Sida 12 av 25

Re: Toyota GT-86 info

Postat: sön 04 nov 2012, 21:27:02
av Fnys
GT4-R skrev:Publicerad 2012-10-23 13:03 av Pär Brandt
Nu är det officiellt att Subaru utvecklar en turboversion av den nya boxermotorn i sportcoupén BRZ. Räkna med att toppeffekten kryper upp mot 280 hk och 340 Nm. Ska vi gissa att turbomodellen av Subaru BRZ får tilläggsnamnet STI?
Fan va skoj! :)
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... n-akta-sti
Kan man anta att Toyota släpper en GT-86 modell med detta motoralternativet också?

...på tal om motorn. Det slog mig också när jag läste en kommentar till den här artikeln: Finns inte FA20 i twinscrollutförande redan i Legacy GT?

Re: Toyota GT-86 info

Postat: sön 04 nov 2012, 22:00:33
av Falk
det klart att det hade krävts mycket pengar från toyota men varför är inte en 3JZ-GTE ett alternativ? 280-300 pigga hästar från en rak sexa har funkat länge så det hade ju säkert passat i denna med. någon som håller med mig?

//Falk

Re: Toyota GT-86 info

Postat: mån 05 nov 2012, 10:44:49
av Glenn
Jo det hade varit mycket trevligare.

En helalu-sexa med turbo och kamkedja vore ju nice tex.

Re: Toyota GT-86 info

Postat: tis 06 nov 2012, 20:58:26
av JesperD
Det där med att det är officiellt med en turbo version av BRZ tror jag inte på riktigt än, det vill jag ha en källa på varifrån dom har fått det.
Det står att Automotive News har skrivit detta (http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/a ... -brz-turbo), men läser du artikeln på Automotive News så står det ingenting alls om att det är officellt (bara att "deras källor" säger det) med en Turbo BRZ.

Däremot att FA20 håller på att turbomatas verkar stämma men den motorn kommer förmodligen att hamna i nästa generation av Subaru Impreza/Legacy eller liknande.
http://blog.caranddriver.com/turbo-vers ... -next-wrx/
http://www.subaru.jp/legacy/dit/performance/
http://www.imotortimes.com/articles/218 ... x-gt86.htm
While its certainly based on the BRZ engine, Subaru denies the new turbocharged
variant will be found in any future BRZ. Subaru spokesman Dominick Infante said bluntly,
"We have no plans to offer a turbocharged BRZ."


Även forester MY2014 verkar få en nyutvecklad 2.0L boxer turbo.
http://ca.autoblog.com/2012/10/31/2014- ... -la-debut/
2.0-liter 4-cylinder BOXER, direct fuel injection, turbocharging, intercooler 250 hp @ 5,600 rpm* 258 lb.-ft. peak torque @ 2,000-4,800 rpm

Det finns en STi variant på väg men den har ingen turbo. Det ryktades om att det skulle vara en vässad NA bara.
http://www.ft86club.com/?p=2249
Spanar man in bilderna så kan man inte urskilja någon intercooler, varken i fronten eller "ovanpå" som boxer brukar ha.
Dom större STI bromsarna skvallrar dock om att det finns någon form av effektuppgradering, varför annars större bromsar? :D

Däremot verkar det som att TRD håller på att filar på en kompressor till GT86an.
Dock är ju TRD nästan alltid svindyrt.
http://www.ft86club.com/?p=2262
http://www.imotortimes.com/articles/219 ... slated.htm

Det finns dock en 1.6L motor med turbo som är väldigt lik FA20 ute som såfall kanske kan tänkas hamna i BRZ.
http://blogs.insideline.com/straightlin ... gines.html

Tittar man på bilderna lite längre ner så är motorerna väldigt lika iaf :)
http://blogs.insideline.com/straightlin ... t_16_1.JPG
http://blogs.insideline.com/straightlin ... _brz_2.jpg

It's also been confirmed by the Subaru chief engineer that the BRZ will not have a turbo and
by the STI president that they will not make a turbo for the BRZ. This can only mean the turbo FA20 will be implanted into another Subaru car

Re: Toyota GT-86 info

Postat: ons 07 nov 2012, 00:20:59
av Glenn
Det trista är ju att om inte bilen säljs med kompressorn på från början så kan man ju antagligen inte få det lagligt i sverige, i tyskland kan dom nog klassa in det som uppgradering och få det lagligt, men på nationella regler så det kan vi glömma här. (Äevn om jag tror det skulle vara fullt möjligt egentligen, tror inte någon tillverkare gjort det i modern tid.)

Re: Toyota GT-86 info

Postat: ons 14 nov 2012, 13:49:08
av Glenn

Re: Toyota GT-86 info

Postat: ons 21 nov 2012, 17:54:11
av ClaesBr
Jag såg i specen till bilen att den skall ha 98 oktan. Låter lite märkligt tycker jag på en så pass effektsnål bil. Ni som har en GT86, kör ni 95 eller 98 oktan och har ni märkt någon skillnad ?
En säljare som jag pratade med hade inte ens sett att den krävde 98 oktan.

Re: Toyota GT-86 info

Postat: tor 22 nov 2012, 10:20:26
av Glenn
Gissningsvis går den bättre på 98 efterssom den då automagiskt justerar upp tändning osv.

Iofs inte så vanligt på icke överladdade bilar.

Re: Toyota GT-86 info

Postat: fre 23 nov 2012, 16:29:05
av MikaelGT
Jeg brukar primært 95 oktan, men dom flesta bye performance orientereda bilar, anbefaler 98, då dom får mest effekt der. MEn ingen problemer als med 95.

Skal ha ECUtek map i omkring januari, og det kommer mappas ind efter 95 octan också.

Re: Toyota GT-86 info

Postat: sön 09 dec 2012, 00:59:40
av CrZyLrD
Nu har jag blivit med GT86:a sedan någon vecka tillbaka och jag måste säga att jag är ganska nöjd med den, har kört med både 98 och 95 oktan. Enigt instruktionsboken så är det helt i sin ordning att köra bilen på 95 oktan utan att motor skall ta skada. Det handlar om en mindre effektförlust men nu under vintern så är det knappast prio då man ändå inte får ner det i backen. Skulle kunna tänka mig att bränsleförbrukningen blir något högre med 95 oktan men det är inget jag haft möjlighet att mäta.

Något som ja har problem med är vinterväghållningen som är under all kritik med de däck jag fick med till min. Jag skulle gärna vilja höra om någon annan haft samma problem samt vad ni har för vinterdäck på era 86:or. Nokian Hakkapeliitta 5 195/60R16 XL

Väghållningen på min kärra är vad man skulle kunna kalla för farlig. Bilen svajar och känns allmänt instabil att köra även i lägre hastighet (50-70 km/h) Att lägga sig i 110 på motorvägen är inte att tänka på innan jag hittat en lösning. Antisladdsystemet får jobba frekvent under den lugnaste körning och baken kan kasta ut på en raksträcka.
Har hunnit köra dem ca 100 mil på barmark innan vinterväglaget satt sig. Har testat med att skifta däcktryck från rekommenderade 2,4 bar till allt mellan 2 och 3 bar utan några nämnvärda skillnader bortsett från att lägre tryck i däcken fick bilen att bli än mer oregerlig.

Så vad har ni för däck och vad har ni för tips så jag kan råda bot på detta innan jag vikt bilen runt en lyktstolpe?
HL3P!