Sida 2 av 2

Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)

Postat: fre 24 apr 2009, 20:28:19
av PierreW
Dale skrev:
Jonex skrev:Nope, behöver inte besikta extraljusen, ryck säkringen eller om du monterar strömbrytare till reläet.
Jag rycker alltid säkringen till extraljusen vid bes, det har dom inte sagt ett ord om.
Igentligen ska dom kolla alla lampor. Jag har har/haft extraljus av något slag på alla mina bilar och alltid haft det. Jag har även fått nedslag på att fjärrljusen inte fungerat för att jag inte då hade hunnit koppla in dom. Det blev en ombesiktning. Antingen skulle jag se till att dom fungerade eller så skulle dom bort. Finns det lampor ska dom fungera annars ska dom bort helt enkelt. Detta oavsett det är dimljus, backljus, varselljus eller orginalljus (bilar med . Halv, parkering, broms, blinkers och skyltbelysning är det som måste finnas och fungera. Troligtvis beror det hela på vem som besiktar och det är väldigt ovanligt att dom kollar fjärrljusen noga men det kan bli ombesiktning.
Jag är nästan hundra på att du har fel angående att de lampor som finns på bilen skall fungera. Då det enda krav på belysning är ju 2 positions-ljus fram, 2 halv/helljus, 2 sidoblinkers fram, 2 skärmblinkers ( eller i backspegel ) 2 positions-ljus bak, 2 bromsljus och nr-skyltsbelysning endast bak. Finns inga krav på att det skall finnas backljus, dimljus fram eller dimbakljus, men däremot om det finns dimljus fram och dessa fungerar så skall de vara rätt inställda.
Och sen måste man ju komma ihåg att de är skillnad vad gäller regler om fordonet är helbilsgodkänt eller inte.

Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)

Postat: fre 24 apr 2009, 20:39:55
av Dale
PierreW skrev:Då det enda krav på belysning är ju 2 positions-ljus fram, 2 halv/helljus, 2 sidoblinkers fram, 2 skärmblinkers ( eller i backspegel ) 2 positions-ljus bak, 2 bromsljus och nr-skyltsbelysning endast bak. Finns inga krav på att det skall finnas backljus, dimljus fram eller dimbakljus, men däremot om det finns dimljus fram och dessa fungerar så skall de vara rätt inställda.
Och sen måste man ju komma ihåg att de är skillnad vad gäller regler om fordonet är helbilsgodkänt eller inte.
Finns inga krav på att fordonet skall ha helljus. Sidoblinkers behöver inte finnas heller på äldre fordon. Min VW från 71 funka inte varsellyktorna blev ombesiktning för det. Celica -79an hade jag inte kopplat in fjärrljusen. Fick ombesiktning på det med. Carinan fick jag en notering på att ena fjärrlyktan av tre fungerade inte men han var "snäll". Finns däremot inga krav på att fjärrlyktorna ska peka rätt. Hel och dimljus däremot. Så nog f-n lär lamporna ska fungera när man besiktar.

Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)

Postat: fre 24 apr 2009, 20:44:46
av Johnny Blade
Farsans Subaru (86'a) gick inte genom besiktningen pga att extraljusen inte fungerade.Dom satt under kofångaren så det var ingenting som stack ut.
-"Sitter dom där så ska dom fungera" sa han.
Sen om besiktningsgubben hade rätt är en annan sak.

Jag fick anmärkning på att jag kunde stänga av tutan på min Manta.Jag hade ett vred så att man kunde välja olika ljud.Klumpigt nog så hade jag den ställt på AV vid besiktningen. :oops:

Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)

Postat: fre 24 apr 2009, 20:48:42
av Johnny Blade
På Crownen (69'an) fick jag nerslag på att ena helljuslampan var trasig.Det är ju dubbla lysen på den så dom yttre än halvljus och alla fyra är helljus,den ena av dom inre var trasig.Det måste ju vara samma sak som om ett extraljus är ur funktion.

Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)

Postat: mån 27 apr 2009, 14:34:09
av Mr Dezent
Intressant diskussion ...
Även jag är i det närmaste helt säker på att det inte föreligger något krav på främre dimljus funktion, men man ska givetvis inte skriva i sten utan att ha sett paragrafen som reglerar det.

