Sida 2 av 2
Re: ST-165 lätt trimning, tips tack!
Postat: mån 27 sep 2010, 12:01:12
av Cyrix
mats moren skrev:
vadå? om man tar en vev från en 5s-fe snurra och stoppar i ett 3s-gte block så blir de 2,2l? passar dom rakt i för kolvstakar eller måste de modifieras?
Nja, riktigt så lätt är det inte, du måste ha kolvar med kolvbulten 2mm högre upp, vet att både Wiseco och CP Pistons tillverkar såna.
Stakarna från 5S, men är eventuellt lite klena, går att köra med 3S stakar, om man slipar om lagertapparna på veven.
Skulle inte räkna 2,2l till projekt lätt trimning....
Re: ST-165 lätt trimning, tips tack!
Postat: lör 16 okt 2010, 14:23:10
av MagLight
Larco skrev:Till att börja med bör du se till att den är servad och går perfekt motormässigt. Sen kan du trimma den.
*Börja en frontmonterad intercooler i lämplig storlek. KLracing har en 2" tjock IC som borde sitta perfekt under krockbalken i fronten på st165an.
*Ett 2,5"-3" fullflödes avgassystem och downpipe.
*Laddtrycksmätare
*Ett riktigt kalluftsintag, OBS korrekt avskärmat sådant som bara suger kall friskluft. Sätter du bara dit ett öppet filter tappar du mer effekt på den varma luften det suger än flödet du vinner! Apexi Power Intake lär vara ett av de bästa på marknaden!
*En walbro 255l/h eller en supra mk4 bränslepump och lite grövre bränsleledning är nog smart att montera redan här, orginalledningen är 4-5mm invändigt. Runt 8mm inv. vore lagom tillsammans med en ny pump.
*En oljetempsmätare.
*Sedan kan du sätta dit en supra ct26 turbo.
*Ett sidmatat insug från st162 ska fördela luften mellan cylindrarna lite bättre än originalet.
Kammar från st162 ger lite mer ork på toppvarven
*ST205 topplockspackning.
*Vatteninsprut.
*Montera en bredbandslambda och justera LMM för lite snålare bränsleblandning. Det sägs kunna ge upp till 20-30hk.
*Lyssna gärna efter spikningar med lämplig utrustning.
*Har du kommit hit lär du ha runt 300hk, kanske mer om allt är korrekt utfört och bränslet räcker till...
*Kopplingen börjar kanske bli trött, kolla efter en förstärkt RPS-koppling.
*Smidda kolvar, stakar och portning av toppen bör du överväga ju längre ned på denna lista du kommer.
*Ännu större turbo, nytt bränslesystem och ECU osv.... Börjar bli riktigt dyrt!
.
Den här listan blir att skriva ut och sätta upp på väggen i garaget som bibel
ska börja riva min 165'a i vinter jag med.