Sida 3 av 3
Re: Steglös automatväxellåda
Postat: fre 31 jan 2014, 03:13:38
av Glenn
Fast det är väl totalvikten som inte får vara över 345 då ? ..väger kärran 300 så får man ju på 45Kg last
345 i maxvikt låter verkligen HELT värdelöst, jag som tycker det är irriterande på tex yaris som inte får dra hyrsläp, däremot kan man ju där köpa speciella släp som faktiskt är användbara.
Re: Steglös automatväxellåda
Postat: fre 31 jan 2014, 13:30:37
av Dale
Menar totalvikten på släpen. Finns ju en del byggvaruhus som kränger obromsade släp med hjul från en skottkärra med ett flak något större än ett flak öl som är godkända att dra bakom bilen eller bågen.

Re: Steglös automatväxellåda
Postat: lör 01 feb 2014, 01:54:21
av Hanzzon
PierreW skrev:Det finns ju ingen max släpvagnsvikt angiven hos transportstyrelsen för Auris Hybrid, så alltså får du inte dra nånting även om du kan montera på drag.
Du kan ju ha ett o köra med ex cykelhållare ändå, svetsad mutter på kulan = obrukbart för kulhandske och alltså inget drag enligt besiktningen.
Besiktningen noterar inte längre om bilen har drag eller inte eftersom man inte behöver besiktiga in dragen längre som jag förstått det men visst är det som du säger att det måste finnas angivet hos tillverkaren för att det ska vara fullt lagligt även om det kanske inte är så troligt att någon skulle reagera på det.
Vi brukar faktiskt serva en Prius som har en cykelhållare monterad där själva hållaren går att ta av och sitter monterad på en vanlig dragkula utan någon mutter eller liknande på så den cykelhållaren går det ju teoretiskt att använda för att tex flytta en lättare släpkärra med.
Det är knepigt det där med att nya Auris hybrid är godkänd för drag i våra grannländer men inte i Sverige.. Det skulle vara intressant att höra från Toyota Sverige varför det blev så i Sverige?
Re: Steglös automatväxellåda
Postat: lör 01 feb 2014, 02:55:41
av PierreW
Hanzzon skrev:PierreW skrev:Det finns ju ingen max släpvagnsvikt angiven hos transportstyrelsen för Auris Hybrid, så alltså får du inte dra nånting även om du kan montera på drag.
Du kan ju ha ett o köra med ex cykelhållare ändå, svetsad mutter på kulan = obrukbart för kulhandske och alltså inget drag enligt besiktningen.
Besiktningen noterar inte längre om bilen har drag eller inte eftersom man inte behöver besiktiga in dragen längre som jag förstått det men visst är det som du säger att det måste finnas angivet hos tillverkaren för att det ska vara fullt lagligt även om det kanske inte är så troligt att någon skulle reagera på det.
Vi brukar faktiskt serva en Prius som har en cykelhållare monterad där själva hållaren går att ta av och sitter monterad på en vanlig dragkula utan någon mutter eller liknande på så den cykelhållaren går det ju teoretiskt att använda för att tex flytta en lättare släpkärra med.
Det är knepigt det där med att nya Auris hybrid är godkänd för drag i våra grannländer men inte i Sverige.. Det skulle vara intressant att höra från Toyota Sverige varför det blev så i Sverige?
Koll infästning dragbalk ingår väl i besiktning om det finns drag dvs, så skiter i det gör dom väl inte, men om bilen är reggad med det eller inte kanske dom inte kollar,
men det står väl fortfarande i regbeviset om det är fast eller löstagbart, eller har dom ändrat det också?
Men bes är ju inte det värsta utan det är ju den dan du är inblandad i en olycka med nått på kroken kanske.
Då kan man stå där som ett utsketet äpplamos med skägget i brevlådan och har gått i personlig konkurs när ingen försäkring gäller.
TSW uppe i Stockholm har aldrig varit smarta när det gäller typning av sina modeller, se på Avensis T25, vilken jäkla kass dragvikt dom satt på den,
fatta hur många som köpte annat för att dom inte fick dra sin husvagn efter, inte ens E kort eller utökat B kort hjälper ju.
1400kg max släpvikt för en såpass stor bil är ju inget o komma med i dagens läge, och 1300kg för den starkaste Dieselmotorn, skandal ju.
Nissan Primera och Honda Accord i samma årskull får dra 1500kg med högre behörighet exempelvis.
Re: Steglös automatväxellåda
Postat: lör 01 feb 2014, 10:22:25
av thowi
Möjligheten att slippa registreringsbesiktning vid motering av drag gäller bara om bilen är EU-typgodkänd, har en angiven släpvagnsvikt på regbeviset och att själva draget är ett så kallat standarddrag (byggt för fordonet och testat mot EU-norm).
Registrerad uppgift skall kollas vid varje kontrollbesiktning och där skall upptäckas om något inte stämmer enl åvanstående.
Därmed inte sagt att någon bil glider igenom ändå men bilägaren har ju alltid ansvaret.
Mer om detta finns på transportstyrelsens hemsida.
Re: Steglös automatväxellåda
Postat: lör 01 feb 2014, 14:29:51
av cheetah1
Inte för att jag är skeptisk, utan jag bara undrar: Hur bygger man en steglös växellåda utan nån form av drivrem? Jag vet ett fall på ett lok, även om den inte per se var steglös så betedde den sig väldigt mjukt, där man hade typ 15 momentomvandlare i varje riktning (lok ska gå lika bra åt båda hållen) som man tömde eller fyllde på olja i steg beroende på hur mycket kraft man behövde, och skulle man köra bakåt tömde man alla stegen i framriktningen. Att göra nåt dylikt på en bil skulle ju dock både bli fruktansvärt dyrt och tungt och kräva betydligt mer än 21 rörliga delar...
Re: Steglös automatväxellåda
Postat: sön 02 mar 2014, 19:06:10
av Hanzzon
Toyotas hybriddrivlinor är teoretiskt ganska enkelt men genialt uppbyggda, man använder sig av planetväxlar där en axel tex steglöst kan bromsas för att ändra utväxlingen, men i stället för att använda en broms för detta som skulle slitas och bromsa bort sin energi vid varje ingrepp (=slöseri) så har man monterat en av de två elmotorerna där som bromsar elektroniskt och då fungerar som en generator och istället tar tillvara på bromsenergin, en elmotor kan ju gå åt båda håll och även fungera som en generator vilket man alltså utnyttjar ur de två elmotorerna beroende på körsituation.
Det finns många bra sidor som behandlar tex Prius drivlina vilka de flesta är på engelska, men hittade en med bilder som verkade vettig även på Svenska för de intresserade:
http://goto.glocalnet.net/larsthomee/hybrid.html