Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Bilen går riktigt bra speciellt mellan 5000-7000rpm nu
Det på bara 0,7bars laddtryck. Den vill bara fortsätta o dra på högre varvtal. Riktigt underhållande!
Den har inte bråkat en enda gång nu heller sen jag satte i originalsprutet. Vågar tom säga att jag börjar lita på den.
Upplever dock lite tveksam gång i mellanregistret ibland, innan turbon vaknar till liv. Så man får ta det lite försiktigt i den övergången. Men det är ju kanske inte så konstigt med tanke på hur ändrad motorn e
Lamdan på tomgång visade 1,23 som motsvarar afr 18:1 vilket är skitsnålt och vilket då ger hög HC. Kanske därför jag har misständningar också. Fast det hade jag med MSet också..
På 2500varv kryper lambdan sakta ned till rätt värden.
Hög CO kan ju bero på katten. Det är ju en racekat som sitter ganska långt bak.
Funderar på om jag har nått läckage i tryckrören eller nått. För den verkar ju gå snålt på tomgång ( lite flöde) och väldigt fett på när man gasar (mer luftflöde). Så jag ska trycktesta.Alternativt om min vevhusvent är vad som ställer till det. Jag har ena delen med ventil ansluten till plenumet och den andra som ska sitta på insugsröret öppen då jag saknade nippel till den. Men det går inte känna nått drag i den öppna änden.
Tänkte pilla dit bredbandslambdan och mätaren så man får lite koll på vad som händer. Behöver bara ett motstånd till Oxygen sensor heater circuit så man slipper felkod.
Det känns som om det nästan vore lättare med megasquirtet. Men ska fixa med detta först.
Har gjort ett nytt insugsrör och gjort om vevhusventilationen så den sitter som original nu på insugsröret mellan LMM o turbon.
I samma veva tillverkade jag 2 pluggar så jag kunde trycktestade tryckröret närmast motorn och det visade sig att XS Dumpventilen läckte som ett soll vid anslutningen, vid kolven och på vakuumsidan, ja överallt. Så jag tog bort dumpen o pluggade den anslutningen. Antagligen var det därför den tvekade.
Nu går bilen mycket bättre.
Det finns dock ett susande ljud vid insuget som stör mig. Först trodde jag bara att det var luften som flödade genom insuget men jag har en känsla av att det är något där som inte stämmer så jag trycktestar och river nog insuget ikväll och undersöker om den suger tjuvluft vid nån spridare eller nått.
Vet inte riktigt hur jag ska trycktesta insuget då luften bara fortsätter genom motorn.
Men jag rev insuget igår och när jag delade på acis insuget så var packningen lite oljig närmast fuelrailen, på samma ställe som jag tyckte det susat en aning med motorn på tomgång. Så jag misstänker att det har varit lite otätt där. Men det är ju nästan omöjligt att testa på plats efter som det sitter så illa till.
Spridarna tror jag inte har läckt vid sätet. Fräscha oringar och monterade med lite extra stöd o tryck så att oringarna inte ska kunna lossna av laddtrycket.
Ska dra om lite vakuum slangar också. Bla til bränsletrycksregulatorn så blir den kanske lite snabbare att reagera.