Sida 2 av 3

Re: Chrisss MR2 Turbo 1994

Postat: sön 24 jul 2011, 23:37:41
av Glenn
Hade ingen aning om att det kördes något sådant i närheten av stockholm, verkade ju som sagt ganska skoj.

Re: Chrisss MR2 Turbo 1994

Postat: mån 25 jul 2011, 20:54:57
av martenheller
Grattis till (vad jag tror) var ett väldigt lyckat bilköp!
Prislappen när den låg på blocket kändes ju helrätt med tanke på alla eftermarknadsprylar.
Såg den på kvällen efter Elmia i påskas (för övrigt den enda mr2an ajg såg förutom min egna) och jag tyckte den såg riktigt, riktigt fräsch ut!

Kul med listan över vikt, bra ifall man ska börja riva lite själv :)

Re: Chrisss MR2 Turbo 1994

Postat: fre 12 aug 2011, 20:23:23
av Chrisss
En liten uppdatering.

Sparcostolar Evo 2 Plus är monterade på originalskenor.

Bilden visar ett renskrapat golv. 8,2 kg sparat.
Bilden är rostfri :)

Bild



Efter en del strul med tullen p.g.a att ATS Racing inte hade skickad med någon
proformafaktura fick jag loss ett paket med godis idag.

Turbon är en Garett GT3071 med 60 mm turbin och T3 0.64 avgashus för extern WG från GIK.
Racekat från Feritta.

Resten är diverse från ATS Racing.
Stakar och ventilfjädrar monteras i vinter.


Bild

Link ECU beställd och mappning gör av JRM vecka 34.

Re: Chrisss MR2 Turbo 1994

Postat: fre 12 aug 2011, 20:33:38
av Chrisss
martenheller skrev:Grattis till (vad jag tror) var ett väldigt lyckat bilköp!
Prislappen när den låg på blocket kändes ju helrätt med tanke på alla eftermarknadsprylar.
Såg den på kvällen efter Elmia i påskas (för övrigt den enda mr2an ajg såg förutom min egna) och jag tyckte den såg riktigt, riktigt fräsch ut!

Kul med listan över vikt, bra ifall man ska börja riva lite själv :)
Tackar! Bilen är hyfsat ok. Framför allt är jag glad för att den är rostfri.

Fick loss bilen för 55.000:-
Växellådan är kass. Nästan omöjligt att växla från 4 =>3
Dessutom hade förra ägaren kapat bort katten efter besiktningen :thumbdown:

Re: Chrisss MR2 Turbo 1994

Postat: fre 12 aug 2011, 22:27:40
av Glenn
skrapat ? du måste gjort mer än skrapat där va ?

Re: Chrisss MR2 Turbo 1994

Postat: lör 13 aug 2011, 10:01:38
av Chrisss
Glenn skrev:skrapat ? du måste gjort mer än skrapat där va ?

Haha, ja.

Varmluftspistol + spackelspade.

Tvättning med lacknafta som löser rester.

Tvättning med aceton som får bort feta lacknaftan.

Sprayfärg för att täcka till lite skraprepor.

Re: Chrisss MR2 Turbo 1994

Postat: lör 13 aug 2011, 10:35:59
av Hansen
fanns mycket godis på den bänken :D

Re: Chrisss MR2 Turbo 1994

Postat: fre 02 sep 2011, 20:46:52
av Chrisss
Bilen mappad med nya turbon.


Motoreffekt 371 hk enligt JRMs rullande landsväg.
Ökat ladd gav så lite att Jimmy tyckte 1,55 Bar fick räcka.
Drivhjulseffekten är 330 hk.
D.v.s förluster ca. 11%
Rototest säger att förluster för en tvåhjulsdriven är ca. 8% mätt på naven.
11% inkl. däckförluster är sansat och rimligt.

Handritade kurvorna är Audi 1,8T med GT28RS turbo @ 1,45 bar.

Bild


Skitnöjd med lågvarv.

Passerar 200 Nm som motsvarar sugvrid redan vid 2500 rpm.

Vid 3500 rpm ligger vridet bara 250 rpm efter Audin trots mycket större turbo.

Kraften kommer fint ut ur kurvor/rondeller.

När man kör känns det tyvärr tydligt att det faller över 6000 rpm.
Motorn andas dåligt.
Bättre luftintag och luftfilter samt nya kammar behövs för att plana ut momentkurvan.


Så här bedrövlig var motorn före turbobyte.

Bild

360 hk upgett med 1,3 Bar laddtryck men sannolikt omräknat med orimligt hög förlust.
330-340 hk är nog närmare sanningen.

Vridkurvan är helt plan ända till nästan 4000 rpm :eek:
140 ibs x ft är ungefär 190 Nm dvs sugmotorvrid.
D.v.s turbon stendöd före 4000 rpm.
Sen kom allt på 600 rpm.
Värdelöst i praktiken men häftigt :conf:



På söndag blir det första riktiga testet med bilen på Lunda med HPC :racesmile

Re: Chrisss MR2 Turbo 1994

Postat: fre 02 sep 2011, 21:53:57
av Hansen
blir nog riktigt bra med värre kammar, kan tänka mig att det ska bli kul att testa bilen på bana sen :D

Re: Chrisss MR2 Turbo 1994

Postat: fre 02 sep 2011, 22:02:18
av Cyrix
Jag tyckte kammar gjorde ganska ordentlig skillnad på lte högre varv, utan att tappa så värst mkt i botten.
Svårt att veta när man inte mätt iofs, men känslan är den iaf.