Ni kanske undrar vad jag har haft för mig den senaste tiden. Jag har haft väldigt mycket omställningar privat med jobb osv. Sedan har jag koncentrerat mig på att komma någonstans med min lilla bil. Här kommer nog det längsta inlägg som detta forum skådat
Insugskanalerna i topplocket blev färdigt fixade bara lite bättre ytfinish på epoxyn.
Sen gick jag vidare med att inspektera, måla och montera oljepump och tråget.
Oljetråget modifierat för ARP-bultarna
Volymmatchade förbränningsrum och inslipade ventiler
Fixat lite färg på topplocket för lite bättre värme avledning och för att det blir så mycket snyggare
Andra delen av tråget och oljefilter på plats.
Impulsköpte en liten låda av Rickard.
Svårt att tyda instruktionerna
HKS-fjädrarna märkte jag att var markant hårdare än originalen märkte jag när jag monterade dem. Uppskattningsvis ca 50% hårdare.
Dubbla insugskammar från gen3 3S-GE (252* duration) varav den ena är avtvättad och den andra inte än
Stålpackning och ARP-pinbultar
Toppen på
Provmonterat insug och grenrör
Kamrem, vattenpump, oljekylare, undrekamremskåpa och remskiva monterade. Övre kamremskåpan bara provmonterad här. Oljekylarn lite polerad för att reflektera ev. värmestrålning.
Målar lite delar
Voff
Målad och monterad övre kamremskåpa, monterat rören för luftinsprut på grenröret också.
Spridarna och fuelrailen monterade.
Insuget tvättat, slipat och målat.
Fördelaren, lite fästen och generatorn monterade.
Insuget provmonterat igen
Vattenröret lite tillsnyggat och monterat.
Grenrörsbultarna mot turbon var tydligen lite annorlunda än på tidigare generationer.Men inte dyra med sina 9kr styck.
Avgashuset och downpipen provmonterad, kabelpiska monterad, Insuget monterat, spjällhuset tillsnyggat och monterat, tändkablar monterade.
Skulle vilja ha en sekundär fuelrail här. Men jag är lite osäker på värmen, trots att grenröret är coatat. Kanske kan funka...
Spridarna jag har har ju dock fel sprutbild men det borde ju gå att fixa
Har tvättat av växellådan ordentligt och börjat att riva den nu också.
Handlat lite.
5ans växel demonterad.
Såhär såg det efter jag rivit lådan
Ingående axel riven. (Här kommer några mobilbilder då kamerabatterierna var slut, sorry)
Mätte hur sliten 3ans synkring var och märkligt nog trots "skorrade" vid växling till 3an så var det långt över 0,6mm mellan drev och synkring som verkstadshanboken anger som minsta värde. Någon som vet varför?!
Hur som helst bytte jag synkringen pga det. Den nya jag köpte verkar vara en ny revision med någon ytbeläggning som kan liknas vid ett sandpapper.
Sedan pressade jag ihop axeln igen och sen såg det ut så här igen.
Gick förvånansvärt fort att sätta ihop allting.
Tog och gängade upp pinbultshålen för oljereturen i tråget när jag var tvungen att växla uppgift.
Det blev bra
Fortsatte med lådan en annan dag...
Växellådan ihopmonterad igen:)
Växellådan har även den fått lite färg på sig
Här har jag tillverkat en ny wastegatelucka på egen hand
Wastegateluckan provpassas tillsammans med gånggärnet i avgashuset
Tänkte sedan om lite gällande luckan och beslutade mig för att fästa den med bultar istället.
Så här har jag borrat och gängat luckan.
Nya luckan provmonterad i avgashuset
Slipat av bultskallarna ner till ungefär en tredjedel av vad de var från början.
Här är bultarna till luckan fast TIGade och luckan planad
Vattenröret från oljekylaren tog i wastegatearmen så den inte kunde röra sig fritt så jag ersatte det med en slang som jag kunde dra lite närmare blocket. Denna slang även kallad "hose from hell" av många värmeisolerade jag med hjälp av glasfiber som jag sedan lindade med aluminiumfolietejp för att reflektera ev. värmestrålning från avgasdetaljerna. Ska isolera riktigt bra har jag hört.
Turbon monterad utan kompressorhuset.
Sedan vad det dags för den lilla manövern att lyfta av motorn från stativet. (Fnys, här är bildbevis på både mig och bilen

