Sida 2 av 8
Re: Crown MS123 1984 5M-GE
Postat: ons 23 sep 2009, 22:38:34
av Dale
Re: Crown MS123 1984 5M-GE
Postat: fre 25 sep 2009, 08:52:15
av Vesa
Re: Crown MS123 1984 5M-GE
Postat: fre 25 sep 2009, 16:57:11
av Johnny Blade
Åh! Flott med soffa.Rattväxel skulle jag gärna ha.
Det fanns en högerstyrd GS13* till salu här för några år sedan,den hade en 1G-E(ryssimport).
Re: Crown MS123 1984 5M-GE
Postat: tis 06 apr 2010, 18:31:12
av Johnny Blade
Idag fick jag ett paket från Australien.
En databox till växellådan,den är från en Cressida MX73 85-86,det ska bli spännande att se hur den funkar i en MS123.

Re: Crown MS123 1984 5M-GE
Postat: ons 07 apr 2010, 22:28:27
av Johnny Blade
Det verkar ju funka alldeles utmärkt,jag har inte gjort någon längre provtur så jag vet inte om det blir någon skillnad mellan dom olika lägena(Eco - Normal -Power).
http://www.youtube.com/watch?v=fEP-xpN_Xks
Nu har jag 2'a och 3'a utan överväxel och kickdown, det har jag saknat länge.
Re: Crown MS123 1984 5M-GE
Postat: ons 07 apr 2010, 22:41:06
av Fnys
snyggt!
Varför vill du inte ha kick-down? Drar du mycket husvagn eller var den felmodifierad för motorn?
Re: Crown MS123 1984 5M-GE
Postat: tis 18 maj 2010, 21:26:31
av Johnny Blade
Fnys skrev:snyggt!
Varför vill du inte ha kick-down? Drar du mycket husvagn eller var den felmodifierad för motorn?
Oj, en misstolkning där.Jag menade att jag har överväxel och kickdown,dessutom har jag 2'an och 3'an utan överväxel.Innan så var överväxeln i hela tiden = ett himla steg mellan 1 och 1+od.
Jag kan inflika att bilen känns MYCKET piggare nu.En dröm att köra.

Re: Crown MS123 1984 5M-GE
Postat: tis 18 maj 2010, 21:31:26
av Johnny Blade
Jag upptäckte till min fasa att AC'ns effekt börjar tyna.

Nu på kvällen så blir kallt i bilen,men tidigare idag så kändes det inte kallt alls.Kompressorn går fortfarande så det är nog påfyllning som behövs,Synd bara att det är R12,det går ju inte att få tag på nå mer.

Re: Crown MS123 1984 5M-GE
Postat: ons 19 maj 2010, 01:33:22
av Glenn
Jodå det går, det är bara lite bökigare.
Ett sätt är ju att hitta ett gammalt kylskåp eller nån annan kylanläggning med R12, och sen låta någon kylnisse med rymligt samvete fixa det åt dej. Visst, han riskerar sin ackreditering, men det svåraste för honnom är att mygla bort kylmedium, alltså är det mycket enklare om du tillhandahåller detta.
Sen vet jag att det har funnits, och antagligen finns fortfarande, ställen i asien som säljer R12 i engångs"sprayburkar" med en uppsättning nipplar och nån billig manometer.. hittade en websida förut och tänkte nästan beställa för att ha på hyllan innan dom blev bustade, men efterssom man där behövde välja vad man skulle ha för nippel så sket jag i det, men jag tror det kostade typ 250:- inkl frakt(!)
Har dock ingen aning om vad jag har för gas i min ST205, hittar ingen skylt eller nåt i den.. saaben lär väl ha R134a dock, har för mej dom var tidiga med det, men så länge båda AC'na funkar så

Re: Crown MS123 1984 5M-GE
Postat: ons 19 maj 2010, 17:01:33
av Johnny Blade
Det var en kylsnubbe som fyllde på denna för något år sedan (efter att jag lagat en läcka),han hade lite R12 kvar då, nu är det dock slut.
Det finna många som säljer såna sprayburkar på eBay,men alla säger att dom inte får skicka sånt.
Jag får väl försöka mig på detta, eller tömma ur systemet och fylla på med den nyare gasen.
http://www.youtube.com/watch?v=nsow318rr0g