Nu är bilen åter i drift, startade direkt utan några problem. Man blir förvånad att den fortfarande fungerar fast man har plockat isär motorn i småbitar.
Slutsats:
Reparationen kostade som följer: NS300L kittet ca 4000:- med moms och tull. Kamkedjekittet ca 2200:- från England (då ingår även kedjan och dreven till oljepumpen). Packningar, packbox, bultar och packningssilikon 2000:- Slipning av toppen ca 700:-
Tot altså ca 9500:- med olja och glykol osv. Var det värt det? Ja det tycker jag nog att det var, bilen är helt värdelös med trasig motor och en ny motor på skroten kostar ca 10-15 000:- Att byta motorn blir betydligt mer jobb än att sätta in nya gängor.
Hur besvärligt var det då? Ja, nog är det mycket plock alltid och när man är så ovan som jag är så tar det längre tid än om man jobbar med det hela dagarna. Att montera NS300L gängorna är inte så svårt, det som tar tid är allt skruvande för att komma dit där de skall sitta och sen få tillbaka allting i rätt ordning. Jag skulle inte tveka att göra om det, det är ganska kul stundtals men det kommer att ta tid innan alla såren på fingrarna läkt
Jag har hylsor över och kan tänka mig att sälja resterande hylsor och kittet om någon är intresserad.