Re: Toyota GT-86 info
Postat: fre 27 jul 2012, 17:12:34
Var och hämtade lite beställda bromsdelar till ST205'an på toyota rissne idag och kollade in GT86'an, så jag passade på att ta en provtur jag med.
Klart positivt faktiskt, Jag som är nästan 2M satt helt utan problem i bilen, bra stolar som var bekväma men ändå höll kvar en i kurvorna, trevlig ratt och växelspak, men minus för avsaknad av armstöd mellan stolarna.. Väl ute på vägen var det en grym väghållning och balans i bilen, grymma bromsar, inga problem att låsa dom från 70 knyck, frågan är ju om dom tål värme, på tex ST165 är ju bromskraften rätt bra men dom fadear ju nästan direkt.
Jag gjorde inga inställningar vad det gällde antispinn/antisladd så jag vet inte hur det var inställt (om det går att ställa om), men det var tämligen trevligt, inga problem att köra med långa kontrollerade ställ i kurvor och styra med gasen, riktigt skönt balanserat, trots att jag bara körde en kvart så kände jag att jag var "ett med bilen", precis som i T20-celicorna, det är ganska få bilar jag känner så i.
Motorn var klart underlig, bra med kraft på låga varv, och tryckte på helt okej om man gasade till rödmarkeringen, däremot hade den en stor svacka i mitten, mycket märkligt, märktes sepciellt om man släpper gasen för att man kommer ikapp en bil tex och inte kan köra om, sen trycker man plattan i mattan och på ST202'an kommer kraften direkt, här blöööhade bilen ett tag innan det hände nåt, möjligt att man kan vänja sej vid att kugga ner i det läget men det kändes underligt att den var så orkeslös i mitten.
Växellådan ja, skön att växla och så, men i vanlig ordning var sexan för låg, personligen föredrar jag om man har ganska tät stegning och sen är högsta växlen en ren överväxel, men precis som vanligt så var sexan här där femman borde varit, vilket gör att det är helt meningslöst med sex vöxlar, man får bara växla mer utan att vinna något på det, tyvärr.
Så motorn var största besvikelsen, effekten var rätt okej för en såpass liten bil (men självklart skulle den må bättre av 50-100hk till) men effekt/vridkurvan var horribel.. dessutom gillade jag inte kopplingen, men det är väl en vanesak, gillade inte kopplingen i ST205'an först heller.
Summa summarum, jag skulle inte ge 300k för bilen, däremot kan jag mycket väl tänka mej att köpa en begagnad när dom gått ner ordentligt i pris, kommer det en turboladdad version (Jag pratade med en säljare, han trodde det skulle komma en, men att den inte skulle tas in i sverige, även om han hoppades det.) så är ju den betydligt mer attraktiv förstås, speciellt om det är en toyota-radfyra, men det är väl tyvärr osannolikt.
Klart positivt faktiskt, Jag som är nästan 2M satt helt utan problem i bilen, bra stolar som var bekväma men ändå höll kvar en i kurvorna, trevlig ratt och växelspak, men minus för avsaknad av armstöd mellan stolarna.. Väl ute på vägen var det en grym väghållning och balans i bilen, grymma bromsar, inga problem att låsa dom från 70 knyck, frågan är ju om dom tål värme, på tex ST165 är ju bromskraften rätt bra men dom fadear ju nästan direkt.
Jag gjorde inga inställningar vad det gällde antispinn/antisladd så jag vet inte hur det var inställt (om det går att ställa om), men det var tämligen trevligt, inga problem att köra med långa kontrollerade ställ i kurvor och styra med gasen, riktigt skönt balanserat, trots att jag bara körde en kvart så kände jag att jag var "ett med bilen", precis som i T20-celicorna, det är ganska få bilar jag känner så i.
Motorn var klart underlig, bra med kraft på låga varv, och tryckte på helt okej om man gasade till rödmarkeringen, däremot hade den en stor svacka i mitten, mycket märkligt, märktes sepciellt om man släpper gasen för att man kommer ikapp en bil tex och inte kan köra om, sen trycker man plattan i mattan och på ST202'an kommer kraften direkt, här blöööhade bilen ett tag innan det hände nåt, möjligt att man kan vänja sej vid att kugga ner i det läget men det kändes underligt att den var så orkeslös i mitten.
Växellådan ja, skön att växla och så, men i vanlig ordning var sexan för låg, personligen föredrar jag om man har ganska tät stegning och sen är högsta växlen en ren överväxel, men precis som vanligt så var sexan här där femman borde varit, vilket gör att det är helt meningslöst med sex vöxlar, man får bara växla mer utan att vinna något på det, tyvärr.
Så motorn var största besvikelsen, effekten var rätt okej för en såpass liten bil (men självklart skulle den må bättre av 50-100hk till) men effekt/vridkurvan var horribel.. dessutom gillade jag inte kopplingen, men det är väl en vanesak, gillade inte kopplingen i ST205'an först heller.
Summa summarum, jag skulle inte ge 300k för bilen, däremot kan jag mycket väl tänka mej att köpa en begagnad när dom gått ner ordentligt i pris, kommer det en turboladdad version (Jag pratade med en säljare, han trodde det skulle komma en, men att den inte skulle tas in i sverige, även om han hoppades det.) så är ju den betydligt mer attraktiv förstås, speciellt om det är en toyota-radfyra, men det är väl tyvärr osannolikt.