Avensis Verso som läcker kylarvatten

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Re: Avensis Verso som läcker kylarvatten

Inlägg av cheetah1 »

Ser på din länk från Time-Sert att det står 11x1,5. Kraftigt osäkert om det faktiskt finns helicoil i 11x1,5. Å andra sidan, gör nu inget innan nån annan talar om om det är en bra eller dålig idé, borde det inte gå precis lika bra att byta till 12x1,5?

Vet inte vad grejerna som behövs för att montera helicoil kostar, men spontant tycker jag över 400 dollar för 10 insatser och verktyg låter mäktigt dyrt...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

Om man byter till 12x1.5, vad ska man använda för bultar till toppen då ? går dom i hålen ?

Dessutom blir väl moment osv fel då om man ska vara petig.

Det finns iaf helicoil för M11x1.5, tex: http://www.autotoolworld.com/Helicoil-5 ... 42394.html (finns säkert billigare från andra ställen)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator

Inlägg av cheetah1 »

Vilken underbar borrdimension, tjugonio sextiofjärdedelar... <3

Men dåså, då lär det väl inte vara nåt problem. 30 dollar var ju rätt billigt jämfört med 400, men 16,5 mm är kanske lite onödigt kort om det får plats upp till 25. Skulle vara om man skruvar i två i varje hål då, och klipper av överskottet (har för mig att det finns ett kapverktyg, eller har jag drömt det?).
meckarmulle
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Inlägg av meckarmulle »

Hittade en annan typ som kändes lite rejälare:
http://www.ebay.com/itm/NS300L-VS-TIMES ... ls&vxp=mtr

http://www.huhnsolutions.com/infopackns300lis.pdf

Sen hittade jag en repsats från Helicoil:
http://www.amazon.com/M11X1-5-Head-Bolt ... B009LSOOAE

Men det framgår inte någonstans vilken längd det är på insatsen
cheetah1
Moderator

Inlägg av cheetah1 »

Det var en länk till Timesertsatsen längre upp också, men jag tycker den är fruktansvärt överprissatt, även om man får med en borrguide och lite annat smått och gott. Hälften hade varit dyrt nog, tycker jag...
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Och det är samma material i prylarna? En bekant till mig fick helicoil i nått underligt mjuktmaterial och dom såg dessutom ut att vara gjutna. Fick lite flashback till den tiden man lekte med tennsoldater. Funkade INTE till det han skulle ha det till.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
meckarmulle

Inlägg av meckarmulle »

Jag är en blåögd amatör på det här området men nog verkar NS300L vara lite grövre i godset än Time-Sert, och längre, 43 mm långa.

Det ser inte ut att vara samma materiel o hylsorna, NS300L ser blankare ut.

Jag inbillar mig att en längre hylsa fördelar kraften på fler gängor i aluminiumet, alltså kraften fördelas på större yta än själva bultens gänga. En HeliCoil är ju en spunnen tråd och där blir det samma yta som bultens gängor och HeliCoilens gängor tillsammans.

Pratade med en motorverkstad som monterar HeliCoil i BMW och han menade att det är svårt att montera långa Helicoil i djupa hål. Det är mycke lätt att en gänga missas och då har man problem, inte lätt att få ut den och göra om. Det har fungerat på flera motorer men inte alla. Man måste svarva till en bra styrning för både borr och gängtapp annars blir det inte bra.

Jag kan hålla med om att det är dyrt, från USA åker man ju på tullen åxå så en sats drar iväg i pris. Men man monterar ju bara de 2 som behöver bytas och sen finns det 8 kvar och man kan kanske sälja de som är över.
meckarmulle

Inlägg av meckarmulle »

Visst är nätet en fantastisk källa för information, hittade den här youtube filmen som beskriver hela resan men ett, förmodligen klassiskt misstag som man kan göra om man inte ser upp.

Nu har jag bestämt mig, jag beställer ett NS300L kit idag :-)
meckarmulle

Inlägg av meckarmulle »

Nu har alla reservdelar och verktyg landat så till helgen blir det skruva av, skall bli kul.
NS300L kittet landade idag med en tullavgift på 800 kronor. Kittet ser riktigt bra ut måste jag säga, gänghylsan verkar mycket välgjord så det skall nog fungera. Beställde även ett kamkedjekitt från England, den gamla kedjan låg långt utanför tolleransen så jag tyckte det var bäst att byta den åxå och då byter jag även dreven.

Läste på ett amerikanskt Toyotaforum om en teori att det är skummgummimattan som sitter innanför insugningsröret mot blocket som man tror är orsaken till att godset blir för varmt så gängorna ger med sig. Teorin gick ut på att kylningen blir för dålig när mattan sitter där. Vet inte om det kan ligga nått i den teorin men frågan är varför skummattan sitter där egentligen? Fyller den någon funktion alls? Funderar på att kasta bort den istället för att krångla dit den igen men vad riskerar man för konsekvens då tro? Någon av er därute som kan ha en ide?
meckarmulle

Inlägg av meckarmulle »

Full av optimism åkte jag i morse till garaget och skulle börja renovera motorblocket. Efter ca 10 minuter insåg jag att det går inte att komma åt de inre skruvhålen med en vanlig borrmaskin, framrutan sitter nästan ovanför motorn så torpedväggen går fram över motorn så pass mycket att det inte finns utrymme för en borrmaskin. Tänkte först lossa vänstra motorfästet och luta fram motorn men insåg att det kommer inte att räcka utan att plocka bort kylkompressorn. Så då var det bara att försöka hitta en vinkelborrmaskin med tillräcklig stor chuck. Inte så lätt en lördag men till slut hittade jag en i alla fall.

Har nu borrat ut 3 hål, gängat och limmat dit hylsorna. Allt fungerade perfekt, väldigt enkelt när man har alla rätta verktygen

När jag tittade närmare på de inre skruvförbandet så går det breda oljekanaler mellan skruvhålen och blockets utsida så jag tror inte att skumgummi mattan som sitter på utsidan har någon effekt på kylningen av blocket. Det kan nog mycket väl hända att grunden till problemen med att gängorna inte håller kan bero på att materialet blir för varmt på insugssidan, det finns inga vattenkanaler i närheten av skruvhålen. Kylningen är nog tänkt att ske med oljan som rinner ner i kanalerna och det är nog inga stora mängder olja som spolas ner där så nog kan det bli varmt. På avgassidan går det vattenkanaler som kyler blocket.

Jag nöjer mig med att byta de 3 gängorna på inre skruvarna på insugssidan, tror inte det blir några problem med de andra skruvarna.

Så i morgon börjar den stora ihopmonteringen, hoppas man kommer ihåg vart allt satt :-)
Skriv svar