Sida 2 av 2
Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S
Postat: tis 28 maj 2013, 10:28:41
av k-len
Jag läser pipedreams svar om och om igen. Men jag tycker bara den förklarar vad en fuelcut är för något.
Fortfarande: vad är den vita saken för något?
Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S
Postat: tis 28 maj 2013, 12:23:04
av Pipedreams
Jag skrev ju att den vita är till ekonometerlamporna. Du har en röd och en grön lampa i instrumentet som visar om du kör ekonomiskt. Och då den visar rött för det mesta och förbrukning inte brukar prioriteras på en sån bil så har dom kopplat bort den. Eller så trodde dom att det var mapsensorn och kopplade bort den för att slippa fuelcut. Att DU får fuelcut beror antingen på att fcd:n är för lågt ställd eller att den är fel inkopplad. Men iom att du skriver att du får fuelcut vid 1,1bar så verkar den fungera och behöver bara justeras upp om du vill ha gränsen högre.
Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S
Postat: tis 28 maj 2013, 14:14:26
av k-len
Ok. Då är jag med.
Men kan ändå inte förstå att man kopplar bort den. Ser bara förfärligt ut under huven.
Jaja, en annan fråga:
är det slang nr 2 (icke wastegate) slangen jag skall koppla bort för att få fullt ladd på 1an och tvåan?
Det är nämligen inte förrän trean jag har fuelcut. Så jag tror det skulle vara lättare att laborera med fcd om jag kan ladda fullt på ettan.
Tackar för svar

Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S
Postat: tis 28 maj 2013, 20:30:53
av amby
k-len skrev:
är det slang nr 2 (icke wastegate) slangen jag skall koppla bort för att få fullt ladd på 1an och tvåan?
Om jag inte mins fel är det där inte fuel cuten utan ett annat skydd för att skydda växellådan.
Men mins inte hur det styrs.
Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S
Postat: tis 28 maj 2013, 20:40:37
av k-len
Jodå, att det inte är fuelcutten vet jag. Men det ska väll indra motorn från att ladda mer än 7psi på ettan och tvåan?
Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S
Postat: tis 28 maj 2013, 21:16:05
av Pipedreams
Slang nr2 på wastegateklockan (den som går bakåt till ett rör som försvinner bakom motorn) går till en ventil som höjer laddtrycket på 3ans växel och uppåt. Pluggar du den så får du samma men det lägre laddtrycket på alla växlar. Man monterar laddtrycksreglering (pysventil, boostcontroller) på slang nr1 som går från kompressorhuset till wastegateklockan och pluggar slang nr2 för att den inte ska störa.
Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S
Postat: tis 28 maj 2013, 22:34:40
av k-len
låter kanon. Har perfekt laddtryck på 1an och 2an, men på trean får jag fuelcut såfort jag varvar ut. Så kan jag ställa samma laddtryck över alla växlar är det ju kanon.
Tackar för svaren! Nu blir det lättare att tävla då bilen inte dör efter 3an ut.... Tack o tack