Sida 3 av 3
Re: vilken motor passar i celican
Postat: tis 16 jun 2009, 12:32:40
av Dale
Så länge man byter motor av samma sort/modell så brukar det inte vara några problem. En 3S-GE från en vänsterstyrd Celica tillverkad 1993 för den svenska marknaden brukar oftast passa i en annan vänsterstyrd Celica tillverkad 1993 för den svenska marknaden. Någonting annat så kan det dock krävas en del ombyggnationer. Som exempel en 3S-GE motor från en Celica tillverkad 1993 passar inte rakt av i en Carina från samma tillverkningsår som har en 3S-GE motor eller en MR2 med samma motor. Lika så om det skiljer något tillverkningsår. Ju mer som skiljer desto mer ombyggnation. Sen skiljer det sig om prylarna kommer från en högerstyrd kärra och ska i en vänsterstyrd trots det är samma modell och tillverkningsår. Det kan även skilja om fordonet tillverkats i olika länder med. Låter kanske som det är omöjligt men det är inte lite lätt som det var för 20-30 år sedan då det inte fanns så mycket olika versioner av allt. Den Celican från 1992 (antar den är tillverkad då för vägverkets årsmodell gäller INTE men de vet du säkert) som du har tillgång till fanns med 4A-FE (1600 cc), 3S-GE (2000 cc), 3S-GTE (2000 cc turbo) samt 5S-FE (2200 cc oftast i kombination med automat) och dessa finns i några olika varianter beroende på lagar och regler som olika länder har. Låt oss anta du har en 4A-FE motor i kärran. Då är den troligast att den är importerad från sydeuropa då dessa inte såldes i nått stort antal här i sverige. Borde inte vara nått problem att stoppa i en 4A-GE i den. Kabelhärva och styrbox lär du byta med motorbytet trots det "bara" är toppen som skiljer sig åt. 4A-GE finns upp till ett par hundra hästar beroende på variant/modell. Är det en 5S-FE motor i den (ungefär lika många hästar som 4A-FE) är kärran troligtvis importerad från staterna. Då går det att stoppa i en 3S-GE motor som har runt 150-160 hk ist. Att jag skriver att det borde inte vara nått problem är folk är olika. En del tycker det är enkelt att bygga om framhjulsdrivan bilar med tvärställda motorer till bakhjulsdrift med rakställda motorer och få dom genom besiktningen medans andra tycker det är jobbigt att byta tändstift eller skita. Mej veterligen har ingen gjort nått motorbyte 4A-FE till 3S-GE eller till 4A-GE här på TCS. Däremot vet jag att det både turbokonverteras (vilket kan medföra besiktningproblem) och skruvas i V8:or i Celicor som skall besiktigas med hjälp av SRFO. Det finns även en del busbyggen som konvertering till bakhjulsdrift. Kan vara något med SRFO även där för att få bygget genom besiktningen. Att bara stoppa i en annan "starkare" motor och köra kan medföra problem med myndigheterna men de vet du säkert med.
Re: vilken motor passar i celican
Postat: tis 16 jun 2009, 14:33:06
av forden34
srylul skrev:Det där med att slippa eldragningar är inte så lätt i en nyare bil med sprut. Mycket är anpassat för just den motorn.
Men visst borde en nyare 4A-GE passa, pojkar?
Då har en samma årsmodell runt 130 hästar i 16 ventilers utförande, runt 165 i 20 ventilers. 1,6l istf 1,8.
Här är en lista på de flesta Toyotamotorerna, jag har själv fått länken av hjälpsamma TCS:are:
http://www.geocities.com/kalalahti/data ... l#A-series
Följer du länkarna längst ner, får du veta lite mer.