Kanske har jag haft flyt, liksom alla jag känner som kör samma princip. Men på de bilar jag ägt med originalmonterade dimljus i frontspoilern har jag alltid bara ryckt säkringen vid varje besiktning för att ha ett problem mindre.
Vad jag har erfarit så är det "om de fungerar så måste de även avge en korrekt ljusbild" som gäller.
Inte "finns de där så måste de fungera".

Således - funkar de, men är fel inställda så blir det tvåa på det, med krav på omjustering och ombesiktning.
Funkar de inte så skrivs det ingenting, eftersom det ändå inte råder krav på främre dimljus.

Råder ju inte heller krav på extraljus och om det vore olagligt att köra runt med extraljus som inte fungerar så kan man undra hur lagen ställer sig till att åka runt med husvagnsspeglar på framskärmarna trots att man inte drar husvagn, använda takräcke och/eller takbox trots att man inte lastar något på/i dem eller ett cykelställ monterat på dragkroken trots att man inte satt dit någon cykel på stället.

Den sista punkten är, för övrigt, en rolig parallell till alla bestämmelser kring vinge bak på bilen som kan vara "trafikfarlig" och därmed olaglig (exempelvis alu-vingar).
Som om ett cykelställ för dragkroken skulle vara mindre skadligt?
:roll:

Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)

Postat: mån 27 apr 2009, 15:00:16
av Dale
Åsså kom Mr Dezent med sina klockrena inlägg som vanligt. ;-)

Mycke regler å många kan tolkas olika å de e inte undra på de blir som de blir ute runt bilprovning/vägverket/transportstyrelse/polis. Mycke folk som bör ha samma kunskap. Dom borde ju få någon form av utbildning när de blir nått nytt men jag vet inte. Ibland känns de som vissa inte orkar eller bryr sig medans andra är paragrafryttare eller någon form av wanna be. Undra hur de blir nästa år då ryktena går om att finnar och tyskar ska komma hit å konkurera om prövningarna. Lär ju inte bli billigare/bättre iaf får man utgå ifrån.
Läste nyss några trådar på Zatzy om Supran som bilprovningen prövat sönder. Isf känns en tvåa på tokig lampa rätt smärtfritt. Det finns mycke folk å alla är vi olika. Ska man utgå från att alla är stöllar å idioter å låsa in sig själv i en skrubb? Njä, de e ju lite de som e charmen med alla me. Lite mer utmaning. Hahaha. Nä krama varandra i trafiken.

Blev rätt mycke offtopic från en tuta. ;-)

Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)

Postat: mån 27 apr 2009, 17:32:55
av Johnny Blade
Mr Dezent skrev:...Råder ju inte heller krav på extraljus och om det vore olagligt att köra runt med extraljus som inte fungerar så kan man undra hur lagen ställer sig till att åka runt med husvagnsspeglar på framskärmarna trots att man inte drar husvagn...
Haha.Jag minns när polarn blev stoppad pga husvagnsspeglar.Polisen rådde honom att plocka av speglarna eller åka in till närmaste handlare och köpa/hyra en husvagn.

Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)

Postat: mån 24 jan 2011, 19:10:35
av nobigdeal
Jonex skrev:Jo högt är det.. men om man jämför ett starkhorn och disko som ska ligga mellan 90-115 dB ( fast har det inte blivit en bestämmelse på max 100 dB , hörde något om det iaf.
Iallafall, ibland har Dj´n ett sånt där gasdrivet starkhorn och det hörs ju mer än väl på ett sånt disko..
Men ja, det är Högt, undrar vad Trainhorn är specad i dB ?

Dale : Jo det har hänt att dom frågat mig på bes. om extraljusen funkar.
-Bra, men du har kopplat ur dom nu eller ? - Jo.. - Bra för då slipper vi ställa in ljuset på dom sa besiktningsgubben.
Hade jag låtit dom lysa hade jag fått nedslag på felaktig ljusbild ,enligt han.
Löjligt tycker jag, extraljusen ska man ju aldrig ha på när man möter någon i vilket fall så vad spelar det för roll.
Mina trainhorns är specade 152Db.
Jag är snart 40 och har aldrig i mitt liv blivit ifrågasatt på besiktningen gällande mina X-traljus

Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)

Postat: mån 24 jan 2011, 22:06:39
av Glenn
Jag har inga glödlampor i mina dimljus i saaben, har gått bra fyra besiktningar, och på min ST165 så sa dom åt mej "Se till att dom inte fungerar, om dom fungerar måste vi mäta ljusbilden, och dina reflektorer är dåliga"