Sida 21 av 34

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Postat: sön 27 maj 2012, 23:05:19
av Toyspeed
knacksensorn känner inte av riktigt var de är för typ av oljud. Så den kan känna av helt andra grejer också som INTE är spikningar. Såsom onormala vibrationer, eller för den delen om du får misständning så kan de mycket väl ge utslag på knacksensorn. Men om du inte får nån felkod vettifan...
men tänds motorlampan MÅSTE du ju få en felkod.

Och motorlampan samt limphome mode kan du nog få av flertalet anledningar. Men lambdavärdet känns som en av dom mest troliga.
De där med att de skulle bero på 99 oktan vs 98oktan tror jag inte.
Du har inget höjt laddtryck eller nått?

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Postat: sön 27 maj 2012, 23:07:55
av KACE80
Du får skaffa en gen2 motor Mårten ;)

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Postat: mån 28 maj 2012, 01:19:38
av Glenn
martenheller skrev: Vid närmare eftertanke har jag nog kört på 98 oktan vid alla 3 tillfällena, igår hade jag Vpower i tanken (kanske 15 liter) och när jag körde upp den fanns ingen Shell i den staden, så fick bli Statoils 98 oktan. Körde som sagt 4st race (150m) och efter det fjärde när jag körde lugnt kom felet..
Enligt ett par tester som gjorts håller statoils 98oktan högre oktanhalt än shell's V-power, dom har till och med slutat påstå att den är 99 oktan nu.

Även om det inte vore så så tror jag inte heller det beror på det.

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Postat: mån 28 maj 2012, 06:21:19
av martenheller
Okej tack.
Ja läste nånstans att man skulle ta ur en sak ur diagnoauttaget innan man felsökte. Tror den kallades Spinnpinn eller något? Stämmer detta? Isåfall kan de ju va därför ja inte får felkod för ja har inte tagit ur något..

Vad tror ni om batterispekulationen då?

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Postat: mån 28 maj 2012, 07:07:45
av martenheller
Short pin hette den visst :)

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Postat: mån 28 maj 2012, 08:51:57
av Toyspeed
Jag är skeptisk till de där med batteriet.
Så länge du har en fungerande generator så behövs de inte mycket kräm i batteriet.
iofs kanske de är din generator som laddar för dåligt?

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Postat: mån 28 maj 2012, 09:35:03
av Glenn
Möjligen om du har en kortsluten cell som gör att generatorn lastas ner, har sett det orsaka problem på motorcyklar faktiskt, men aldrig i bil, men det borde ju kunna hända där med.

Det kan man ju dock lätt utesluta om du har möjlighet att bytlåna ett batteri från nån annan bil tillfälligt.

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Postat: mån 28 maj 2012, 19:52:29
av martenheller
Felsökt vidare idag utan resultat.
Prövade koppla ur mappsnsorn och starta bilen bara för att snabbt se om de var fel så att inte diagnoauttaget fungerade.
men då fick jag felkod direkt när jag testade bygla.
summasummarum : mitt fel registrerar ingen felkod. Den går riktigt illa, kan filma imorgon vid jämn gas på lägre varv så får ni höra.

Jag åker och köper ett nytt batteri imorgon, även om inte felet sitter där så behövs de ändå bytas.

Jag börjar tro de är tändkablarna som spökar, vad tror ni om det?

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Postat: mån 28 maj 2012, 22:46:15
av Hansen
har du original tändspole? har för mig att min gjorde så när den vart dålig.

Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95

Postat: tis 29 maj 2012, 05:59:34
av martenheller
Ja så vitt jag vet är de original.
Kanske lika bra att beställa tändspole och tändkablar :).
Är de org man ska satsa på eller finns de andra bra/vettiga?