Toyota GT-86 info

Bilder och filmer som har med Toyota eller annat motorrelaterat att göra.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Fnys »

bottendrag tyckte jag den hade. det var mellanregistret som kändes lite "klent".
nu när den hunnit testas en del på bana och liknande, hur upplever folk att chassit och balansen är i bilen?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
aerobert
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 08:18:44
Årsmodell: 0
Ort: Göteborg

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av aerobert »

Det låter som att det stämmer bra över de effekt- och vridmomentsdiagram jag har sett.

Har inte kört den själv ännu, vilket såklart jag måste göra för att få rätt uppfattning, men tills vidare är mediakåren enig över dess egenskaper. Körglad bil med fin balans och "dåliga" standarddäck med lite för lite "umpf".
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Glenn »

Jag tror den skulle funka bra som vardagsbil, men effektdippen i mitten är klart irriterande.

..Eller ja, bra som i lika bra som en celica eller nån annan "opraktisk" bil då ;)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
JesperD
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 aug 2012, 11:07:00
Årsmodell: 0

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av JesperD »

aerobert skrev:Har suktat lite efter en GT86 sedan jag först hörde om den men det finns lite saker som sätter käppar i hjulet, dels pga teknik och dels pga egen feghet. ;)

- Den ökända "effektdippen" och "svagheten". Ok, den är designas för att smiskas på höga varv på bana, men eftersom jag varken har erfarenhet av bakhjulsdrift eller kör på 6000+ rpm varje dag så kommer bilen bli svårkörd i vardagslunken för mig. Lite mer bottendrag hade vart önskvärt för ökad körbarhet för en amatör (tror ni det någonsin kommer?).

- Barnsjukdomar. En helt ny bil, med helt ny teknik har alltid problem. Tomgångsproblemet som nämnts här bland annat. Kanske väntar på senare årsmodell då bilar konstant förbättras.

- Priset, hur man än vrider och vänder på det så är 300K mycket för den här bilen. Närmare 250 000 och de flesta tveksamheter hade varit bortblåsta.

Hur resonerar ni själva när ni står i valet och kvalet? Vore kul att få höra.
Kan tilläga att jag nu har kört cirka 40mil sedan jag fick nytt VVT drev och nån OCV. Och tomgången är inte helt 100 fortfarande. När man står stilla så sjunker den till runt 500rpm och bilen skakar till i 1sekund sen hoppar nålen upp till 700-800 rpm (normal tomgång dvs). Väldigt irriterande. Men lämnar inte den till Toyota förrän jag väl fått en motorlampa eller att dom har officiellt gått ut med en fungerande fix....

Toyota har officiellt gått ut i USA att felet ligger i ECUn. Toyota Europe säger sig vänta på en ECU uppdatering optimerad för EU nu.
http://www.ft86club.com/forums/showthread.php?t=15577
Läs dom första länkarna till alla nyhets tidningar som har tagit upp problemet. Och följande svar från Toyota/Subaru med.

Tomgångs problemet har ingen 100%-ig lösning ännu verkar det som, det kommer en men frågan är när och exakt vad som är fel.

Angående priset så tycker jag nästan precis tvärtom att man får mycket bil och framför allt utrustning för pengarna?
När jag har sagt vad jag betalade för bilen till tex Volkswagen/Honda försäljare så har dom sagt i stil med "Inte mer? Det var ju inte så farligt. Trodde den var dyrare".
Men beroende på hur och vad man jämför med så kan du såklart köpa en både billigare och mer utrustad ny bil om du tar nåt annat :p

Dock så kanske ett alternativ hade varit den "snik" utrustade USA varianten. Inget nyckellöst start/lås system, ingen digital klimatkontroll, inga eluppvärmda stolar, ingen vinge, inga Xenon ljus, inga "knäskydd", ingen Toyota Touch, inga kromade 86mm slutrör, inga elinfällbara spelgar, inga gröntonade rutor, vanliga tygstolar (våra har skin/alacantara), ingen bagagerums skydd/tyg på insidan av bakluckan, inga dimljus, inga LED varselljus, ingen halvljus automatik, vanlig "ram" bakspegel (vår är ram lös). Då hade den kanske kunnat vara billigare :P

Den konstiga effektkurvan (bra botten drag, dip i vrid i mellan registert och sen en rejälknuff vid 4,5krpm+ , ungefär.) är nog det mest negativa men man lär sig snabbt att jobba lite extra med växlarna för att lösa det :)
Bilen kommer verkligen till sin rätt när man pressar den ordentligt på kurviga vägar inte när man kör runda i stan. Däcken är väl i snålaste laget men dom bidrar till körglädjen eftersom de släpper väldigt enkelt :D
Användarens profilbild
aerobert
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 08:18:44
Årsmodell: 0
Ort: Göteborg

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av aerobert »

Tråkigt att de inte åtgärdat det ännu, men det låter onekligen som att det är något i motorstyrningen som inte lirar. De får fortsätta kalibreringen tills det sitter som en smäck. Det är knappast fel på hårdvaran under skalet. (Arbetar själv inom fordonsindustrin).

