Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av behr »

Ny remspännare inhandlad:
Bild
Kostade runt 600. Inte så farligt som jag trodde... Det var dock påtagligt bökigt att byta den med motorn i bilen...

EGT-givare monterade:
Bild
Ska bygga en fräsig display som visar EGT för varje cylinder, AFR, temperaturer och annat kul så fort jag får lite tid över... 2011 kanske...

En massa annat klart:
Bild

Vevhusventilation fixad (nästan, ska fixa en pcv ventil med). Kylslangar och vakumslangar monterade. Resterande el inkopplad.

Och efter lite mjukvarustrul så startade jag den i söndags. Upptäckte dock ett obehagligt resonans/skak/rassel ljud runt 3000-3500 rpm när man torrgasar. Framförallt när man släpper gasen. Kan vara två saker:
* Lager. Är ingen expert på att lyssna efter fel, men som jag läst ska tidiga stadier av vevlagerhaveri låta när man släpper gasen...
* Något som kommer i självsvängning. Misstänker turbo och downpipe...
Nästa helg plockar jag ner oljetråget och mäter alla lager. Ska även staga turbon med några vantskruvar.

Problem 2 är att avgassystemet inte passar på grund av gen3 toppens flyttade avgasportar. Tar i överallt. Blir att bygga nytt downpipe.
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Jonex »

Ojoj.. Hade din gamla maskin som någon typ av förebild men det här är ju ändå värre.

Ser att att du återcirkulerar luften direkt mot insuget istället för mot turbon, intressant, undrar om det gör någon skillnad.
Öppen vevhusvent ? Har för mig någon sa att det inte var bra.. hade något med vakumtryck att göra, men det kanske var fel..

Hoppas verkligen inte att det är lagrena som låter. :shock:
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Larco »

Det är inte avgassystemet som ligger emot motorbalken?
Jag hade en lätt anliggning på min gamla och det låter som du beskriver det.

Ang. vevhusventilationen finns det fördelar och nackdelar med båda varianterna. En öppen har fördelen att du inte får tillbaka blowbygaser in i motorn, sen är den lite mer miljövänlig :roll: . En återcirkulerande har fördelen att skapa ett undertryck i vevhuset vilket ger lägre luftmotstånd i motorn, men hur mycket undertryck beror nog till stor del på hur insuget till turbon ser ut och var man ansluter slangen.
Bäst är ju torrsump som suger ut både olja och gaser ur vevhuset :D men det kostar ju :(

BTW kanske är läge för öppen DP :mrgreen:
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Gt-4 »

Det är inte så att du bytt å satt i andra motorbussningar så det är dom som ställer till resonansljud?
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av behr »

Motorbussningarna är samma som förra året (poly). Avgassystemet är helt galet som sagt så jag hoppas det är något sådant som låter. Det är det antagligen för motorn lät bra när jag ställde av den.

Vevhusventilationen här helt öppen nu. Det är inte den bästa lösningen, men det är många som kör så för att slippa få in olja i motorn. Jag ska dock komplettera med en PCV-ventil. Vid vakum i insuget suger motorn i sig gaserna, men vid övertryck blockerar ventilen och alla gaser går ut via catchtanken. Då får jag ventilation i motorn vid låglast samt slipper oljedimma vid laddtryck.
Har en st202 PCV-ventil. Men är lite tveksam om den överlever laddtryck då st205ans har ett annat artickelnummer. Får väl trycktesta st202 ventilen... Det är inte det mest prioriterade arbetet just nu dock.


Öppen downpipe skulle vara kul. Men mina grannar skulle mörda mig. Dom jagar mig redan nu, och jag har ju förklarat för dom att bilen faktiskt har en ljuddämpare :roll:

Öppet rör till wastegaten funderar jag starkt på därimot :)

EDIT:
Glömde skriva att jag fick min ansökan om liten regskylt fram "bifallen" av transportstyrelsen med :mrgreen:
Lite töntigt kanske, men utrymmet för framskylten på st165 är ju faktiskt bara 330mm brett. Om någon annan vill skicka en ansökan så kan jag skicka över mitt brev :)
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Hansen »

Ser ju riktig bra ut, synd bara att du måste börja bygga om downpipen när du är så gått som klar
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Jonex »

behr skrev:Vevhusventilationen här helt öppen nu. Det är inte den bästa lösningen, men det är många som kör så för att slippa få in olja i motorn. Jag ska dock komplettera med en PCV-ventil.

Öppet rör till wastegaten funderar jag starkt på därimot :)

EDIT:
Glömde skriva att jag fick min ansökan om liten regskylt fram "bifallen" av transportstyrelsen med :mrgreen:
Lite töntigt kanske, men utrymmet för framskylten på st165 är ju faktiskt bara 330mm brett. Om någon annan vill skicka en ansökan så kan jag skicka över mitt brev :)
PCV-ventil ?!? duger det alltså inte med en delad burk som agerar oljeavskiljare?

Jag vill ha det där brevet , min har också stora plåten fram, den är alldeles knölig för den satt tätt skruvad mot fronten i den lilla plåtens utrymme.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Simon
Inlägg: 79
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 22:32:51
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Lidköping
Land (Country): Sverige
Ort: Lidköping

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av Simon »

Fasen va bra det börjar se ut !

Vad kör du med för egt givare ?

Pma gärna över brevet till mig med .... :mrgreen:
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av behr »

EGT-givarna kommer härifrån:
http://www.thesensorconnection.com/

Gen1-2 har ingen PCV-ventil alls så det borde inte vara några problem att köra utan. En PCV-ventil är en liten backventil/strypning som tillåter motorn att suga i sig en liten del av gaserna i vevhuset. Resterande gaser går ut genom den vanliga vevhusventilationen, in i motorn eller ut i luften beroende på hur man byggt.
Kan tilläggas att "öppen" vevhusventilation är svårt förbjudet enligt aktiebolaget svensk bilprovning :o

Här är brevet jag skickade om skylten:
http://behr.h1x.com/ansokanNTO040.zip

Skickas till
Transportstyrelsen
701 81 ÖREBRO

eller som PDF till trafikregistret@transportstyrelsen.se
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Inlägg av behr »

I fredags kväll låg jag under motorn och kontrollerade lager. Alla var inom standardvärden. Samtliga såg nya ut (förutom ena sidans axiallager, men det får man räkna med med hård koppling). Så det var en stor lättnad såklart. Resten av meckandet blev av roligare slag. Till och med värdet blev fint :D

Hann inte få rören och flänsarna till mitt nya downpipe... Hoppas det kommer i veckan så jag kan få den helt körklar i påskhelgen.


Lite bilder:
Bild
Lite hydralslang till styrservon. Den vanliga motordrivna pumpen är bortplockad och ska ersättas med en elektrisk hydralpump från en MR2a. Den nya pumpen ska monteras i bagageutrymmet så det behövs 4m slang fram och tillbaks... Trycket kan bli ganska högt så riktiga hydralslangar är ett måste.

Bild
Krånglig adapter... Gängan på till anslutningarna på själva styrgrejjen var helt i Toyota-anda special. Tryckanslutningen var M16x1.5, men en lång variant som vanliga hydralik-kopplingar inte passade på. Returen var M17x1.5 :roll: ... Så jag fick såga av orginalrören och bygga vidare på det.

Bild
Slangarna går ner mellan växellådan och avgassystemet och följer kardanaxeln bak. Hur det blir där bak återstår att lösa...


Bild
Stagning av turbon för att ta bort vibrationer och ta upp krafter för att förhindra att grenröret spricker. CNC-fräst fäste mot toppen och en M8 rostfri vantskruv från Jula.

Bild
Och så luftfiltret och ett litet rör. Röret var det första jag tillverkade när jag bara skulle byta toppen i januari. Sen spårade det ur... Lite... :?
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Skriv svar