Sida 11 av 29

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: fre 26 feb 2010, 09:22:55
av Larco
Sen senast har jag varit i verkstan en gång till och skrapat packning. Inget att ta bild på men nu är nästan allt bort. Köpte reservknivblad till brytbladskniv vilket funkar finfint :)

Hoppas det inte blir för rörigt nu. Igårkväll ockupperade jag diskbänken ( :) ) för fortsatt arbete på toppen. Nu har jag fyllt resten av insugsportarna i toppen med JBweld.
Bild
Bild
Bild

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: lör 27 mar 2010, 16:41:35
av Larco
Idag har jag äntligen haft lite tid över till min kära bil!

Senast fyllde jag J-B weld epoxy i alla insugsportarna. Idag har jag bearbetat alla 8 insugskanalerna. De är i princip klara. Bara lite lite finlir kvar på dem.

Bild

Bild

Bild


Sen tyckte jag vattenkanalerna på avgassidan hade lite väl mycket avlagringar
Bild

Så jag fixade lite där också. Hoppas på att det kanske förbättrar värmeöverföring en aning från klämspalten. :)
Bild

Längre hann jag inte innan batteriet i Dremelen tog slut. Portningen tar dock sin tid! Har nog lagt ner ca 1timme per insugsport bara efter jag fyllde dem med epoxyn sen sist Dremel is the shit alltså 8-)

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: mån 29 mar 2010, 11:29:08
av Larco
Ska man göra något åt ventilstyrningarna också när man ändå är igång mån tro?
Jag vill inte korta ner dem men funderar på om man skulle strömlinjeforma dem lite o då också i lite vinkel mot luftströmmen så man får lite extra rotation på luften kanske. :think:
Vad tror ni?

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: mån 29 mar 2010, 22:03:57
av haank
Det ser ut att vara en gen1 elr 2 topp? Hade det inte varit bättre att göra iordning en gen 3 topp? Bättre kanaler redan från början elr?
Hur stor skillnad uppskattar du att det gör med det arbete du lägger ner?
Hur mycket kräm ska du ha i maskin när allt blir färdigt?

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tis 30 mar 2010, 09:26:31
av Larco
Det är en gen3 3S-GE topp ;)
Jag vågar inte spekulera i hur mycket skillnad det blir. Men flödes mässigt tror jag att det gör en del att ta bort den ca 1-2mm kant vid ventilsätet på samtliga ventiler och öppna upp lite runt insugsventiler skulle jag tro hjälper flödet en del.

Nu har jag ju bara en st205 turbo för tillfället så 350hk tänkte jag försöka klämma ur den. Men tänkte byta ut den mot något annat senare. Något i 500hk ligan och hoppas att jag inte spräcker blocket.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tis 30 mar 2010, 09:31:10
av Larco
Insåg just att jag missat en uppdatering för ett par veckor sedan. :oops:
Har modifierat oljetråget för att funka tillsammans med ARP-bultarna och oljepumpen sitter på plats på motorn.

Bilder på det kommer.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tis 30 mar 2010, 17:53:01
av haank
Opps ;) ja tyckte insugskanalerna såg små ut men de e vel samma som jag har då.
Okej de blir spännade att se sen när den blir klar då

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: fre 16 apr 2010, 18:50:40
av jocke24
Grym GT4, Riktigt fint bygge! detta kommer ju bli kalas :)

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tor 06 maj 2010, 11:34:32
av Michael W
Hej Andreas! Hur går det med bilen?

Vad för borr köpte du på JULA till din fuelrail? Tänkte borra upp min nu någon dag.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: ons 14 jul 2010, 11:37:18
av Tommen
Ja, hur går det?

Har inte sett några inlägg på ett tag nu.
Du är väl ute å åker båge ;)

Fått dit lambdasonderna?

Mvh