drömbil helt klart!

Tackar, jo det är en kul modell helt klart. Tyvärr har den fått vila i skamvrån allt för länge nu!AntonL skrev:sjukt fint projekt! kul att du lagt så mycket tid på den
drömbil helt klart!
En riktig tvättmaskin hördes självklart som en fin lösning, men det är naturligtvis inget jag har tillgång till, om jag inte ska lämna bort till någon firma. Men jag kommer troligen få nöta på med roterande stålborste, borstade bort det som satt lösast med en vanlig stålborste. Verkar inte sitta så fruktansvärt ändå, ser förhoppningsvis värre ut än det är.Glenn skrev:Nu var det ju länge++ sen jag renoverade en motor, men när jag gjorde det med tillgång till en verkstad körde vi blocket i koken (alltså en såndär stor "diskmaskin" för motordelar) och sen fick man stå med roterande stålborste och få bort rosten, efter det handmålade jag med motorfärg, jag har senare ersatt koken med avfettning och högtryckstvätt (varmvatten) när jag gjort det utan att ha tillgång till verkstad, det funkade typ lika bra men blir lite grisigare.
Blästring av blocket fick man INTE göra då iaf, för det kunde stanna kvar blästermedel i olje och vattenkanaler, men jag har sett på nätet att folk glatt blästrar block.
Många målar ju bara över rosten också, men det har jag lite svårt för själv.
Ja det är riktigt kul, något jag tänkt göra allt för länge. Planen är inte så spikrak ännu, men den slutgiltiga planen är att ha en fräsch & fungerande 4A-GE. Sen om den förblir original eller om det blir något värre, det får tid, ekonomi & lust avgöra. Första delmålet är att riva ner & se hur alla bitar mår.MagnusS skrev:Kul med motorbygge, Vill du berätta vad som är planen?![]()
Angående blocket så brukar jag tvätta med avfettning o högtryckstvätt, sen stålborste. Brukar bli en bra nog yta att måla på.
Mm, jag blev lite besviken att det inte var något kvarJohnny Blade skrev:Mmm,Vaniljlängd.