Sida 11 av 20

Re: Corolla Coupe KE25 1971

Postat: fre 13 jan 2012, 21:14:55
av Vesa
Startade på första :shock: :D


Re: Corolla Coupe KE25 1971

Postat: lör 14 jan 2012, 10:47:02
av Hemiyoda
:thumbup: :thumbup:

Är insuget hemmapulat? I Celican lutar motorn åt förarsidan, då blir det automatiskt lutning på förknasarna med rakt insug.
Man ser även på tråget att motorn har lutning normalt. Oljereturen från toppen fungerar med den där lutningen också så det är ingen nackdel, växelspaken kanske hamnar lite mer åt höger dock.

Re: Corolla Coupe KE25 1971

Postat: lör 14 jan 2012, 15:04:44
av Fnys
Grymt bra jobbat, Vesa! :thumbup:

Re: Corolla Coupe KE25 1971

Postat: lör 14 jan 2012, 16:28:24
av SHySwe
Härligt! :thumbup:

Re: Corolla Coupe KE25 1971

Postat: lör 14 jan 2012, 21:52:23
av Vesa
Hemiyoda skrev::thumbup: :thumbup:

Är insuget hemmapulat? I Celican lutar motorn åt förarsidan, då blir det automatiskt lutning på förknasarna med rakt insug.
Man ser även på tråget att motorn har lutning normalt. Oljereturen från toppen fungerar med den där lutningen också så det är ingen nackdel, växelspaken kanske hamnar lite mer åt höger dock.
Tackar, Insuget är av fabrikat Mangelesi lr. liknande. Är det nån fördel att motorn lutar så :?: Har ju suttit i Celica förut.
Så Japanerna fick spaken ifrån sig :roll: Jag tror min spak står upprätt.

Re: Corolla Coupe KE25 1971

Postat: sön 15 jan 2012, 00:14:30
av Hemiyoda
Tja vet inte, original 2T-G insug är rakt, lättare att tillverka och motorn sitter lite på sniskan istället. Alla sidoförgasare har den där lutningen har jag för mig, kanske för att man inte vill att det ska samlas bensin på fel ställe, vad vet jag.

2T-G:n har inte nån extremt rak väg mellan insug o ventil utan är typ standard som på vanliga 2T. (Grymmare motorer har "rakare" väg och insuget får automatiskt vinkling mot huven, jaja ni fattar. (Så jag misstänker att lutningen av motorn är en design/produktionsteknisk/estetisk kompromiss)

Vanliga 2T-toppens oljereturväg längst bak är lutad mot passagerarsidan jämfört med resten av taket på toppen så att det ska fungera för oljesystemet att ha motorn "på sniskan". Säkert samma design på 2T-G, har inte kollat på en sådan nu på ett tag. Intresseklubben antecknar...

Re: Corolla Coupe KE25 1971

Postat: mån 16 jan 2012, 00:17:50
av Vesa
Fy f_n för 40 år gamla elsystem, nu funkar i alla fall laddning. Men blibkers & lyset fungerar på norska,,,,,,,,,,,,

Re: Corolla Coupe KE25 1971

Postat: mån 16 jan 2012, 07:29:30
av SHySwe
Ja, det är ofta jordfel i våra gamla bilar.
Kollat de vanligaste?

Re: Corolla Coupe KE25 1971

Postat: tis 17 jan 2012, 00:31:14
av Vesa
Vesa skrev:Fy f_n för 40 år gamla elsystem, nu funkar i alla fall laddning. Men blibkers & lyset fungerar på norska,,,,,,,,,,,,
Ja nu blinkar det på svenska igen :D

Re: Corolla Coupe KE25 1971

Postat: mån 23 jan 2012, 21:39:16
av Vesa
Står på egna ben, Tyvärr går det inte att bifoga bilder :twisted: