Sida 16 av 29
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Postat: mån 04 apr 2011, 10:04:28
av Glenn
Den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge
Hoppas allt fungerar nu.
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Postat: tis 05 apr 2011, 23:49:13
av Larco
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Postat: ons 06 apr 2011, 12:52:25
av Glenn
Bra med mycket bilder också

Re: Larco: Celica GT-four ST165
Postat: ons 06 apr 2011, 21:53:10
av Larco
Idag har det inte hänt så mycket, men jag var och köpte ett par nya tändstift som jag tänkte använda vid inkörningen. Blev ett par vanliga NGK kopparstift BKR6E ( verkar vara många jänkare som kör med dessa). Sen ska jag köra kallare Denso iridiumstift tänkte jag. IK22 tror jag det blir (lite rörigt att hitta rätt densostift tycker jag men motsvarande NGKs temperaturgradering nr7)
Jag har även påbörjat en högst temporär installation av BBlambdan igår med kablar rakt igenom kupén och sonden med klämma i slutröret. Så jag kan se lite vad som händer med bränsleblandingen vid provkörningen.
Härnäst ska jag slutföra lambdainstallationen och kalibrera den mot smalbandslambdamätaren, Byta tändstiften och förstås kolla så att tändningen står som den ska. Sen tror jag att det är dags för provtur och inkörning av kolvringarna

Re: Larco: Celica GT-four ST165
Postat: tor 07 apr 2011, 06:36:02
av Elof_power
Larco skrev:
Voff

Shit trode du stulit våran hund.. hahaha

Ganska lik iaf..

Re: Larco: Celica GT-four ST165
Postat: tor 07 apr 2011, 09:58:55
av Glenn
Både kund och katt i samma post

Re: Larco: Celica GT-four ST165
Postat: fre 08 apr 2011, 23:56:46
av Larco
Elof_power skrev:Shit trode du stulit våran hund.. hahaha

Ganska lik iaf..

Hehe, har ni också en corgi eller?
Glenn skrev:Både kund och katt i samma post

Yepp
Ja idag så har jag bytt tändstiften eftersom den misstände litegrann på tomgång. Nu går den perfekt!
Jag har kollat tändingen, den var på pricken 10 grader som den ska vara. Rätt bra gjort bara på känn

Tyckte att det knackade lite om motorn igår men idag upptäckte jag att det bara var kopplingen som låter litelite, vilket ju är normalt med flerskiviga kopplingar
Sen jag har gjort färdigt installation och kalibrering en av bredbandslamdan, men just nu sitter den i ändröret med tillhörande klämma och det är ju inte optimalt. Istället tänkte jag sätta den i downpipen där originalet sitter. Det är nämligen även gängat för BBlambdasond i flänsen

Sedan kopplar jag den ena analoga BBlambdautgången till ECUn och skickar en simulerad smalbandslambdasignal
Några bilder i dagsljus och efter en naturtvätt

Re: Larco: Celica GT-four ST165
Postat: sön 10 apr 2011, 09:51:48
av Larco
Jag får felkod 52 knacksensor
Någon som har en hel knacksensor att låna ut eller sälja till mig?
Jag ska dra en ny kabel till den och se om det hjälper men det är så jäkla trångt bara. Precis så att man inte når den uppifrån....
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Postat: mån 11 apr 2011, 00:00:33
av Zeus
Grattis!
Kul att allt verkar funka som det ska. Hoppas allt går bra med inkörning och mappning nu!
Har du planerat någon bankörning senare i sommar?
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Postat: mån 11 apr 2011, 09:26:32
av Larco
Tack
Nja inget planerat alls än så länge förutom att kanske dyka upp på lite TCS-träffar då det fortfarande finns en hel del att reda ut.
Som det ser ut nu går bilen att köra lite försiktigt men jag måste nog byta till megasquirtet då originalsprutet verkar bråka lite.Det kan bero på knacksensorn men är lite osäker. Igår drog jag den till 4000rpm, därikring hostade den till och misstände. Sen fick jag återigen felkod 52. Det kanske var pga spikning...?
Zeus, har du lust att hjälpa mig lite med MSet?

Du installerade väl på och mappade din gamla bil? Det mesta ska vara plug'n play på mitt MS.
Jag monterade igår ett stetoskop med kopparrör på motorn också

Tycker dock att det var lite svårt att höra exakt vad som händer. Någon som har erfarenhet av att lyssna på detta sätt? Det bästa stället jag kunde komma åt igår är på toppen men det kanske är stor skillnad på det och att sätta på blocket.