)
Här saknas ju fortfarande några delar
Ett litet Exedy-svänghjul av cromolly samt ARP-bultar
Och en liten 2-skivig keramisk Exedy koppling
Original urtrampningslager till höger och mitt nya Exedy lager till vänster.
Motor och låda försökte passas ihop och efter ett antal mindre lyckade försök pga att de två lammelerna inte var perfekt i linje med splinsen så centrerade jag om lamellerna och fick jag ändligen ihop den med lite assistans från en kompis.
Fästet till Wastegateklockan var jag tvungen att modifiera en aning

Den nedre är original st205. Ni kan strunta i den övre (den satt på den gamla supraturbon som följde med bilen.
Det nya fästet

Det fick även en till fästskruv mot kompressorhuset. Oljeledningen till turbon, vilken jag fick lite hjälp med att tillverka har även kommit på plats.
Börjar likna något.
Denna bild är tillägnad Fnys

Man ser både mig och bilen.
Ett stort ögonblick härnäst...
Oljereturen blev såhär då jag saknar originaloljeröret från st205turbon.
Intercoolern temporärt upphängd för att kunna tillverka fästena och tryckrören.
Har börjat provpassa och bygga temporära tryck- och insugsrör.
Tryckröret närmast från turbon börjar i 2" här innan svetsning samt vänt åt fel håll här på bilden...
Tryckröret mellan mellan turbon och intercoolern färdigt. Dimensionen ökar till 2,5" strax efter turbon. Polarn svetsade första svetsen närmast turbon och jag den andra vilken blev bättre

Detta har jag tänkt att bygga om i aluminium vid ett senare tillfälle för bättre värmeavledning.
På den här bilden är det andra röret från intercoolern till spjällhuset påbörjat också.
Det var hyfsat mycket snö på parkeringen denna dag. Samt att jag lyckades utlösa larmet i verkstan... :/
Tryckröret efter intercoolern gjorde jag färdigt. Det fick jag ingen mer bild på men det var inte mycket mer att se.
Kopplade in de sista elkomponenterna pluggade några vakuum anslutningar osv.
Sen kom den stora stunden. I med vätskor i motorn och sen började jag bygga oljetryck med borttagen EFI-säkring. Det visade sig vara svårt att få upp det så vi lossade oljetrycksgivaren för att släppa ut ev. luft. Hände inte så mycket då heller. Kliade mig i huvudet riktigt mycket... Sen skruvade jag bort oljefiltret och drog runt motorn igen. Då efter ca 5 sek på startmotorn kom det ut olja där. Sen med olja i pumpen gick det ganska lätt att fylla alla oljekanaler med olja. Tillbaka med tryckgivaren och direkt fanns där tryck!
Sedan idag så fick jag tillverka en egen tändkabel mellan tändspole och fördelare då tändspolen som sitter är från st165, fördelarlocket är ett modifierat st202 och fördelaren är från st165 för att lira med kabelstamen och original ECUn. Kontakten mot fördelarlocket behövde jag således byta på st165-kabeln jag hade. Ganska snabbt och gjort så var det dags för provstartstart.
Ganska snabbt hoppade den igång, först med lite huff o puff men efter ett par sekunder gick den faktiskt!!!!!!
Jag trodde knappt att det var sant, något rätt har jag gjort

Jag höll den mellan 2000-3000 varv under säg 15sek innan jag stängde av den då jag inte kunde varken varmköra maskinen i verkstan eller köra in den ute på vägarna då den inte helt sitter ihop.
Det var några saker jag undrar över då den inte gick helt 100%. Den sotade (svart) ganska duktigt samt att den knappt ville gå på tomgång.
Bränsletrycket har jag ingen aning om än då jag inte har monterat mätaren än.
Avgaskammen undrar jag om jag inte har fått den helt rätt iom att jag har monterat en insugskam som jag har vridit 21 kuggar. Men av det borde den ju inte sota så av tycker jag?
Det är möjligt att det läcker lite nånstans i insugsvägarna men då tycker jag att den borde gå snålt innan laddtrycket kommer efter som den då borde dra tjuvluft på klassiskt manér.
Eller är det helt enkelt så att en nybyggdmaskin som måste få varmköras osv?
Sen är det ju en st202motorn med lågkomp. och turbo som styrs av ett st165 elsystem som det är just nu också.
Jag är tacksam för alla förslag!
