Sida 2 av 4

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Postat: fre 17 dec 2010, 20:09:56
av harntabo
Kul tråd! Sicken snygg svart cab i sista inlägget - kul med coupérevyn, ser lite rötter till min kärra;-)

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Postat: lör 18 dec 2010, 02:38:15
av Glenn
alla celica-cabbar är ju ombyggda karosser, så dom bygger nog på coupen kan man anta.

T20-cabben är riktigt snygg, såg en sån flera gånger i evckan förut när jag körde bil till jobbet, han måste ha jobbat i närheten där jag jobbade för vi brukade svänga av motorvägen samtidigt :)

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Postat: lör 18 dec 2010, 14:44:11
av Mr Dezent
Nu är bilen "hemma" ...
Eller ja, den står på min nya garageplats som jag hyr i ett bostadsgarage inne i stan.
Låter kanske inte så flipp, men det är ett riktigt bra garage faktiskt. Jag har hyrt där tidigare och varit helnöjd.
Finns en ordentlig tvätthall i garaget som ingår i månadshyran och är rätt generöst med utrymme, så ...
Jag är nöjd.

Efter en dryg sju mils premiärtur kan jag säga att jag är mer än nöjd med bilen också.
Lastade in allt som kunde tänkas behövas igår kväll, för att vara förberedd på det mesta.
Vinterhjulen, friskt batteri x 2 (för säkerhets skull), domkraft, krafthylsor, teleskopskaft, spärrskaft (tyvärr glömde jag förlängningen, men det gick ju bra ändå), ficklampa, startkablar, bogserlina, lättare verktyg (skiftnycklar, spärrskaft med hylsor, skruvmejslar mm), snöborste, förlängningskabel, värmepistol och vanlig hårtork.

Jag och en kompis åker till platsen där bilen stod. Det var lika hopplöst utgångsläge som när jag var där första gången. En jättestor djupfryst snöhög som väntade.
Bara att börja borsta fram bilen och börja värma förardörren med hårtorken.
Efter ett tag kom vi in i bilen, men det ska erkännas att det tog tid. Fy satan vad djupfryst bilen var!
I med batteriet och teststart för att se att den över huvud taget gick som den skulle innan vi skiftade hjul.
Skulle den starta över huvud taget?

Visst gjorde den det! Första försöket och helt utan några protester. Som om den inte hade stått i djupfryst vinterdvala alls.
Enda missödet blev att jag drog av en hjulbult när jag fäste vinterhjulen. Tyvärr.
Men i övrigt inget negativt alls.
Motorn håller rätt arbetstemperatur, defrostern fungerar, motorn går jämnt och fint (även på tomgång) och inga oroliga beteenden what so ever.
Testade farthållaren och ... ja, till och med den fungerade utan protester.

Tror det beror mer på den gräsliga dekoren på bilen, men visst märktes det att folk stirrade på bilen på väg hem.
Tror också att det blir tio gånger bättre när dekoren är väck!

Har dock inte testkört elhissar, elspeglar eller eltakluckan något. Vill att bilen tinar upp ordentligt först innan jag ger mig på det. Vilket den iofs bör ha gjort efter sju mils färd, men jag tar inga chanser.
Nu får den stå i lite go garagevärme, så att allt får frosta av ordentligt innan det blir test av detta också.

Bilder?
Tyvärr. Kameran lämnades hemma.
Men inom kort kommer jag ta en närmare besiktning på bilen i garagevärmen.
Då finns odds till lite bilder, utan tvekan.

Om någon är sugna på kantstötta lättmetallfälgar (kanske för vinterdäcksbruk) till sin Toyota så har jag en uppsättning att sälja nu.
Tycker inte att de passar Celican alls ...
Annons på dem lär dyka upp på säljesforumet!

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Postat: mån 20 dec 2010, 22:28:59
av Mr Dezent
Man hinner ju ingenting!
Räknade med att hinna ett och annat med Celican idag, men tyvärr blev det inte mer än att konstatera att vänster elhissmotor är i behov av utbyte.
Fungerade klockrent ned dock ... Upp däremot ...
:roll:

Som väl är löste det sig så långt att rutan nu är upphissad igen, men jag lär inte hissa ned den igen innan motorn är utbytt, om man säger så.
Tog ett jäkla tag att lösa temporärt, så att man slapp lämna bilen med rutan nere ...

Detta missöde stal i princip hela min eftermiddag, som egentligen skulle gått till julstök där hemma. Suck!
Men jag hann dock med lite småpyssel på bilen också.

Den gräsliga sidodekoren är numera ett minne blott. Toyota-dekalerna på flyglarna sitter kvar än, men det är bara en tidsfråga!

Om någon vill ha ett sådant där klämkäckt rattöverdrag samt stolspåsar med drakar på så kostar det gratis hos mig, mot avhämtning.
Går annars i soporna inom kort.
Blääääää!

Om du har lätt för att få mardrömmar så blunda.
Så här såg "skönheten" (hrm ... lögn så in i h-e) ut vid dagens början (mobilkamera = hav överseende):
celica1.jpg
celica1.jpg (113.25 KiB) Visad 3620 gånger
Som ni förstår är detta vintersulorna. Fick ju med lättmetallfälgar också, men som jag redan nämnt är jag tveksam till de fälgarna också. Dock ljusår snyggare än originalfälgarna får man medge.
Nåväl, förhoppningsvis lär jag hinna ta bättre bilder med en redig kamera imorgon.

