aerobert skrev:Har suktat lite efter en GT86 sedan jag först hörde om den men det finns lite saker som sätter käppar i hjulet, dels pga teknik och dels pga egen feghet.
- Den ökända "effektdippen" och "svagheten". Ok, den är designas för att smiskas på höga varv på bana, men eftersom jag varken har erfarenhet av bakhjulsdrift eller kör på 6000+ rpm varje dag så kommer bilen bli svårkörd i vardagslunken för mig. Lite mer bottendrag hade vart önskvärt för ökad körbarhet för en amatör (tror ni det någonsin kommer?).
- Barnsjukdomar. En helt ny bil, med helt ny teknik har alltid problem. Tomgångsproblemet som nämnts här bland annat. Kanske väntar på senare årsmodell då bilar konstant förbättras.
- Priset, hur man än vrider och vänder på det så är 300K mycket för den här bilen. Närmare 250 000 och de flesta tveksamheter hade varit bortblåsta.
Hur resonerar ni själva när ni står i valet och kvalet? Vore kul att få höra.
Kan tilläga att jag nu har kört cirka 40mil sedan jag fick nytt VVT drev och nån OCV. Och tomgången är inte helt 100 fortfarande. När man står stilla så sjunker den till runt 500rpm och bilen skakar till i 1sekund sen hoppar nålen upp till 700-800 rpm (normal tomgång dvs). Väldigt irriterande. Men lämnar inte den till Toyota förrän jag väl fått en motorlampa eller att dom har officiellt gått ut med en fungerande fix....
Toyota har officiellt gått ut i USA att felet ligger i ECUn. Toyota Europe säger sig vänta på en ECU uppdatering optimerad för EU nu.
http://www.ft86club.com/forums/showthread.php?t=15577
Läs dom första länkarna till alla nyhets tidningar som har tagit upp problemet. Och följande svar från Toyota/Subaru med.
Tomgångs problemet har ingen 100%-ig lösning ännu verkar det som, det kommer en men frågan är när och exakt vad som är fel.
Angående priset så tycker jag nästan precis tvärtom att man får mycket bil och framför allt utrustning för pengarna?
När jag har sagt vad jag betalade för bilen till tex Volkswagen/Honda försäljare så har dom sagt i stil med "Inte mer? Det var ju inte så farligt. Trodde den var dyrare".
Men beroende på hur och vad man jämför med så kan du såklart köpa en både billigare och mer utrustad ny bil om du tar nåt annat :p
Dock så kanske ett alternativ hade varit den "snik" utrustade USA varianten. Inget nyckellöst start/lås system, ingen digital klimatkontroll, inga eluppvärmda stolar, ingen vinge, inga Xenon ljus, inga "knäskydd", ingen Toyota Touch, inga kromade 86mm slutrör, inga elinfällbara spelgar, inga gröntonade rutor, vanliga tygstolar (våra har skin/alacantara), ingen bagagerums skydd/tyg på insidan av bakluckan, inga dimljus, inga LED varselljus, ingen halvljus automatik, vanlig "ram" bakspegel (vår är ram lös). Då hade den kanske kunnat vara billigare
Den konstiga effektkurvan (bra botten drag, dip i vrid i mellan registert och sen en rejälknuff vid 4,5krpm+ , ungefär.) är nog det mest negativa men man lär sig snabbt att jobba lite extra med växlarna för att lösa det
Bilen kommer verkligen till sin rätt när man pressar den ordentligt på kurviga vägar inte när man kör runda i stan. Däcken är väl i snålaste laget men dom bidrar till körglädjen eftersom de släpper väldigt enkelt
