Sida 2 av 7
Re: Crown MS65 -72 "Kujira"
Postat: mån 03 aug 2009, 23:45:01
av Vesa
Cab svalkar

Re: Crown MS65 -72 "Kujira"
Postat: tis 04 aug 2009, 17:49:51
av Hemiyoda
Alltid dessa gräsliga färger på diy cabbar.

Re: Crown MS65 -72 "Kujira"
Postat: tor 27 aug 2009, 20:19:32
av Hemiyoda
Lite uppdatering från garage de´yoda.
5M-GTE:n är ute ur Crownen. Orig 4M med A340-låda är påväg in. Ska bli trevligt med 4-stegsautomat med lockup.
Gjorde upptäckten att Daihatsuns elchoke passar på 4M:ens förgasare. Tror den kommer fungera, jämfört med orig avgasuppvärmd dito.

Re: Crown MS65 -72 "Kujira"
Postat: fre 28 aug 2009, 09:38:40
av Dale
Ja där dräller det av motorer.

Re: Crown MS65 -72 "Kujira"
Postat: fre 28 aug 2009, 10:33:31
av Hemiyoda
Ja. På ett eller annat sätt har jag tillgång till dessa:
1.5st 5M-E
2st 2T-G
0.5st 2T-C
2st 3T-C
3st 18R-G
1st 4M
1st 5M-GE
1st 4A
2st 1UZ-FE
1st 4A-GE
+bonus 7M-GTE, 3S-FE
Re: Crown MS65 -72 "Kujira"
Postat: sön 30 aug 2009, 22:05:26
av Hemiyoda
Har fortsatt slakta Charmantens gamla förgasare. Plockade ut huvudmunstyckena.
Första porten 2M 1.04mm 4M 1.07 Charmant 1.04
Andra porten 4M 1.55mm Charmant 1.53mm
Satt 1.04mm munstycket i 4M förgasaren. Jag har kollat med bredbandslambdan och den går lite för fett vid lugn körning. (typ 12.5:1 - 13:1) Vet inte om 0.03mm gör någon skillnad men nu provar vi.
"Borrade" upp andra portens huvudmunstycke till 1.65mm. Bredbandslambdan skvallrade att den gick alldeles för snålt vid fullgas, runt 14.7:1 - 15:1. Hoppas på bättre värden nu.
Skulle vilja hitta en 5M-E fördelare så man slipper brytaren i fördelaren. Nackdelen är att tändkurvan blir fel. 4M toppen har mycket större förbränningsrum som förbränner långsamt jämfört med den mycket kompaktare 5M-E toppen. Skiljer 8 grader vid fullgas 2500 rpm+. (4M 38 grader, 5M-E 30 grader.)
Re: Crown MS65 -72 "Kujira"
Postat: mån 31 aug 2009, 21:00:09
av Johnny Blade
Jag har ju 5M-Efördelare på min, inte har jag märkt att den ändrar för lite.Men jag vet ju iofs inte hur den ska gå när den går som den ska.

Jag är nöjd som det är.
Förgasaren däremot skulle jag behöva göra nåt åt.
Re: Crown MS65 -72 "Kujira"
Postat: fre 04 sep 2009, 10:05:05
av Hemiyoda
Fixat fästen för "kickdown"-wiren. Har ej längre kickdownfunktion längre eftersom denna låda är elektronisk, styr bara hydraultrycket i lådan.
A340e:n är större på alla ledder, får precis plats. Nu måste jag bygga ny bakre balk, korta kardan, fixa vinkelväxel för hastighetsmätarvajern och fixa växellänkaget + elen.
Re: Crown MS65 -72 "Kujira"
Postat: fre 04 sep 2009, 17:34:22
av Johnny Blade
Fint, det ska bli intressant det här.
Re: Crown MS65 -72 "Kujira"
Postat: sön 06 sep 2009, 21:16:24
av Hemiyoda
Växellådsbalk svetsad. Kardan svetsad. Halva avgaset färdigt. (Blir true-dual hehe) Vinkelväxel för hastighetsmätare lokaliserad (undrar från vilken bil den är? Satt på en W57-låda) och monterad. El-fix och några oljekylledningar kvar + värstingen.. växellänkaget.