Re: KE70 bakaxlar
Postat: ons 11 jan 2012, 09:12:46
Hiace-axeln (G-axel, 8") är galet tung..
Previa (F-axel 7.5") 5x4.5" eller Volvo gäller för mig. Behöver 5-bult. Tråkigt att nästan alla axlar är för breda för gamla Yotor om man vill behålla originaloffset på fälgarna.
Just F-axlarna verkar ta stryk av någon anledning för dom är ofta slut i Previorna. Jag misstänker att främre tätningen pajjar och oljan försvinner på dom. Samma sak på Celica-Supra MK2. (MA61, fast på dom går sidotätningarna också sönder, har bytt flera ggr. Halvtimmes rutinjobb
)
Det är bara RA23/28 GT & Celica-Supra MK1 (såldes ej i Sverige) vissa Model-F, som har en stel 4-bultad F-axel original. Resten har T, 6,7" eller 7.1" på Model-F.
AE86 har en T-axel fast av senare snitt, den har lite andra internaler. Så om man köper LSD etc måste man veta vilken T-axel man har.
KE2x har smalaste spårvidden. TA22, RA23, KE70, AE86, Carina, Charmant etc är mer lika. Har provat en RA28GT axel i TA22, AE85 axel i Charmant.
Mer 4-bultat:
Model-F kan ha E, 7.1" eller F, 7.5" axel. ( Eller hur Johnny Blade )
Celica RA6x med stel bakaxel verkar vara en T-axel.
Gamla Cressidor med 4-bangers verkar ha E-axlar.
AE86 4A-GE, T-axel.
Charmant och AE86 med 4A-C har S-axel, 6.38".
Carina, troligtvis genomgående T om den har 2T/3T motor.
Sitter det en kraftigare sexa i bilen så sitter det troligtvis en F-axel som i min Crown.
Finns LSD original till: (Obs betyder inte att det alltid sitter det original)
T
F
G
Previa (F-axel 7.5") 5x4.5" eller Volvo gäller för mig. Behöver 5-bult. Tråkigt att nästan alla axlar är för breda för gamla Yotor om man vill behålla originaloffset på fälgarna.
Just F-axlarna verkar ta stryk av någon anledning för dom är ofta slut i Previorna. Jag misstänker att främre tätningen pajjar och oljan försvinner på dom. Samma sak på Celica-Supra MK2. (MA61, fast på dom går sidotätningarna också sönder, har bytt flera ggr. Halvtimmes rutinjobb

Det är bara RA23/28 GT & Celica-Supra MK1 (såldes ej i Sverige) vissa Model-F, som har en stel 4-bultad F-axel original. Resten har T, 6,7" eller 7.1" på Model-F.
AE86 har en T-axel fast av senare snitt, den har lite andra internaler. Så om man köper LSD etc måste man veta vilken T-axel man har.
KE2x har smalaste spårvidden. TA22, RA23, KE70, AE86, Carina, Charmant etc är mer lika. Har provat en RA28GT axel i TA22, AE85 axel i Charmant.

Mer 4-bultat:
Model-F kan ha E, 7.1" eller F, 7.5" axel. ( Eller hur Johnny Blade )
Celica RA6x med stel bakaxel verkar vara en T-axel.
Gamla Cressidor med 4-bangers verkar ha E-axlar.
AE86 4A-GE, T-axel.
Charmant och AE86 med 4A-C har S-axel, 6.38".
Carina, troligtvis genomgående T om den har 2T/3T motor.
Sitter det en kraftigare sexa i bilen så sitter det troligtvis en F-axel som i min Crown.
Finns LSD original till: (Obs betyder inte att det alltid sitter det original)
T
F
G