Re: Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen
Postat: tor 16 jul 2015, 09:04:27
Det där motståndet sitter ju vid batteriet nere mot kylaren på min st205a
Fnys skrev:Din gissning är precis det svaret jag fått upp på olika sidor och efter flera timmars googlande:Glenn skrev:Aha, så bara ström medans du nöter på starten alltså, hmm, jag undrar
vad det där motståndet "fuel pump resistor" F17 är tänkt för, min gissning var att det kopplas förbi när man kör med laddtryck eller liknande (för att få mer bränsle), men kan det möjligen vara så att det används vid start, alltså att strömmen normalt matas via motståndet, men vid start så kör man direkt (Precis som man gör på gamla tändsystem med förkopplingsresistor på tändspolen) genom att bränslepumpreläet kortsluter motståndet.
http://www.6gc.net/forums/index.php?showtopic=65840
http://www.6gc.net/forums/index.php?showtopic=79664
http://www.6gc.net/forums/index.php?showtopic=89069
Däremot tror jag inte att den låga spänningen (9V genom motståndet) och den höga spänningen (14.5V förbi motståndet) borde göra någon skillnad på bränsletrycket. Snarare en sak för livslängden tror jag... eller tänker jag fel?
Precis! Jag kan bara få det till att motståndet har gått sönder alt. att något relä dummar sig. Kabelbrott får det inte vara!Glenn skrev:Det skulle ju isåfall förklara ditt problem, isåfall borde det ju vara ett avbrott i bränslepumpmotståndet.
Frågan är ju vart det sitter.![]()
Jag har lyckats hitta en bild på allt:
Motståndet ser ut såhär:
MEN motståndet kan jag ändå inte hitta i min bil
Har någon med en st205 lust att kika eller kanske kan berätta vart jag hittar motståndet?
Det stämmer nog men kan jag på något sätt testa detta på samma sätt mer än att mäta på Fp i diagnosuttaget?Glenn skrev:Man kan tänka sej att testpunkt FP är till för just att kontrollera detta, alltså att växlingen mellan de två lägena funkar.