Re: Corolla -88 (förgasare) med nervös tomgång ....
Postat: ons 03 aug 2011, 07:57:36
Ha! vilket krig bara för en säkring!
Håller på att försöka laga till en Tercel 88 som jag skrev i en annan tråd, den har igentligen varit en notorisk ryckknyckare i flera år, förgasaren ser väldigt lika ut som din men jag tror inte det sitter nån lamda på den...
Bytte förgasare för något år sen på den för den glödtände och började missa om man pinade den, Det blev igentligen ingen jätte skillnad annat än att tomgången rusade som bara den vid provstart, märkligt tänkte jag, kan väl inte skillja så från bil till bil, plockade den av en som gick klockrent ju... skruvade ner tomgången och tänkte inte pået nått mer... jag minns att bilen glödtände som bara den innan bytet fasst tändning stod rätt... effter bytet var glödtändningen borta men bilen gick lite sådär när den va kall, fasst ryckte inte lika dant vid hårdare körning, de får svärmor köpa tänkte jag den går nästan helt bra nu ju... Men med tiden har bara kallstartandet blivit värre å värre och nu får jag åka runt i eländet då hon tagit min bil i beslag tills tojjan går bra igen... Å andra sidan gör de inte så mycke då jag åker en gammal cherokee i vanliga fall så hon kommer nog på sitt misstag snart... hehe... nästan 15kr litern...
Nåväl den där säkringen du nämde måste jag kika på om det finns nån sån på Terceln, symtomen på din bil liknade den här väldigt mycke innan jag satte dit den här fuggen... fläkten funkar som den ska dock men det är värt en titt i alla fall... Som jag nämde i andra tråden de här sissta förgasarbilarna som komm innan man gick över till sprut, jag tror inte ens ingenjörerna fattar hur den kunde få eländet att fungera...
Håller på att försöka laga till en Tercel 88 som jag skrev i en annan tråd, den har igentligen varit en notorisk ryckknyckare i flera år, förgasaren ser väldigt lika ut som din men jag tror inte det sitter nån lamda på den...
Bytte förgasare för något år sen på den för den glödtände och började missa om man pinade den, Det blev igentligen ingen jätte skillnad annat än att tomgången rusade som bara den vid provstart, märkligt tänkte jag, kan väl inte skillja så från bil till bil, plockade den av en som gick klockrent ju... skruvade ner tomgången och tänkte inte pået nått mer... jag minns att bilen glödtände som bara den innan bytet fasst tändning stod rätt... effter bytet var glödtändningen borta men bilen gick lite sådär när den va kall, fasst ryckte inte lika dant vid hårdare körning, de får svärmor köpa tänkte jag den går nästan helt bra nu ju... Men med tiden har bara kallstartandet blivit värre å värre och nu får jag åka runt i eländet då hon tagit min bil i beslag tills tojjan går bra igen... Å andra sidan gör de inte så mycke då jag åker en gammal cherokee i vanliga fall så hon kommer nog på sitt misstag snart... hehe... nästan 15kr litern...
Nåväl den där säkringen du nämde måste jag kika på om det finns nån sån på Terceln, symtomen på din bil liknade den här väldigt mycke innan jag satte dit den här fuggen... fläkten funkar som den ska dock men det är värt en titt i alla fall... Som jag nämde i andra tråden de här sissta förgasarbilarna som komm innan man gick över till sprut, jag tror inte ens ingenjörerna fattar hur den kunde få eländet att fungera...