CrZyLrD skrev:Nu har jag blivit med GT86:a sedan någon vecka tillbaka och jag måste säga att jag är ganska nöjd med den, har kört med både 98 och 95 oktan. Enigt instruktionsboken så är det helt i sin ordning att köra bilen på 95 oktan utan att motor skall ta skada. Det handlar om en mindre effektförlust men nu under vintern så är det knappast prio då man ändå inte får ner det i backen. Skulle kunna tänka mig att bränsleförbrukningen blir något högre med 95 oktan men det är inget jag haft möjlighet att mäta.
Något som ja har problem med är vinterväghållningen som är under all kritik med de däck jag fick med till min. Jag skulle gärna vilja höra om någon annan haft samma problem samt vad ni har för vinterdäck på era 86:or. Nokian Hakkapeliitta 5 195/60R16 XL
Väghållningen på min kärra är vad man skulle kunna kalla för farlig. Bilen svajar och känns allmänt instabil att köra även i lägre hastighet (50-70 km/h) Att lägga sig i 110 på motorvägen är inte att tänka på innan jag hittat en lösning. Antisladdsystemet får jobba frekvent under den lugnaste körning och baken kan kasta ut på en raksträcka.
Har hunnit köra dem ca 100 mil på barmark innan vinterväglaget satt sig. Har testat med att skifta däcktryck från rekommenderade 2,4 bar till allt mellan 2 och 3 bar utan några nämnvärda skillnader bortsett från att lägre tryck i däcken fick bilen att bli än mer oregerlig.
Så vad har ni för däck och vad har ni för tips så jag kan råda bot på detta innan jag vikt bilen runt en lyktstolpe?
HL3P!
Den lär nog bete sig så som den var tänkt att bete sig, fast som de var tänkt på barmark då.
Nu kommer alla dem egenskaperna fram i extrema former istället då greppet är i princip obefintligt.
Bilen blir överstyrd och nervös precis som alla andra RWD bilar när de rullar lite tungt i snön och man måste hålla lite konstant gaspådrag för att hålla hastigheten.
Man kör efter sin och bilens förmåga och inte efter devisen att det är plogat, jag har vinterdäck och bilen antisladdsystem.
Vintedärck innebär inte automatiskt att man kan köra lika fort som på sommarn.
Jag måste fråga, är detta din första RWD bil? Är du en "entusiast" när de kommer till bilar och bilkörning?
En del bilar funkar helt enkelt inget vidare i vinterväglag, hur många elektroniska hjälpmedelssystem dem än har.
Men gör så att du bokar en hjulinställning för att vara på säkra sidan, de har hänt att en bilar fått stryk på väg från fabrik till handlare.