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Postat: mån 20 dec 2010, 22:54:20
av grusmacka
Va ska du ha för fälgarna och va e det för dimensioner på dem? E på jakt efter ett par billiga 16"

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Postat: tis 21 dec 2010, 00:41:55
av Glenn
Först tänkte jag "vilken gräslig sidodekor", men vid nöärmare eftertanke så är den nog egentligen inte så ful, den passar bara ruskigt dåligt på bilen.

Jag är iofs inte mycket för dekaler alls. har exakt noll dekaler på min bil f.n :)

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Postat: sön 26 dec 2010, 12:13:16
av Mr Dezent
Har inte hunnit med Celican så mycket.
Ska jag vara helt ärlig så börjar jag få second thoughts gällande köpet.
Så går det när man köper med hjärtat snarare än hjärnan.
celica2.jpg
celica2.jpg (158.99 KiB) Visad 3638 gånger
Vi får se vad som händer med den ...
Den blev dock betydligt tjusigare utan sidodekoren.
Återstår fler dekaler att avlägsna. Vi får se hur det blir med dekoren om går tvärs över bilen ...
Någon tidigare ägare har ju haft dekal-dille och klistrat dit extra Toyota-emblem. Hrm ...
Jag kanske ger mig på att värma lite försiktigt för att få bort dem.

Om jag nu ens orkar bry mig.
Celican står just nu sist i bilturlistan, som tyvärr är rätt lång.
celica1.jpg
celica1.jpg (156.1 KiB) Visad 3638 gånger
Men, men ...
Tog en tur med Celican häromdagen och det blev två kvicka kort på den i alla fall.
Faktiskt riktigt trevlig att köra på vinterväg och kändes inte helt trött heller.
Dubbdäcken är i princip nya, så det greppade ju suveränt bra!
celica3.jpg
celica3.jpg (369.55 KiB) Visad 3551 gånger
En sak jag funderat över är backspeglarna. Skiljer sig europeiska versioner från USA-versioner, eller hänger det på något annat?
För backspeglarna på Celica-coupén (som i sin tur är en USA-bil) är ju aningen annorlunda än för övriga Celicor.
Bilden ovan visar min tidigare GT4, med mer traditionella backspeglar.

Och nej, det är inte några eftermarknadsspeglar på Celica-coupén.
Någon som vet mer exakt?

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Postat: sön 26 dec 2010, 18:29:17
av Johnny Blade
Jag skulle vilja ha en GT4 med baklucka,det vore hett. 8-)

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Postat: sön 26 dec 2010, 21:24:11
av Fnys
Mr Dezent skrev: En sak jag funderat över är backspeglarna. Skiljer sig europeiska versioner från USA-versioner, eller hänger det på något annat?
För backspeglarna på Celica-coupén (som i sin tur är en USA-bil) är ju aningen annorlunda än för övriga Celicor.
Bilden ovan visar min tidigare GT4, med mer traditionella backspeglar.

Och nej, det är inte några eftermarknadsspeglar på Celica-coupén.
Någon som vet mer exakt?
...Tydligen flera som sitter med samma funderingar ;)
Min gissning är att coupé, GT och cab hade andra backspeglar.
Här är en importerad GT med likadana backspeglar:
Bild Bild

Blir inte klok på 5 generationens Celicor! Det är samma sak med frontspoilern. alla har ju sett st182, GT4 och GT4 CS's frontspoiler men det finns även en fjärde modell där dimljusen (som oftast inte är monterade) sitter för sig och inte "tillhör" den stora grillen, liknande GT4 CS fronten. Någon som vet vilken front jag pratar om?

Re: Impulsköpet: Toyota Celica GT HT (eller coupé?)

Postat: sön 26 dec 2010, 22:52:09
av Mr Dezent
Johnny Blade skrev:Jag skulle vilja ha en GT4 med baklucka,det vore hett. 8-)
Haha!
Jag har tänkt precis likadant.
Tänk att hitta en lagom sunkig GT4 ST185 och flytta över drivlina/optik till coupén.
Vilken grej!
Fnys skrev:Blir inte klok på 5 generationens Celicor! Det är samma sak med frontspoilern. alla har ju sett st182, GT4 och GT4 CS's frontspoiler men det finns även en fjärde modell där dimljusen (som oftast inte är monterade) sitter för sig och inte "tillhör" den stora grillen, liknande GT4 CS fronten. Någon som vet vilken front jag pratar om?
Det är inte samma typ av front som du syftar på som avhandlas i denna tråd?

Det jag också reagerat på är att denna Celica ska vara en USA-bil, har allt som kännetecknar en USA-bil (förutom möjligen automatiska bälten), mätare i kombinerad mph och km/h, idiotförklaringen i höger backspegel ("objects in rear mirror may be closer than they appear"), samma bakljus som US-bilarna, men europeisk ramp mellan bakljusen med utrymme för en (i svenska mått) normalstor enradig registreringsskylt.

På en av de bilder du länkat ser man ju den typiska USA-versionen, med enbart utrymme för en mindre US-skylt.
Så jag blir inte riktigt klok på detta.

Och hur vanligt/ovanligt är det egentligen med farthållare på dessa Celicor?