Toyota GT-86 info

Bilder och filmer som har med Toyota eller annat motorrelaterat att göra.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av PierreW »

CrZyLrD skrev:Nu har jag blivit med GT86:a sedan någon vecka tillbaka och jag måste säga att jag är ganska nöjd med den, har kört med både 98 och 95 oktan. Enigt instruktionsboken så är det helt i sin ordning att köra bilen på 95 oktan utan att motor skall ta skada. Det handlar om en mindre effektförlust men nu under vintern så är det knappast prio då man ändå inte får ner det i backen. Skulle kunna tänka mig att bränsleförbrukningen blir något högre med 95 oktan men det är inget jag haft möjlighet att mäta.

Något som ja har problem med är vinterväghållningen som är under all kritik med de däck jag fick med till min. Jag skulle gärna vilja höra om någon annan haft samma problem samt vad ni har för vinterdäck på era 86:or. Nokian Hakkapeliitta 5 195/60R16 XL

Väghållningen på min kärra är vad man skulle kunna kalla för farlig. Bilen svajar och känns allmänt instabil att köra även i lägre hastighet (50-70 km/h) Att lägga sig i 110 på motorvägen är inte att tänka på innan jag hittat en lösning. Antisladdsystemet får jobba frekvent under den lugnaste körning och baken kan kasta ut på en raksträcka.
Har hunnit köra dem ca 100 mil på barmark innan vinterväglaget satt sig. Har testat med att skifta däcktryck från rekommenderade 2,4 bar till allt mellan 2 och 3 bar utan några nämnvärda skillnader bortsett från att lägre tryck i däcken fick bilen att bli än mer oregerlig.

Så vad har ni för däck och vad har ni för tips så jag kan råda bot på detta innan jag vikt bilen runt en lyktstolpe?
HL3P!

Den lär nog bete sig så som den var tänkt att bete sig, fast som de var tänkt på barmark då.
Nu kommer alla dem egenskaperna fram i extrema former istället då greppet är i princip obefintligt.
Bilen blir överstyrd och nervös precis som alla andra RWD bilar när de rullar lite tungt i snön och man måste hålla lite konstant gaspådrag för att hålla hastigheten.

Man kör efter sin och bilens förmåga och inte efter devisen att det är plogat, jag har vinterdäck och bilen antisladdsystem.
Vintedärck innebär inte automatiskt att man kan köra lika fort som på sommarn.

Jag måste fråga, är detta din första RWD bil? Är du en "entusiast" när de kommer till bilar och bilkörning?

En del bilar funkar helt enkelt inget vidare i vinterväglag, hur många elektroniska hjälpmedelssystem dem än har.


Men gör så att du bokar en hjulinställning för att vara på säkra sidan, de har hänt att en bilar fått stryk på väg från fabrik till handlare.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
CrZyLrD
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 11 nov 2012, 17:09:33
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2012

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av CrZyLrD »

@PierreW
Tack för att du tar dig tid att svara.
Nej det är inte min första RWD bil och jag har full förståelse för att en bakhjuldsdriven bil är annorlunda att köra än en framhjulsdriven bil. Jag har en BMW 320 som tjänstebil och kan i sammanhanget nämna att skillnaden mellan dessa två bilar i väghållning på vinterväglag är löjlig i nuläget.
Jag bor i Norrbotten utmed norrlandskusten vilket innebär att jag kör vinterväglag, packad snö/is, blankis och svarta döden under 5-6 månader varje år. Kan nog därför tycka att jag har rätt bra koll på hur man tar sig fram på ett säkert sätt oavsett FWD, AWD eller RWD. Ingen bil oavsett hjälpmedel är ofelbar om man inte anpassar körning efter väglag, bil och förmåga.
Det finns folk som kör corvette, 911, M3 och M5 under hela året här och ingen av dem har samma problem som jag med väghållningen på vintern.

Problemet är att jag på packad snö och is inte kan ta mig fram oavsett hur lugnt jag än försöker utan att bilen slirar fram och tillbaka över vägbanan med otrevliga bakvagnskast. Även om denna bilen är "gjord" för att kunna drifta med så är det knappast så att den skall göra det utan att föraren bestämmer detta. Att den är extra känslig kanske kan bero på hjulinställningarna som du säger.

Om du med "entusiast" menar en som gillar att meka med bilar så är svaret nej. Jag fixar basic grejer men jag börjar inte skruva i vad som helst. Gillar helt enkelt att köra bil :-P

Ska ta in bilen till Toyota på måndag och se vad de säger efter en provkörning. Under tiden så tar jag gärna emot fler synpunkter på vad felet skulle kunna bestå i. Får jag fram en lösning så lägger jag ut den här.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av PierreW »

CrZyLrD skrev:
Om du med "entusiast" menar en som gillar att meka med bilar så är svaret nej. Jag fixar basic grejer men jag börjar inte skruva i vad som helst. Gillar helt enkelt att köra bil :-P
Bra då vet vi vart vi har dig ;) , det finns alldeles för många människor som köper fel sorts bilar om man säger så, dem har liksom ingen som helst koll på vad dem köpt utan enbart gått på hur den ser ut osv.
En norrlänning med RWD vana får man väl ändå kalla för en entusiast när de kommer till bilkörning. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
CrZyLrD
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 11 nov 2012, 17:09:33
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2012

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av CrZyLrD »

Sök och du skall finna!

