Sida 3 av 6

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Postat: ons 24 jun 2009, 18:52:03
av Dale
PierreW skrev:
Dale skrev:Bosse bildoktor säger ju att man ska hoppa över varannan växel för att spara bensin å ni har redan lyckats modifiera bilarna innan Toyota. ;-)
Och de pengarna kan man lägga i en burk för att sen ta med sig till verkstan den dagen synkringarna är slut på trean och femman :clap:

Angående lådan så är ja inne på wire/länkage fel.
Jo, samma här.

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Postat: ons 24 jun 2009, 19:15:13
av Johnny Blade
På tal om motorkuddarna.
Såhär såg dom ut på min Camry efter bara 14000mil(dom undre alltså).
Bild

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Postat: ons 24 jun 2009, 20:39:10
av Johannes Rydberg
PierreW skrev:
Dale skrev:Bosse bildoktor säger ju att man ska hoppa över varannan växel för att spara bensin å ni har redan lyckats modifiera bilarna innan Toyota. ;-)
Och de pengarna kan man lägga i en burk för att sen ta med sig till verkstan den dagen synkringarna är slut på trean och femman :clap:

Angående lådan så är ja inne på wire/länkage fel.



hahhaha ..


ja jag är rätt säker på det. skall kolla det i helgen.

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Postat: ons 24 jun 2009, 20:49:54
av Johannes Rydberg
men jag måste ändå pålysa denna helt värdelösa konstruktion det uppdagas mer o mer brister med drivlinan på fwd. som enbart ger fördelar för tillverkan som får en lättare och billigare installation på fabriken. den där myten om att det är säkrare att köra är ju ren bullshit. hellre lätt bakvagns släpp än att dom svängande hjulen tappar greppet och man tappar totalt styr förmågan.

sen med dagen teknik så finns det ingen annledning att fortsätta med fwd. min celica har gått 16,500mil och redan alla dessa fel. visserligen 20år på nacken men det har jag haft många många bakhulsdrivna bilar som oxå varit lika gamla. sätter min pung på att mina motorkuddar oxå är slut SUCK... för att det är en dålig konstruktion som gör att det blir fel belastningar. tex avgasystemet m.m m.m .m.m


hur sjutton skall det gå med en turbo konventering på denna bil. är det nån ide att satsa på en sådan på en toyota även om den är budget?



skit grejer

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Postat: ons 24 jun 2009, 22:36:47
av Vesa
Ska fanemej kasta dit en videokamera i morn och ut och plåga så ser man hur det vrider sig ang fästen :idea: . Bytte tändstift igår V6 :twisted: började att rycka vid låga varv och gas :?: Stiften fabrikat BERU X Platina, kan väl inte vara dom :?:
Men att motorkuddar skulle vara problemet :?: är det vajerstyrning så borde det inte påverkas av några dåliga motorkuddar :?:

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Postat: tor 25 jun 2009, 08:24:22
av Johannes Rydberg
nä det borde det inte göra. Men jag kan tänka mej att motor kuddarna slits mkt mer p.g.a motorn är tvär monterad och det blir rejäla vridningar eftersom motor sitter i samma linje som driv hjulen. Helt puckat och alla bilar tillverkas så nästan.

Kan man inte stum montera en fwd ? Eller stadga upp den med styvare kuddar?

Såg en 850 volvo som skulle göra en brinn ut men det small till istället när föraren släppte upp kopplingen. Och däcket försvann under bilen. Tanken for igenom skallen. Jävligt tur att man inte kör fwd. Sån skit
Men nu gör jag det och vill ge det en chans. .

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Postat: tor 25 jun 2009, 09:39:25
av Dale
Johannes Rydberg skrev:nä det borde det inte göra. Men jag kan tänka mej att motor kuddarna slits mkt mer p.g.a motorn är tvär monterad och det blir rejäla vridningar eftersom motor sitter i samma linje som driv hjulen. Helt puckat och alla bilar tillverkas så nästan.

Kan man inte stum montera en fwd ? Eller stadga upp den med styvare kuddar?

Såg en 850 volvo som skulle göra en brinn ut men det small till istället när föraren släppte upp kopplingen. Och däcket försvann under bilen. Tanken for igenom skallen. Jävligt tur att man inte kör fwd. Sån skit
Men nu gör jag det och vill ge det en chans. .
Eh? De kan inte vara så då att motorkuddarna är dimensionerade för att klara dom enligt dig rejäla vridningar? Eller e blire mer vridning i en rakställd motor då motorn inte kan vrida med hjulen? Har sett folk monterat kjedjor mellan toppen och stötdämpartornen för att motorn inte ska vrida sig så mycket.

Klart man kan montera motorn stumt. Rätt vanligt på folkrace att dom svetsar kuddarna då drivaxlar skall hålla. Blir ist rätt mysiga vibrationer i karrosseri med allt va sprickor och materialutmattning innebär.

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Postat: tor 25 jun 2009, 13:22:53
av Prankster
Jo, finns ju många lösningar på problemen med vridningar (som även inträffar på vässade rwd bilar, dock inte med lika stora följder). t.ex. kedjor som nämnts tidigare. kul rassel under huven bara när dom inte är sträckta :roll:

Sen finns ju dom här "motordämparna" oxå, stötdämpare man monterar mellan t.ex torpeden och toppen, för att utjämna rörelserna. Var det inte saab åkare (deras vxl-länkage låser sig ju vid för mycket vrdining) som provade att montera stag på ovansidan motorn, stumt i torpeden och sen en bussning högst upp på motorn, för att få de stummare men ändå drägligt att åka med?

Finns problemen finns ju oftast lösningarna oxå, så det är väl bara att montera nåe extra, eller stumt. En polare åkte celica gti -91 med trimmad 3s-gte motor fwd, med original kuddar, funkade tydligen mycket bra. =)

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Postat: tor 25 jun 2009, 14:26:03
av Johannes Rydberg
man kan i princip säga att en bakhjuls driven bil har 3st fästen. På 3 punkter är den uppfäst. Kuddarna är tämligen simpla oxå.

Men visst det är rejäla vridningar i en rwd

Okej då det kanske är samma slags vridning.
Tar tebax just det iaf.

Varför skulle det bli matrial utmattning om man stum monterar ? Det är väl tomgången skakar lite mer i karrossen. Då blir ju varje gupp man kör i en liten matrial utmattning.

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Postat: tor 25 jun 2009, 17:50:59
av Dale
Johannes Rydberg skrev:Varför skulle det bli matrial utmattning om man stum monterar ? Det är väl tomgången skakar lite mer i karrossen. Då blir ju varje gupp man kör i en liten matrial utmattning.
Materialet blir rätt matt av alla vibrationer fån motorn. Iaf när motorn går och vibrerar. Finns inte många motorer som är vibrationslösa då skulle man ju knappt behöva motorkuddar.