Sida 2 av 2
Re: Laga superstrut? ST202/ST205
Postat: sön 25 mar 2012, 14:27:16
av Zerocool
Är garanterat gjutjärn för de väger bly på celican
Re: Laga superstrut? ST202/ST205
Postat: mån 09 apr 2012, 01:24:19
av Olfsn
Har varit inaktiv här på forumet ett tag nu, men har däremot hållit på med framvagnen den senaste veckan när jag haft påskledighet!
Till att börja med kan jag säga att orsaken till att leden börjar glappa är att det är en plastbussningskonstruktion som blir sliten/glapp och att axeln rostar så glappandet beror förmodligen inte på materialet i länkarmen utan snarare på materialet i plastbussningen och axeln.
Ikväll hjälpte en polare mig att svarva av axeln och att svarva en ny bussning.
Jag har monterat ihop själva länkarmen och den är glappfri än så länge men har tyvärr ingen möjlighet att prova den på riktigt eftersom jag har bilen 10 mil norrut och jag måste ta mig 60 mil södeut till fjollträsk imorn..
Återkommer med besked om hur armen fungerar i början av juni.
Re: Laga superstrut? ST202/ST205
Postat: mån 09 apr 2012, 10:36:23
av PierreW
Vore kul med en bild på "innanmätet" så att säga, har bytt ett par stycken struttarmar.
Att borra och gänga i en fettnippel är nog ingen dum idé,
om man nu tänk ta isär och göra ny bussning dvs.
Re: Laga superstrut? ST202/ST205
Postat: mån 09 apr 2012, 14:04:04
av Dale
Ska bli intressant å se vad ni kommer fram till. Har ju lite glapp i mina på Celican.
Re: Laga superstrut? ST202/ST205
Postat: lör 14 apr 2012, 23:33:01
av Olfsn
Har som sagt monterat ihop själva länkarmen redan och tog inga bilder när jag hade den isärplockad.
Men kan försöka beskriva hur det ser ut..
Man kan säga att axeln är lagrad på två ställen:
1) På sidan där axeln sticker ut och man fäster åttan sitter det en vanlig cylindrisk bussning ca 20 mm lång.
2) längst in på axeln är det en kula och runt den sitter det en efter kulan anpassad plastbussning. Kulan har till uppgift att se till att axeln inte rör sig axiellt, den ska alltså inte fungerar som en kulled.
Själva hålet i länkarmen är inte lika tjockt hela vägen, det är smalare där axeln sticker ut och bredare där kulan är. I gränsen mellan dessa områden är den urfräst för att passa kulan. (det är det stoppet som gör att axeln inte glider ut frammåt)
Det är alltså den bakre (sfäriska) plastbussningen som ser till att axeln inte glider ut bakåt, den här bussningen är förseglad med locket som man ser när man tittar på baksidan av länkarmen.
Svårt att veta om det här går att förstå, men ifall man har en trasig länkarm så är det ju snabbt gjort att pressa/slå isär leden.
Nu bytte jag bara den främre bussningen eftersom den bakre fortfarande var i hyffsat skick och besvärligare att tillverka.
Tänkte se om det håller men annars tänkte jag ordna den också.
Hade tänkt montera en fettnippel men jag gjorde bussningen väldigt tajt, så om jag skulle börja pressa på med fett nu skulle förmodligen främre bussningen glida iväg...
Kan ju dock vara bra när bussningen blir sliten.