Så nu har jag haft in bilen hos Toyota där jag bor och samtidigt som de monterade motorvärmare fick de kolla upp vintervägegenskaperna. De var inte imponerade :thumbdown:
Som jag misstänkte är dimensionen jag fått med till bilen inte koscher men de nämnde också att offset på fälgarna kunde vara felaktig. Tog och bulta av däcken och kollade upp ET på fälgarna och mycket riktigt, de har ET38 (skall vara ET48) De bilar som sålts här uppe har antingen 215/45R17 eller 205/55R16 som dimension på vinterdäcken och det utan problem.

Handlarn som jag köpte bilen av är lyhörd och hjälpsam så till nästa vecka skulle de ha upp en uppsättning fälgar med korrekt offset och däck i en lämpligare dimension :thumbup:

Återkommer så snart jag fått på dessa och kan jämföra.

Köptips till er som funderar på att skaffa en GT86 eller BRZ - kontrollera att handlaren inte klantar till det med fälgar. Rätt fälgar och rätt dimension från början så slipper ni mina bekymmer.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Hornlund »

Hoppas det löser sig för dig med korrekta hjul, en del bilar är extra känsliga för ET på fälgarna. Håller tummarna att du blir mer tillfreds med de nya hjulen, så det "bara" var en sån sak. Men jag kan tänka mig att bilen över lag kan bete sig rätt lynnigt på vinterväg!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
CrZyLrD
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 11 nov 2012, 17:09:33
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2012

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av CrZyLrD »

Hornlund skrev:Hoppas det löser sig för dig med korrekta hjul, en del bilar är extra känsliga för ET på fälgarna. Håller tummarna att du blir mer tillfreds med de nya hjulen, så det "bara" var en sån sak. Men jag kan tänka mig att bilen över lag kan bete sig rätt lynnigt på vinterväg!
Nu har jag hunnit med att köra lite mer med de nya däcken. Samma däck men "rätt" profil och det är som en helt annan bil. Fälgarna valde vi låta sitta på för testet och de funka klockrent varpå jag valde att behålla dem. De breddar 1cm på varje sida och det gör ingen inverkan på väghållningen, blir i princip samma yttre spårvidd som på original 17" skulle jag tro.

Mitt nya problem är att frambromsarna kärvar, luktar brända belägg och det gnisslar vid mjukare inbromsning oavsett hastighet. Med mitt flyt så har väl skivorna slagit sig och blivit skeva :cry: bara till att boka in en ny tid på verkstan så de får titta över det.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1628
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Neblade »

CrZyLrD skrev:
Hornlund skrev:Hoppas det löser sig för dig med korrekta hjul, en del bilar är extra känsliga för ET på fälgarna. Håller tummarna att du blir mer tillfreds med de nya hjulen, så det "bara" var en sån sak. Men jag kan tänka mig att bilen över lag kan bete sig rätt lynnigt på vinterväg!
Nu har jag hunnit med att köra lite mer med de nya däcken. Samma däck men "rätt" profil och det är som en helt annan bil. Fälgarna valde vi låta sitta på för testet och de funka klockrent varpå jag valde att behålla dem. De breddar 1cm på varje sida och det gör ingen inverkan på väghållningen, blir i princip samma yttre spårvidd som på original 17" skulle jag tro.

Mitt nya problem är att frambromsarna kärvar, luktar brända belägg och det gnisslar vid mjukare inbromsning oavsett hastighet. Med mitt flyt så har väl skivorna slagit sig och blivit skeva :cry: bara till att boka in en ny tid på verkstan så de får titta över det.
Vad var de gamla däcken för storlek och vad var de nya?
Bredare däck brukar väl sällan vara en fördel på vintern på en så pass lätt bil?
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
CrZyLrD
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 11 nov 2012, 17:09:33
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2012

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av CrZyLrD »

Neblade skrev: Vad var de gamla däcken för storlek och vad var de nya?
Bredare däck brukar väl sällan vara en fördel på vintern på en så pass lätt bil?
Precis vad jag tänkte men skillnaden är som natt och dag mellan de 195/60R16 som bilhandlaren först skickade med och de 205/55R16 som jag har nu. Samma fabrikat på båda uppsättningarna, Nokian Hakka 5:or.

Väghållningen på 195/60 dimensionen var så löjligt dålig att att jag nästan trodde att det var fel med antisladd och antispinn då de jobbade febrilt oavsett hur man körde.

Nu är ju iaf det problemet löst men det hade faktiskt varit lite intressant att testa vinterdäck i samma dimension som sommardäcken (215/45R17) och se om det blir "ännu" bättre ;)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av cheetah1 »

Kan dom har varit monterade mot rotationsriktningen eller nåt sånt märkligt?
CrZyLrD
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 11 nov 2012, 17:09:33
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2012

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av CrZyLrD »

cheetah1 skrev:Kan dom har varit monterade mot rotationsriktningen eller nåt sånt märkligt?
Nix, de var bland det första jag kolla. Verkar bara vara att konstatera att vissa bilar är überkänslig vad avser däck.
Skriv svar