Larco: Celica GT-four ST165
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- haank
- Bilmodell: Toyota GT4
- Årsmodell: 91
- PostOrt: 68630 Sunne
- Land (Country): Sweden
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Ja tycker det låter vettigt att köra på med ms ja.
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Larco: hemiyoda verkar ju mer eller mindre gått upp i rök dessvärre 

Hur skulle det göra signalen långsamare ? snarare minskar du dess styrka (amplitud) isåfall, men det kanske var det som behövdes.GT4-Force skrev:varför tar du inte trigger från fördelarlocket sitter ju en hall där i? Tror det var hallom du inte får signal så kanse signalen kommer för fort och då kan man löda dit ett motstånd gjorde det på en volvo 740 med en spole som celicans uppbyggnad.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- nikwal
- Bilmodell: celica supra
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: västerås
- Land (Country): sweden
reluktortrig är väl lite känsligare för störningar kanske men det bör ju också funka om man gör det bra. Det är inte så många komponenter till det vad jag minns..
hehe nä nä, jag såg hemiyoda tidigare idag på jobbet..
hehe nä nä, jag såg hemiyoda tidigare idag på jobbet..
E85 wants to be free!
- Larco
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
Hmm, ja du. Det är Hemiyodas receptGT4-Force skrev:varför tar du inte trigger från fördelarlocket sitter ju en hall där i? Tror det var hallom du inte får signal så kanse signalen kommer för fort och då kan man löda dit ett motstånd gjorde det på en volvo 740 med en spole som celicans uppbyggnad.

Men som jag har förstått var det lite svårt att använda givaren i fördelarlocket och få det att funka.
Sen ska väl mitt MS vara iprincip plug'n play förutom det jag skrev så jag vill inte ändra på något beprövat just nu.
Jag undrar bara lite hur jag ska göra vid första uppstarten med det.
Starta den på Zpiders/hemiyodas gamla st165mapp?
Justera den befintliga mappen ovan?
Eller börja om från nån grundmap...?
Undra när man ska hinna läsa på.... Hemiyoda eller någon kanske vill komma förbi och hjälpa mig in på rätt spår när det är dags för lite mapning?

Här kommer iaf lite bilder på vad jag har sysslat med. Jag har inte varit riktigt lika flitig med fotandet som tidigare men jag försöker att ta några iaf.
Drivknut som har trillat isär. Roligt.... Men den gick att få ihop igen till slut även om det tog några timmar av konstanta försök.

Det är lättare att fastna på bild när man har kompisar på besök.

Jag poserar aningen gayigt med papper kladdiga av drivaxelfett

De två trasiga motstånden går att se längst till höger och nästan längst ned. Två gråa motstånd som sitter under tre mindre blå. De gråa var även de blåa en gång i tiden innan de gick sönder...

De övre intercoolerfästena som jag smed till av ett 20x5mm plattjärn.

De undre har inte fastnat på bild än tyvärr... men det kommer också.
Förutom att assistera mig en massa så hjälpte tjejen min till att tvätta expansionskärlet lite, vilket säkert aldrig blivit så grundligt rengjort. Före och efterbilder

Det var väl det.
Idag har jag mekat tillbaka kamremmen på plats. Lite svårt att se markeringarna på kamdreven när motorn är ihop i övrigt och i bilen...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
-
- Bilmodell: Supra mkiv
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Otterbäcken
- Land (Country): Skaraborg
Ja så var detGlenn skrev:Larco: hemiyoda verkar ju mer eller mindre gått upp i rök dessvärre
Hur skulle det göra signalen långsamare ? snarare minskar du dess styrka (amplitud) isåfall, men det kanske var det som behövdes.GT4-Force skrev:varför tar du inte trigger från fördelarlocket sitter ju en hall där i? Tror det var hallom du inte får signal så kanse signalen kommer för fort och då kan man löda dit ett motstånd gjorde det på en volvo 740 med en spole som celicans uppbyggnad.

är det 2,2 ms? Det nya sekventiella MSet tycker jag verkar vara riktigt intressant

- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
Ja jo, men hans nätnärvaro är oroväckande låg.nikwal skrev: hehe nä nä, jag såg hemiyoda tidigare idag på jobbet..
Du får ta han ordentligt i örat.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
- Larco
Nu sitter motorn ihop igen 
Den lilla vattenläckan pfrån vattenpumpen är fixad.
Jag hittade vad jag tror skulle kunna vara en väldigt liten oljeläcka på oljepumpen så jag kände på bultarna på oljepumpen lite och jag tyckte att de satt lite för löst. Kan vara att jag momentdrog dem som verkstadshandboken säger. Men de har kanske gått lite trögt i gängan eller något. Jag satte på en droppe locktight och drog dem aningen hårdare på känsla istället. Sen dess verkar det vara frid och fröjd.
Till sist kom jag underfund med varför motorn inte riktigt ville gå på tomgång. De justerbara HKS-kamdreven hade ändrat läge så att kammarna stod i helt fel. Jag justerade dem till sitt rätta läge och nu har den en ganska fin tomgång

Den lilla vattenläckan pfrån vattenpumpen är fixad.
Jag hittade vad jag tror skulle kunna vara en väldigt liten oljeläcka på oljepumpen så jag kände på bultarna på oljepumpen lite och jag tyckte att de satt lite för löst. Kan vara att jag momentdrog dem som verkstadshandboken säger. Men de har kanske gått lite trögt i gängan eller något. Jag satte på en droppe locktight och drog dem aningen hårdare på känsla istället. Sen dess verkar det vara frid och fröjd.
Till sist kom jag underfund med varför motorn inte riktigt ville gå på tomgång. De justerbara HKS-kamdreven hade ändrat läge så att kammarna stod i helt fel. Jag justerade dem till sitt rätta läge och nu har den en ganska fin tomgång

Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Grymt att det går frammåt o du hittade felet med tomgången =)
Andreas + flottig drivaxel = lycka
Förresten, du å frugan får komma förbi min nya lya, käka lite LCHF och förstöra det totalt med lite HC bärs!
Andreas + flottig drivaxel = lycka

Förresten, du å frugan får komma förbi min nya lya, käka lite LCHF och förstöra det totalt med lite HC bärs!

- Larco
I lördags kom celican ned på hjulen och igår monterades kjolar, front och indredningen.
I eftermiddag ser det ut som vi rullar ut den för provkörning
Tog bara 3,5 år
Återkommer med uppdatering...
I eftermiddag ser det ut som vi rullar ut den för provkörning

Tog bara 3,5 år

Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
- Fnys
- Moderator
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Kontakt:
:OLarco skrev:I lördags kom celican ned på hjulen och igår monterades kjolar, front och indredningen.
I eftermiddag ser det ut som vi rullar ut den för provkörning![]()
Tog bara 3,5 år![]()
Fan va skoj! Kör fort... det är roligt!

Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd