MagnusS MR2 Mk1 AW11´85
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 368
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
- Bilmodell: Corolla T-sport
- Årsmodell: 2002
Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85
Rdäck vill ha mycket negativ camber. Men sedan är det ju en kompromiss med hur mycket du kör på gata med gatdäck.
-2 till -3 grader bör du ligga på för att rdäcken ska må bra, men då kommer du börja slita gatdäcken snett.
Kör -3.5 fram på evon vilket syns ganska bra med ögat om man tittar, men jag kör knappt på gatan med gatdäcken så bryr mig inte hur snett de slits.
-2 till -3 grader bör du ligga på för att rdäcken ska må bra, men då kommer du börja slita gatdäcken snett.
Kör -3.5 fram på evon vilket syns ganska bra med ögat om man tittar, men jag kör knappt på gatan med gatdäcken så bryr mig inte hur snett de slits.
- MagnusS
- Inlägg: 400
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
- Bilmodell: AW11
- Årsmodell: 1985
- PostOrt: Nybro
- Land (Country): Sverige
- Ort: Svalehult
- Kontakt:
Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85
Min bil går inte mkt på gata heller och det är ju lätt att ställa om den igen efter. Skulle vara skoj att ha relativt optimala hjulvinklar på torsdag då jag har möjlighet att pressa med varma däck.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85
Jag kör på -1,5° camber runtom på min AW11, vill minnas att det är max std. prylarna har att erbjuda. Sen blir det till att modifiera eller byta ut för att få mer!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- MagnusS
- Inlägg: 400
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
- Bilmodell: AW11
- Årsmodell: 1985
- PostOrt: Nybro
- Land (Country): Sverige
- Ort: Svalehult
- Kontakt:
Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85
Igår hade jag "en sån där dag" Skulle in till jobbet och ställa hjulvinklar, Lämnade in sonen hos syrran med orden "jag kommer om 3-4h"
Tänkte att det kan ju vara kul att ta det lugnt och snacka skit också, För hjulmätningen tar ju inte mkt mer än en timme.
Väl på plats började jag justera, Gick kanon att få till camber, Slutade på drygt 2 grader bak, Knappt 3 grader fram.
Man måste justera rätt mkt på toe för att få en sund vinkel efter att justerat camber så mycket, Typ 12-13mm per sida.
Det var där någonstans problemen började.
Gick åt mkt värme, våld, sorger och hårda ord.
5h senare kunde jag justera toe både fram o bak, Ringde syrran o frågade om jag skulle åka o hämta min odåga till son eller om jag kunde göra klart inställningen. Syrran var förstående o hade inget bättre för sig så jag fick göra klart.
Ställde toe lika som innan, 1.6mm in fram, Drygt 3 mm bak.
Innan jag åkte hem fick jag idén att en snabb motortvätt skulle vara trevligt då motorrummet var dammigt som fan.
Sagt o gjort, I samband med detta ringde sambo o sa att hon hade jobbat klart så hon kunde hämta son hos syrran, Typ 7h efter att jag lämnade av honom...
När jag drog från jobbet så misstände bilen lite på belastning, Något annat är ju inte att vänta med tanke på tändstiftshålens utformning på 4AGE.
Vattnet brukar ånga bort så så jag drog nästan 4 mil hem.
Gick kanon, Tills jag blev stående vid en väjningsplikt, på en avfart.
Bilfan spottade fräste, sköt bakut o ville inte alls vara med. Stod till vänster, Med gott om plats till höger. En kärring i en Citroên Berlingo kör upp bakom arslet, Väntar 30 sek, Jag funderar på varför hon inte bara kör runt. Hon hänger sig på tutan. Jag försöker gasa ur, Bilen skjuter som fan, Jag tittar på kärringen i backspegeln, Hon tutar igen.
Försöker återigen gasa och ta mig iväg, utan att lyckas.
När kärringen tutar för tredje gången funderar jag på allvar om hon vill bli ihjälslagen med ett fälgkors eller vad hon är ute efter.
Istället för att säga ngt jag garanterat kommer få ångra så pekar jag lätt irriterat runt bilen och till slut fattar käringen att det går att köra runt stillastående fordon med varningsblinkers på.
Efter att ha ventilerat tändstiftshålen så det värsta vattnet kokade bort tog jag mig iaf hem.
Väl hemma runt 18 fick det bli lite mat då jag hoppade över lunchen då jag "nästan var klar" vid 12-tiden.
Senare på kvällen yxade jag dit "bromskylningsslangar" Var inne en snabbis på racetema o köpte förvärmningsslangar, Ser så illa ut att jag inte tänker lägga upp en bild på slutresultatet men det kommer iaf inte försämra luftflödet till bromsarna. Vet inte om det gör ngn nytta heller iofs.
Körde en sväng på kvällen när jag hade lugnat ner mig lite, Vet inte vad jag ska tro om de nya hjulvinklarna, Den är ju klart annorlunda, Är inte säker på att den är till det bättre, Men det är svårt att säga på gata, Är för gammal för att satsa hårt nog på gata.
Imorrn blir det Superstage igen, Ska bli intressant o se om jag kan förbättra tiden något.
Tänkte att det kan ju vara kul att ta det lugnt och snacka skit också, För hjulmätningen tar ju inte mkt mer än en timme.
Väl på plats började jag justera, Gick kanon att få till camber, Slutade på drygt 2 grader bak, Knappt 3 grader fram.
Man måste justera rätt mkt på toe för att få en sund vinkel efter att justerat camber så mycket, Typ 12-13mm per sida.
Det var där någonstans problemen började.
Gick åt mkt värme, våld, sorger och hårda ord.
5h senare kunde jag justera toe både fram o bak, Ringde syrran o frågade om jag skulle åka o hämta min odåga till son eller om jag kunde göra klart inställningen. Syrran var förstående o hade inget bättre för sig så jag fick göra klart.
Ställde toe lika som innan, 1.6mm in fram, Drygt 3 mm bak.
Innan jag åkte hem fick jag idén att en snabb motortvätt skulle vara trevligt då motorrummet var dammigt som fan.
Sagt o gjort, I samband med detta ringde sambo o sa att hon hade jobbat klart så hon kunde hämta son hos syrran, Typ 7h efter att jag lämnade av honom...
När jag drog från jobbet så misstände bilen lite på belastning, Något annat är ju inte att vänta med tanke på tändstiftshålens utformning på 4AGE.
Vattnet brukar ånga bort så så jag drog nästan 4 mil hem.
Gick kanon, Tills jag blev stående vid en väjningsplikt, på en avfart.
Bilfan spottade fräste, sköt bakut o ville inte alls vara med. Stod till vänster, Med gott om plats till höger. En kärring i en Citroên Berlingo kör upp bakom arslet, Väntar 30 sek, Jag funderar på varför hon inte bara kör runt. Hon hänger sig på tutan. Jag försöker gasa ur, Bilen skjuter som fan, Jag tittar på kärringen i backspegeln, Hon tutar igen.
Försöker återigen gasa och ta mig iväg, utan att lyckas.
När kärringen tutar för tredje gången funderar jag på allvar om hon vill bli ihjälslagen med ett fälgkors eller vad hon är ute efter.
Istället för att säga ngt jag garanterat kommer få ångra så pekar jag lätt irriterat runt bilen och till slut fattar käringen att det går att köra runt stillastående fordon med varningsblinkers på.
Efter att ha ventilerat tändstiftshålen så det värsta vattnet kokade bort tog jag mig iaf hem.
Väl hemma runt 18 fick det bli lite mat då jag hoppade över lunchen då jag "nästan var klar" vid 12-tiden.
Senare på kvällen yxade jag dit "bromskylningsslangar" Var inne en snabbis på racetema o köpte förvärmningsslangar, Ser så illa ut att jag inte tänker lägga upp en bild på slutresultatet men det kommer iaf inte försämra luftflödet till bromsarna. Vet inte om det gör ngn nytta heller iofs.
Körde en sväng på kvällen när jag hade lugnat ner mig lite, Vet inte vad jag ska tro om de nya hjulvinklarna, Den är ju klart annorlunda, Är inte säker på att den är till det bättre, Men det är svårt att säga på gata, Är för gammal för att satsa hårt nog på gata.
Imorrn blir det Superstage igen, Ska bli intressant o se om jag kan förbättra tiden något.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85
Drygt när det ska jäklas, men tur du fick ordning på prylarna utan att något gick sönder. Blir spännande att höra vad du tycker efter morgondagen med så mycket camber. Dina nya fjäderben har egna topplagringar som tillåter så mycket va?
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- MagnusS
- Inlägg: 400
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
- Bilmodell: AW11
- Årsmodell: 1985
- PostOrt: Nybro
- Land (Country): Sverige
- Ort: Svalehult
- Kontakt:
Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85
Jag måste fixa nya toe stag bak, De är lite special för tillfället
Fram är topplagringarna justerbara. Bak är de fasta, Men kineserna har gjort större hål i infästningen mot spindeln så man kan justera där också. Nu står de mot sina ändlägen och fram fick jag även justera uppe nu för att nå 3 grader.
Kommer nog steloperera de ovala hålen i coiloversena, eller svetsa dit stopp och en excentrisk bricka på bultskallen så de är låsta med mer än skruvens klämkraft framöver.
Har börjat sortera ut en del nu så jag börjar få en liten lista med vad jag ska dona med under vintern.

Fram är topplagringarna justerbara. Bak är de fasta, Men kineserna har gjort större hål i infästningen mot spindeln så man kan justera där också. Nu står de mot sina ändlägen och fram fick jag även justera uppe nu för att nå 3 grader.
Kommer nog steloperera de ovala hålen i coiloversena, eller svetsa dit stopp och en excentrisk bricka på bultskallen så de är låsta med mer än skruvens klämkraft framöver.
Har börjat sortera ut en del nu så jag börjar få en liten lista med vad jag ska dona med under vintern.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85
Ja jag har för mig att ett av mina stag bak är lite "svår" också, men det gick att få till så det står som det gör. Men blir det tal om några fler justeringar så måste jag också ha nytt. Nu har jag inte testat så mycket som du har ställt, men jag tycker det fungerar bra med -1,5. Vill ogärna ha mer bett i bakvagnen, den är nog svår att ställa upp som det är. Ska ju få vara lite roligt också!
Tur att du är duktig på att fixa, det låter inte som någon dum idé att fixera upp det lite bättre sen när du blir "nöjd". Kvalitén på de billigare benen när jag skulle köpa var under all kritik, så jag kör på std ben med gula koni & lämpliga fjädrar. Jag missar möjligheten att skruva höjden, men det blev faktiskt väldigt lagom. Men skulle jag köpa idag skulle jag nog gått på samma linje som du, det hade säkert blivit billigare med.
Misstänker att du kommer att börja vässa under huven här näst
(fast bromsar är ju också bra att ha)
Tur att du är duktig på att fixa, det låter inte som någon dum idé att fixera upp det lite bättre sen när du blir "nöjd". Kvalitén på de billigare benen när jag skulle köpa var under all kritik, så jag kör på std ben med gula koni & lämpliga fjädrar. Jag missar möjligheten att skruva höjden, men det blev faktiskt väldigt lagom. Men skulle jag köpa idag skulle jag nog gått på samma linje som du, det hade säkert blivit billigare med.
Misstänker att du kommer att börja vässa under huven här näst

/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- MagnusS
- Inlägg: 400
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
- Bilmodell: AW11
- Årsmodell: 1985
- PostOrt: Nybro
- Land (Country): Sverige
- Ort: Svalehult
- Kontakt:
Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85
Jag är grymt nöjd med k-sport coiloversen, sett till pris, Mkt bang for the buck.
Jag velar när det gäller bromsarna, Jag gillar att kunna åka med de asfula 14" orginalfälgarna, Samt att r-däck är så mkt billigare till dem.
Jag pratade med PEAN, Han ville sälja Carbotech XP8 belägg till mig. Funderar lite på att bygga seriös bromskylning och testa köra med såna istället för att köra större bromsar.
Men jag vet inte om det är rätt väg att gå.
Motormässigt känns det verkligen som att jag saknar 100 hästar eller så. Har många planer men ingen lösning. Kommer inte få loss särskilt mycket pengar denna vintern till bilen så motorn får vara ifred.
Blir bara "småpill"...
Jag velar när det gäller bromsarna, Jag gillar att kunna åka med de asfula 14" orginalfälgarna, Samt att r-däck är så mkt billigare till dem.
Jag pratade med PEAN, Han ville sälja Carbotech XP8 belägg till mig. Funderar lite på att bygga seriös bromskylning och testa köra med såna istället för att köra större bromsar.
Men jag vet inte om det är rätt väg att gå.
Motormässigt känns det verkligen som att jag saknar 100 hästar eller så. Har många planer men ingen lösning. Kommer inte få loss särskilt mycket pengar denna vintern till bilen så motorn får vara ifred.
Blir bara "småpill"...
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85
Ja K-Sport verkar vettiga faktiskt, lila D2(?) första utgåvan var vad som nästan gick att få tag i för något så när vettiga pengar när jag skulle köpa. Efterforskningen kring dem gjorde mig mörkrädd.
Kan säkert fungera med tuffare belägg, men då börjar du säkert nöta skivor också. Planerar du att skaffa fler hästar i stallet tror jag det blir rätt matt att behålla de små bromsarna. Men jag förstår vad du menar med de fulsnygga fälgarna, jag kan sakna att de inte går över oken fram. Kanske återställer en vacker dag, men det är trevligt med bra bromsar också. Hur mycket skiljer det på 14" & 15" R-Däck idag?
Så länge din spis går sitter du iaf inte i sjön, de tål att tuktas. Men det blir spännande att se vad du hittar på i framtiden!
Kan säkert fungera med tuffare belägg, men då börjar du säkert nöta skivor också. Planerar du att skaffa fler hästar i stallet tror jag det blir rätt matt att behålla de små bromsarna. Men jag förstår vad du menar med de fulsnygga fälgarna, jag kan sakna att de inte går över oken fram. Kanske återställer en vacker dag, men det är trevligt med bra bromsar också. Hur mycket skiljer det på 14" & 15" R-Däck idag?
Så länge din spis går sitter du iaf inte i sjön, de tål att tuktas. Men det blir spännande att se vad du hittar på i framtiden!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- MagnusS
- Inlägg: 400
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
- Bilmodell: AW11
- Årsmodell: 1985
- PostOrt: Nybro
- Land (Country): Sverige
- Ort: Svalehult
- Kontakt:
Re: MagnusS MR2 Mk1 AW11´85
Igår blev det Superstage igen, Ett väldigt trevligt upplägg med 7 bilar och man fick köra upp till 5 varv per runda så man kunde verkligen testa olika körstilar, vägar med ordentligt varma däck.
Jag hann med 8 vändor med 5 varv, Sista vändan stod det ingen i kö efter mig så då drog jag 6 varv, Alltså 46 varv totalt eller 11.9 mil Superstage
Känns mkt prisvärt.
Sist blev det till slut 1:37,59 efter mycket kämpande. Lyckades aldrig backa upp tiden dock.
Igår körde jag många 1:37 tider, Bilen gick mycket stadigare, Jag är grymt nöjd hur den beter sig, Jag kan satsa hårt som fan och den uppför sig ändå relativt neutralt.
Började laborera lite med däcktryck och stötdämparnas hårdhet efter tips från folk på plats. Tack!
Till slut satte jag 1:36,54, Putsade pb med lite drygt en sekund alltså.
Jag satte den tiden på en "förstarunda" näst sista gången ut.
Då var bränslenivån nere så lampan lös
, Men inga tendenser att hacka eller hosta. Japanerna kunde bygga bränslepickuper på 80-talet.
När jag körde i juni var 12 av 17 över 1:40.
När jag körde igår var 10 av 46 över 1:40, Då var 5 av dem med passagerare. Jag körde 16 1:37 rundor. Ett rätt talande exempel på att jag har lyckats höja snittfarten rätt bra.
Jag hann med 8 vändor med 5 varv, Sista vändan stod det ingen i kö efter mig så då drog jag 6 varv, Alltså 46 varv totalt eller 11.9 mil Superstage

Sist blev det till slut 1:37,59 efter mycket kämpande. Lyckades aldrig backa upp tiden dock.
Igår körde jag många 1:37 tider, Bilen gick mycket stadigare, Jag är grymt nöjd hur den beter sig, Jag kan satsa hårt som fan och den uppför sig ändå relativt neutralt.
Började laborera lite med däcktryck och stötdämparnas hårdhet efter tips från folk på plats. Tack!
Till slut satte jag 1:36,54, Putsade pb med lite drygt en sekund alltså.
Jag satte den tiden på en "förstarunda" näst sista gången ut.
Då var bränslenivån nere så lampan lös

När jag körde i juni var 12 av 17 över 1:40.
När jag körde igår var 10 av 46 över 1:40, Då var 5 av dem med passagerare. Jag körde 16 1:37 rundor. Ett rätt talande exempel på att jag har lyckats höja snittfarten rätt bra.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)