Avensis Verso som läcker kylarvatten

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis Verso som läcker kylarvatten

Inlägg av Glenn »

:thumbup:

Hoppas det fortsätter gå bra :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
meckarmulle
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Inlägg av meckarmulle »

Nu är bilen åter i drift, startade direkt utan några problem. Man blir förvånad att den fortfarande fungerar fast man har plockat isär motorn i småbitar.

Slutsats:
Reparationen kostade som följer: NS300L kittet ca 4000:- med moms och tull. Kamkedjekittet ca 2200:- från England (då ingår även kedjan och dreven till oljepumpen). Packningar, packbox, bultar och packningssilikon 2000:- Slipning av toppen ca 700:-

Tot altså ca 9500:- med olja och glykol osv. Var det värt det? Ja det tycker jag nog att det var, bilen är helt värdelös med trasig motor och en ny motor på skroten kostar ca 10-15 000:- Att byta motorn blir betydligt mer jobb än att sätta in nya gängor.

Hur besvärligt var det då? Ja, nog är det mycket plock alltid och när man är så ovan som jag är så tar det längre tid än om man jobbar med det hela dagarna. Att montera NS300L gängorna är inte så svårt, det som tar tid är allt skruvande för att komma dit där de skall sitta och sen få tillbaka allting i rätt ordning. Jag skulle inte tveka att göra om det, det är ganska kul stundtals men det kommer att ta tid innan alla såren på fingrarna läkt :-)

Jag har hylsor över och kan tänka mig att sälja resterande hylsor och kittet om någon är intresserad.
Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

:thumbup:
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

meckarmulle
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Inlägg av meckarmulle »

Hej igen

Nu har bilen rullat några hundra mil och allt känns som det funkar bra. Blev lite nervös häromdagen när jag konstaterade att det försvunnit kylarvatten... men hittade läckan, det var en slangtätning till värmepaketet under passagerarstolen som inte tätade som den skulle.

Hittade ytterligare en variant av reparationssats till den här motorn, http://www.northstarperformance.com/toyotakits.php

Blir lite fundersam över det konceptet, den typen av pinnbultar måste man väl efterdra gissar jag och det är ju inte så lätt eftersom kammarna måste plockas ut isåfall. Dessutom är det betydligt dyrare än NS300L
Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

Varför skulle du behöva efterdra dom menar du ?

Det är väl bara pinnbultar med en större gänga än standard i ena ändan, och så får man gänga om blocket till det ?

Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby

Inlägg av Bempa »

Bra jobbat :thumbup:
Benny Gustavson