Sida 4 av 15

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: sön 05 apr 2009, 22:16:59
av Michael W
Hatten av för detta grymma bygge! :clap:

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: sön 05 apr 2009, 23:13:59
av Gt-4
Snyggt fäste till Turbon.. :) Vad är anledningen till att du sätter servopumpen i bagagen?

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: mån 06 apr 2009, 21:22:04
av GT4-Force
satan vad snyggt det blir :mrgreen:

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: mån 20 apr 2009, 23:50:50
av Johannes Rydberg
:shock: :shock: :shock: :o :o :o grymt .. svårt att finna ord. men helt grymt.

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: tis 21 apr 2009, 16:19:27
av mIkAeL
Riktigt snyggt bygge och fina lösningar under huven... mycket fin insperation :P
Tackar

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: tis 21 apr 2009, 17:12:36
av cheetah1
Oooh, porr.. :P :P :P

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: tis 21 apr 2009, 22:40:18
av behr
Tack tack för dom trevliga kommentarerna 8-)

Jag har meckat en del utan att dokumentera. Får ta lite bilder till helgen.

Har tagit några provturer och det funkar maskinellt bra. Den drar på riktigt bra upp till varvstoppet. Känns som det finns mer att hämta efter 7300 rpm där varvstoppet är nu. :) Innan var den helt orkeslös över 6500 rpm.

För att få lite bättre kontroll på tändning och bränsle har jag uppgraderat till MS2 extra koden (hade MS1 extra innan). Tyvärr började allt att krångla då. Den misständer, hoppar och beter sig allmänt märkligt nu. Felet ligger nog i VR-givaren i fördelaren. Ska montera ett nytt 60-2 hjul till helgen...

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: sön 26 apr 2009, 21:24:09
av behr
Nu så kommer det en riktig uppdatering:

Mitt gamla downpipe passade inte riktigt med den lilla flytten av turbon. Beställde lite rör och böjar från H2m-racing för att bygga ett nytt fint i rostfritt. Till en början med tog det 2.5 veckor att få grejorna... Sen var kvaliteten på böjarna jag fick den sämsta jag sett. Mer fyrkantiga än runda och svetsarna var inte ens täta (!). Fick beställa nya riktig böjar från maxxtuning.
Viss skillnad:
Bild

Problemen med misständningarna löste jag... Fyllde på lite bensin så funkade det bra igen :oops: Jag skyller på att tankmätaren var lite optimistikt :lol:

Fäste för VR-givaren:
Bild

Provmonterat:
Bild


Bild
Nytt downpipe klart och inkört.
Upptäckte tidigare att jag hade problem med skenande laddtryck över 6000 rpm. Misstänkte att det var min gamla kina-wastegate som gett upp. Beställde en ny TIAL wastegate och monterade.
Det hjälpte inte ett dugg. Toppar 1.5 bar vid 7600 rpm med grundtryck på 0.7 bar... :lol: Lite roligt, men stabilt laddtryck är nog att föredra.
Misstänkte att flödet från den nya toppen och insuget blev för mycket för en 38mm wastegate. Hade en 50mm wastegate hemma som jag monterade istället.

Bild
Hjälpte: Nej... :(

Bild

Bild

Plockade ner allt och monterade både 38mm och 50mm wastegaten. Nu funkade det! :mrgreen:
Det var anslutningen till grenröret som var problemet. Ett rör kunde inte flöda tillräckligt helt enkelt.
Nu har jag två olika wastegatar med olika grundtryck, vilket inte är någon höjdare. Måste beställa ytterligare en TIAL ventil. Tur att dom är så billiga :|

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: sön 26 apr 2009, 21:48:09
av amby
Godis godis över allt...Jag vill verkligen se den här bilen på riktigt snart..

Re: Behr's ST165 trimmprojekt

Postat: sön 26 apr 2009, 22:19:06
av haank
Vilka konstvärk du gör alltså !! :)

Hade inte du byggt pulssplitt på ditt grenrör fast svetsat ihop fel rör? Oavsett då måste du ju ha 2 rör till 1 wastegate och det är en pulssplittfunktion.. Annars finns ju wastegaten bara på 2 av 4 cylindrar.
Kan inte se på bilderna om det är si eller så men detta har du säkert redan tänkt på också.