Det ska bli intressant att se vilka förändringar de gör till nästa årsmodell. Det justeras ju alltid med en del småsaker som interiör, exteriör, färgval etc etc.

Jag tycker personligen den ser bättre ut utan vingen, men det är ju högst subjektivt. :) I övrigt så är den ju faktiskt ganska bra utrustad får man väl säga ja, det har jag ju inte reflekterat särskilt mycket över egentligen.

Effektkurvan skrämmer faktiskt bort mig en hel del. Jag har levt med ketchupeffektbilar förr, och det är bannemig ingen modern känsla att åka runt i en sådan tyvärr. Hur är segdragningen på växlarna? Antar att en omkörning på femte och sjätte växeln bara är att glömma? ;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Glenn »

Det var just vid omkörningar och typ "sakta ner och accelerera igen" som jag upplevde effektdippen som irriterande, man kan säkert vänja sej vid att växla annorlunda för att minska problemet, men det är störande iaf. (man kan ju dock tänka på att jag kom direkt från celican som ju har en väldigt rak och fin kurva)

Det absolut mest positiva är ju att man har sån extrem kontroll över bilen, bara på min korta provkörning så kände jag fullt förtroende för bilen och vågade pressa den, uttrycket "som en gocart" är uttjatat men det är få bilar det passar bättre på.

Det råder liksom ingen tvekan att bilen är utvecklad specifikt för körglädje och bana :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
JesperD
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 aug 2012, 11:07:00
Årsmodell: 0

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av JesperD »

aerobert skrev:Tråkigt att de inte åtgärdat det ännu, men det låter onekligen som att det är något i motorstyrningen som inte lirar. De får fortsätta kalibreringen tills det sitter som en smäck. Det är knappast fel på hårdvaran under skalet. (Arbetar själv inom fordonsindustrin).

Det ska bli intressant att se vilka förändringar de gör till nästa årsmodell. Det justeras ju alltid med en del småsaker som interiör, exteriör, färgval etc etc.

Jag tycker personligen den ser bättre ut utan vingen, men det är ju högst subjektivt. :) I övrigt så är den ju faktiskt ganska bra utrustad får man väl säga ja, det har jag ju inte reflekterat särskilt mycket över egentligen.

Effektkurvan skrämmer faktiskt bort mig en hel del. Jag har levt med ketchupeffektbilar förr, och det är bannemig ingen modern känsla att åka runt i en sådan tyvärr. Hur är segdragningen på växlarna? Antar att en omkörning på femte och sjätte växeln bara är att glömma? ;)
Nä det verkar mycket konstigt då även folk som fått sin ECU uppdaterad har fortfarande haft problem.
Haha hoppas bara dom inte förändrar för mycket då blir jag ju tvungen att byta igen :D

Mjo vingen är inte den snyggaste, det finns tex TRD och nån eftermarknads vinge som är mycket snyggare och passar in bättre i linjerna.
Nä ang just utrustningen så är det nog inget man tänker på först förrän man väl börjar kolla hur mycket du faktiskt får med. :thumbup:

Samma här, haft kört 2x Supra MKIV och senast en Evo 9 så man är van vid turbo och en fin spark och helt annorlunda drag.
Så letar man en härlig kick så är detta helt fel motor, tycker man det är roligt att jobba med växlarna så kan man komma långt. Men att segdra på någon växel över 4an är verkligen inget som går
undan, haha. Eller ja det varierar såklart beroende på vilken hastighet du håller men inom lagliga gränser så :p
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Vesa »

Jag blev tvungen att testa 86:a för att Friends skulle få en femtilapp till, jo jag skulle vilja ha en med lite trim och utan krams.
En riktig räcer som man lätt hanterar med gaspedalen och ratten. Väghållningen är väl i det bästa laget så visst kan Toyota bygga bilar för hela familjen.
Så, :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av PierreW »

Så här skulle den ju vart från fabrik med v8an i :mrgreen:

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av GT4-R »

Publicerad 2012-10-23 13:03 av Pär Brandt
Nu är det officiellt att Subaru utvecklar en turboversion av den nya boxermotorn i sportcoupén BRZ. Räkna med att toppeffekten kryper upp mot 280 hk och 340 Nm. Ska vi gissa att turbomodellen av Subaru BRZ får tilläggsnamnet STI?
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Skriv svar