får nog vänta till vintern.
2T-G vore perfekt då den fanns -73, men dom kostar väl skjortan?
Hur var de nu med 4A-xE, vilka lådor funkar dom med? K50? Vet att den är klen, men den är billig.
Re: 160 hk i KE20, vilken motor?
Postat: ons 06 maj 2009, 21:47:33
av Hemiyoda
Klart det går att hitta en 2T för en tusenlapp men skaru få ut nån respektabel effekt ur den (det går) så får du lägga ner många tusenlappar. Samma gäller 2T-G förutom att dom är mycket svårare att hitta. 4A-G är fortfarande bästa valet tycker jag.

Blir problem med reggningen hursomhelst om du inte modifierar bromsar, byter bakaxel etc..
4A-G funkar med T50 låda då dessa finns att tillgå. K50-lådan är för klen och har fel bultmönster. Att hitta sprängkåpa till W5x serien blir dyrt men håller för massor.
Re: 160 hk i KE20, vilken motor?
Postat: ons 06 maj 2009, 23:27:14
av SHySwe
Hemiyoda skrev:...
4A-G är fortfarande bästa valet tycker jag.

Blir problem med reggningen hursomhelst om du inte modifierar bromsar, byter bakaxel etc..
4A-G funkar med T50 låda då dessa finns att tillgå. K50-lådan är för klen och har fel bultmönster. Att hitta sprängkåpa till W5x serien blir dyrt men håller för massor.
Reggningen bör inte bli ett problem, sfro har grönat 160 som ombyggt fordon, med de ändringar vi gör i bromsar och fjädring.
När det gäller motor så lyssnar jag nu.
Av vad jag kunnat läsa från Kalalahti:s samlade verk så finns det många varianter på 4A-GE, men de flesta ligger under 130hk?
Re: 160 hk i KE20, vilken motor?
Postat: tis 26 maj 2009, 10:43:07
av SHySwe
Har sökt och läst info om 3S-GE i RWD. Pga standardmontaget, 15 grader lutande, verkar oljehanteringen bli lidande i RWDmontage. Plus att insuget kommer högre än huven. Blir mycket extra arbete för att få en pålitlig lösning.
Nja, vill fortfarande komma nära 160 med en standardmotor.
Tittar nog på 4A-GE rödtopp ett tag nu, trots att den är lite för klen (100kw).
Om jag styr den med en MS2, både sprut och tänd, var hittar jag enklast ett tjugotal hästar till? Ökad kompression? Lite överladd?
Re: 160 hk i KE20, vilken motor?
Postat: tis 26 maj 2009, 11:26:50
av Hemiyoda
Kammar.
Re: 160 hk i KE20, vilken motor?
Postat: tis 26 maj 2009, 14:51:00
av cheetah1
4A-GZE?
