Re: 13-polig kontakt PROBLEM !!!!
Postat: fre 17 aug 2012, 11:06:42
Kylen ska väl helst inte gå när inte bilen är igång heller, dom drar rätt saftigt med kräm dom där rackarna...
Det lilla extra för Din Toyota & Lexus.
https://www.toyotaclubsweden.com/
Låter bra de.YarisMek skrev:Har ej tänkt på backljusen sorry... Men bakre pareringssensorer har du en knapp i bagaget du kan stänga av med? I sido klädsel. Kommer ej ihåg om du kunde beställa kabel-kit till just en bil med parkerings sensorer. Länge sen jag drog en till en Avensis med parkerings sensorer. Sitter en separat styrdon till, som är ej i Canbuss. Stift 12 används ej. Jag kan ta fram allt till måndag, är fortfarande på semester denna veckan.Dale skrev:Gäller det även backljus och eventuellt bakre parkeringssensor? Hur kopplas dom ur? Något relä som installeras och styrs från vad? Stift 12 i släpvagnskontakten (som i många inkopplingsanvisningar inte används)? Isf jordas stift 12 för i kabeln i husvagn är det bara 12 ledare?
Finns någon standard på det där. Oftast så är husvagnsbatteriet kopplat till stift 9 (bilbatteri konstant) direkt eller via diod/skiljerelä/laddningsbooster. På stift 10 är oftast kylskålet kopplat så det går bara när tändningen är tillslagen. Kylskåpen drar runt 10 ampere beroende på modell. Oftast håller sig matvarorna/kylskåpet kallt flera timmar om ingen fladdrar med kylskåpsdörren eller om dörren är otät.YarisMek skrev:9 är batteri +, för laddning o kylskåp osv. 10 är Tändning, signal princip. Så den vet bilen är igång och kan ladda vagnens batteri eller nåt sånt.srylul skrev:Och vad är då skillnaden mellan pinne 9 och pinne 10?
Dale skrev: PZ408-00550-01.
Tror du nya elsatsen använder styrdonet för att känna av om du har en släp efter... Men många andra krokar jag monterad har någon slags brytare istället för att stänga av dimljuset på bilen.Dale skrev:Men! När jag fick bort den gamla så såg jag ett litet mässingsbleck från anslutning nummer 2 till en åttonde skruvanslutning. Det är alltså en brytare i kontakten som bryter när kontakten sitter i ordentligt. Såg även att Toyotas orginalkablage till 7-polig släpvagnsanslutning så var två trådar byglade. Tanken bakom detta är om man kopplar enligt manualen så kopplas bilens dimbakljus bort när man trycker i kontakten från släpvagnen. På samma sätt fungerar det på den 13-poliga kontakten.
Har ej dragit den satsen du skaffade, de brukar vara allt på vänstersidan o bara till höger baklykta på dom som jag monterad... Men det är ju inte svårt o lossa på klädseln.Dale skrev:Att dra kabeln från kontaktet till vänster och sen till höger och sen genom hela bilen fram genom torpetväggen för att dra den till vänster igen till batteriet känns för mig lite onödigt långt. Spara ett par meter till förmån till lägre spänningsfall ist!?.!?!
Det är möjligt för här satt brytaren i släpvagnskontakten både på den gamla 7-poliga (monterad hösten 2009) och den nya 13-poliga. Med tanke på vilket strul/skit det brukar vara med ärg/korrosion på kablarna/kontakterna bak i kontakten efter några år så hade nog hellre föredragit antingen att kontakt 12 jordas i släpet och på så vis dragit i något relä om man vill ha det lite automatiskt annars en separat brytare/omkopplare bak i skuffen skulle ju funka med.YarisMek skrev:Tror du nya elsatsen använder styrdonet för att känna av om du har en släp efter... Men många andra krokar jag monterad har någon slags brytare istället för att stänga av dimljuset på bilen.
Funderade på om jag skulle bygga om/vända på kablaget och dra i ett par ännu grövre ist för dom "tunna" till batteriet med men nu är det som original efter anvisningen. Lurar på om det är nått med att lagom tunna kablar ger ett visst spänningsfall så det blir lite lagom med en 15 A säkring utan riskera att säkringen går om husvagnsbatteriet är urladdat. Har iaf skaffat en laddningsbooster som skall in i husvagnen som ser till att eventuella spänningsfall justeras upp till rätt nivå och även har inbyggt backrelä så man inte drar ur bilens batteri om man campar efter vägkanten med vagnen kopplad över natten.YarisMek skrev:Har ej dragit den satsen du skaffade, de brukar vara allt på vänstersidan o bara till höger baklykta på dom som jag monterad... Men det är ju inte svårt o lossa på klädseln.
Ska ta och se om jag "orkar" koppla in blinkrelät någon helg och se hur det beter sig med/utan vagn. Har inte vagnen några mil bort så de blir till att testa någon helg man är där. Annars så funkade allt direkt utan strul. Det är ju så de ska vara.YarisMek skrev:Det med blink-relä o diod känner jag inte till heller. Aldrig tänk på det på bilar jag servat.
Men det löste sig för dig med? allt funkar?