Den tackar vi för, tack tack
Re: vilken motor passar i celican
Postat: tis 16 jun 2009, 14:41:21
av forden34
Dale skrev:Så länge man byter motor av samma sort/modell så brukar det inte vara några problem. En 3S-GE från en vänsterstyrd Celica tillverkad 1993 för den svenska marknaden brukar oftast passa i en annan vänsterstyrd Celica tillverkad 1993 för den svenska marknaden. Någonting annat så kan det dock krävas en del ombyggnationer. Som exempel en 3S-GE motor från en Celica tillverkad 1993 passar inte rakt av i en Carina från samma tillverkningsår som har en 3S-GE motor eller en MR2 med samma motor. Lika så om det skiljer något tillverkningsår. Ju mer som skiljer desto mer ombyggnation. Sen skiljer det sig om prylarna kommer från en högerstyrd kärra och ska i en vänsterstyrd trots det är samma modell och tillverkningsår. Det kan även skilja om fordonet tillverkats i olika länder med. Låter kanske som det är omöjligt men det är inte lite lätt som det var för 20-30 år sedan då det inte fanns så mycket olika versioner av allt. Den Celican från 1992 (antar den är tillverkad då för vägverkets årsmodell gäller INTE men de vet du säkert) som du har tillgång till fanns med 4A-FE (1600 cc), 3S-GE (2000 cc), 3S-GTE (2000 cc turbo) samt 5S-FE (2200 cc oftast i kombination med automat) och dessa finns i några olika varianter beroende på lagar och regler som olika länder har. Låt oss anta du har en 4A-FE motor i kärran. Då är den troligast att den är importerad från sydeuropa då dessa inte såldes i nått stort antal här i sverige. Borde inte vara nått problem att stoppa i en 4A-GE i den. Kabelhärva och styrbox lär du byta med motorbytet trots det "bara" är toppen som skiljer sig åt. 4A-GE finns upp till ett par hundra hästar beroende på variant/modell. Är det en 5S-FE motor i den (ungefär lika många hästar som 4A-FE) är kärran troligtvis importerad från staterna. Då går det att stoppa i en 3S-GE motor som har runt 150-160 hk ist. Att jag skriver att det borde inte vara nått problem är folk är olika. En del tycker det är enkelt att bygga om framhjulsdrivan bilar med tvärställda motorer till bakhjulsdrift med rakställda motorer och få dom genom besiktningen medans andra tycker det är jobbigt att byta tändstift eller skita. Mej veterligen har ingen gjort nått motorbyte 4A-FE till 3S-GE eller till 4A-GE här på TCS. Däremot vet jag att det både turbokonverteras (vilket kan medföra besiktningproblem) och skruvas i V8:or i Celicor som skall besiktigas med hjälp av SRFO. Det finns även en del busbyggen som konvertering till bakhjulsdrift. Kan vara något med SRFO även där för att få bygget genom besiktningen. Att bara stoppa i en annan "starkare" motor och köra kan medföra problem med myndigheterna men de vet du säkert med.
Nu börjar det likna nått,nu börjar man bli glad med utförligare tekniska data, då blir det nog att turbokonvertera bilen i stället, men ska kolla runt lite,vad står det vad det är för motor någonstans,,,,,,,,,tackar å bugar för tipsen du gett mig
Re: vilken motor passar i celican
Postat: tis 16 jun 2009, 19:03:10
av Dale
Du borde se vad du har för motor genom öppna huven. Står antingen på sidan eller uppe på. En siffra med några bokstäver. Annars om du kollar med regnummrets hjälp på Mekonomen eller Autoexpertens hemsidor får du upp teknisk data med bland annat motor. Vill du veta mer så behöver vi (det är flera som kan läsa ur numrena här) chassinummer eller regnummer.
Re: vilken motor passar i celican
Postat: tis 16 jun 2009, 21:38:57
av Johnny Blade
En bild funkar också.
Om det är 115Hk så låter med mer troligt att det är en 7A-FE(1,8) än en 5S-FE (2,2 -136Hk).
Re: vilken motor passar i celican
Postat: lör 04 jul 2009, 23:49:25
av Dale
Hur har det gått?