Sida 2 av 3

Re: Cheetah1's Toyota RAV4 2.0 Widebody -01

Postat: mån 24 jan 2011, 17:36:15
av cheetah1
Vi skickar helt enkelt iväg ett mail till allas vår Transportstyrelse och frågar.

Re: Cheetah1's Toyota RAV4 2.0 Widebody -01

Postat: mån 31 jan 2011, 18:02:41
av Milkshaken
ja jag tycker det är grymt snyggt med en extraljusramp med p-ljus..... gärna med lite vanliga blå positionsljusdioder oxå...... :)
men nu snackar vi lastbilar..:)

jag är lite nyfis på hur det skulle se ut om man satte på kjolar som gick nästan ned i marken på RAV,n...... har ju själv en Rav, undrar .... hmmm....

Re: Cheetah1's Toyota RAV4 2.0 Widebody -01

Postat: tis 01 feb 2011, 13:42:55
av cheetah1
Just det, den här tråden.
Status just nu:

Bild

Dom är alltså inte anslutna, men monterade på plats.

Re: Cheetah1's Toyota RAV4 2.0 Widebody -01

Postat: tis 01 feb 2011, 21:33:38
av Elof_power
cheetah1 skrev: Vad tror ni om att koppla in parkeringslamporna? Jag vet att det är olagligt, men är det nånsin nån som har åkt dit på det? Varenda pickis och lastbil har ju effektljus i extraljusen...
Om jag inte har helt fel så får du ha det på lastbils reggade bilar (Lätt lastbil) för jag har det på min förra jobbar bil och den gick igenom 2 besiktningar + en ombes med "glim"/"positions" ljus i lycktorna.

Re: Cheetah1's Toyota RAV4 2.0 Widebody -01

Postat: ons 02 feb 2011, 08:19:14
av Dale
Elof_power skrev:
cheetah1 skrev: Vad tror ni om att koppla in parkeringslamporna? Jag vet att det är olagligt, men är det nånsin nån som har åkt dit på det? Varenda pickis och lastbil har ju effektljus i extraljusen...
Om jag inte har helt fel så får du ha det på lastbils reggade bilar (Lätt lastbil) för jag har det på min förra jobbar bil och den gick igenom 2 besiktningar + en ombes med "glim"/"positions" ljus i lycktorna.
Nopp, det är avstånden från huvudstrålkastaren som är avgörande.

Re: Cheetah1's Toyota RAV4 2.0 Widebody -01

Postat: lör 05 feb 2011, 00:44:58
av cheetah1
Är det nån som har nåt intelligent förslag på hur man kan fästa toppstagen i bågen? Plåtskruv gick icke, materialet i bågen är så hårt att det maler sönder gängorna. Kan det månne vara möjligt att gänga med nån fin maskingänga och dra i en rostfri skruv? Det är 2-3mm tjockt rostfritt stål.

Ursäkta alla mellanslag, min telefon verkar ha fått en knäpp...

Re: Cheetah1's Toyota RAV4 2.0 Widebody -01

Postat: lör 05 feb 2011, 07:41:46
av Dale
cheetah1 skrev:Är det nån som har nåt intelligent förslag på hur man kan fästa toppstagen i bågen? Plåtskruv gick icke, materialet i bågen är så hårt att det maler sönder gängorna. Kan det månne vara möjligt att gänga med nån fin maskingänga och dra i en rostfri skruv? Det är 2-3mm tjockt rostfritt stål.

Ursäkta alla mellanslag, min telefon verkar ha fått en knäpp...
Maskingäng? Är det olika gängor om dom gjorts för hand eller maskin? Eller menar du UNEF-gänga? Brukar själv gänga med lämplig M-gänga och sen rostfritt både skruv, bricka och fjäderbricka å da har då funkat bra för mig. Är röret rostfritt då så de inte e kromat järn/stålrör? Kollat med magnet? Dom flesta rostfria är omagnetiska.

Re: Cheetah1's Toyota RAV4 2.0 Widebody -01

Postat: lör 05 feb 2011, 13:33:20
av cheetah1
Ja, tvärtemot vad jag har lärt mig under min 4-åriga flygteknikerutbildning så står tydligen inte M:et i M-gänga för Maskin (jag har ärligt talat aldrig hört något annat) utan enligt Wikipedia för Metrisk. UNEF har jag aldrig hört talas om vad det skulle vara för nåt. http://sv.wikipedia.org/wiki/M-g%C3%A4nga

Bågen är av polerat rostfritt stål av hög kvalitet och tjockt gods.

Re: Cheetah1's Toyota RAV4 2.0 Widebody -01

Postat: lör 05 feb 2011, 16:24:16
av Fnys
cheetah1 skrev:Ja, tvärtemot vad jag har lärt mig under min 4-åriga flygteknikerutbildning så står tydligen inte M:et i M-gänga för Maskin (jag har ärligt talat aldrig hört något annat) utan enligt Wikipedia för Metrisk. UNEF har jag aldrig hört talas om vad det skulle vara för nåt. http://sv.wikipedia.org/wiki/M-g%C3%A4nga
Som du säger, M står för metrisk :)
Vet inte om Dale var trött eller om han kan något samlingsnamn för någon gängsort men jag tror han pratar om UNF och UNC som är fingängad och grovgängad (amerikanska mått?) där man talar om hur mycket "stigning" det är i gängan.

Re: Cheetah1's Toyota RAV4 2.0 Widebody -01

Postat: lör 05 feb 2011, 21:43:25
av cheetah1
Jo, UNF och UNC känner jag mycket väl till, eftersom det i huvudsak är det som används på flygplan. :P
Unified National Fine respektive Coarse betyder det (dvs fin och grov stigning). Sen finns det tusen andra gängsorter som också förekommer, så det är ett virrvarr.

Jag inbillar mig, nu när jag är lite mer pigg och vaken, att maskingänga är en skuren gänga avsedd att gängas i mutter, tillskillnad från träskruv och plåtskruv som har en skärande gänga (och oftast är smidd eller gjuten, beroende på kvalisort).