Sida 4 av 5

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Postat: tis 13 jul 2010, 21:47:46
av Elof_power
GT4-Force skrev:drivaxlar ryck ur dom :) töm lådan på olja innan bara

Skruva bort skydds plåten bara innan
Det e bara att lossa insex bultarna och sen dra ur dom eller?
Får väl göra att tappert försök imorgon och se om jag har sönder mycket eller allt.. :P

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Postat: tis 13 jul 2010, 22:14:44
av Gt-4
Du kan göra på två olika sätt med drivaxlarna.
Antingen bara dra ut dom så medbringaren följer med men då rinner oljan ur, eller så skruvar du loss dom insex skriven runt drivknuten så blir medbringaren kvar i lådan.
Lycka te.

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Postat: ons 14 jul 2010, 15:07:05
av GT4-Force
jag ryckte ur helt drivknuten med medbringan och allt ;)

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Postat: fre 16 jul 2010, 00:08:30
av Elof_power
Bild
Olje pluggen till växel lådan. Den oljan var grå till en början sen blev den "olje färgad" igen. Lite vatten i lådan, kan det bli när bilen står still ute länge.?

Bild
Där lossar jag sista motor fästet innan motorn får ta hissen ner..

Bild
Där är motorn ur.. :D

Det var det som gjordes idag.. hur i helvete delas låda-motor..?

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Postat: fre 16 jul 2010, 10:23:59
av amby
Elof_power skrev:
Det var det som gjordes idag.. hur i helvete delas låda-motor..?

Så här gör man...Men det är inte lätt. bra om man är 2-3 stycken..
Ännu svårare att sätta tillbaka den Lycka till


Bild

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Postat: fre 16 jul 2010, 22:50:48
av Elof_power
Idag blev det inte mycket gjort.. utan det blev en shoping dag. Handlade lite avfettning och motor tvätt plus lite verktyg som jag tyckte saknades. men i morgon e det dax igen.. Men nu kom jag fram till att jag ska ju ha med koppling och allt..
Det måste väl gå och ta isär allt vid spräng kåpan bara. alltså utan att ta isär fördelnings lådan eller växel lådan utan få bort allt i samma "packet".?

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Postat: fre 16 jul 2010, 23:22:41
av GT4-Force
fördelingslådan och växellådan i ett paket koppling tar du bort efter sen :)

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Postat: fre 16 jul 2010, 23:29:31
av Elof_power
GT4-Force skrev:fördelingslådan och växellådan i ett paket koppling tar du bort efter sen :)
Nää men allt ska ju med över till den andra motorn jag har står.. för att jag sen ska bygga motor/renovera/hitta på nått kul, med den andra motorn som ständigt dragit på sig problem med att bli varm. Så nu byter jag motor för att få igång bilen någon gång.. och den motorn som jag har i "reserv" är motor bara utan koppling.. så allt koppling/växellåda/fördelnings låda ska med till "reserv motorn" som skall i nu.

Måste man alltså dela koppling och växellåda.?

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Postat: lör 17 jul 2010, 00:01:29
av Elof_power
Det jag sitter och funderar på just nu är om det kanske kan finnas någon bättre olje pump att få tag på.? jag vet inte om den som sitter på är direkt dålig men om man bygger ny motor så kanske man kan hitta en olje pump me bätter flöde.? någon som har någon ide.?

Hittade en tråd här faktiskt om detta
behr skrev:97 eller 98+ 5sfe motor. Pumphjulet är ca 10% tjockare än en generation 3 3sgte oljepump.

Den senare 5sfe motorn har balansaxlar som den tidigare saknar. Det är troligen därför den har fått en uppgraderad oljepump.

Jag har inte själv använt en sån pump, men jag har sålt en beg. som passade bolt-on på en 3sgte...
någon som har testat detta.?
tappar man inte lite tryck om man har en oljekylare.? det är främst därför jag undrar om man kan öka trycket lite.

Re: Elof`s St-185 Gt-Four

Postat: lör 17 jul 2010, 10:36:11
av Cyrix
Jag kör med den nyare 5S-FE pumpen, kör även med ett drev som är en(eller om det var två) kuggar mindre, just det drevet kommer från en gammal 5S-FE motor, men det sitter på fler motorer. Har även shimsat pumpen ca 1,5mm för att höja maxtrycket lite. Gör du som mig och kör med mindre drev på pumpen, så får man köra med gen3 kamrem som är en kugge kortare.