Ons 08 Okt, 2008 9:14 pm
Så var sista rycket taget för denna säsong, dvs. fordonet är nu avställt från och med 2008-10-08 och får inte användas längre.
Det blev 489miles, från 13 Juli till nu, vilket motsvarar ~78,7mil. Sedan tillkommer resan efter bilprovningen, samt en liten tur innan, så totalt strax under 100mil. Summa summarum, Dyra mil
Som ni kanske misstänker har jag varit på besök hos bilprovningen idag.
Små kyligt i morse, men det blev finare under dagen. Till skillnad från förra veckan, där min ursprungliga besiktningstid var bokad!

Kyligt, men ingen snö ännu.
Det blev en resa på dryga 10mil, för att göra bort besiktningen innan avställningen. Men det gick bara bra, så nu får bilen & jag vila med gott samvete i vinter. Bilen är nu godkänd fram till Mars 2010!
Ganska trevligt att ta en lite längre sväng innan the final end. Tjejen min hade gjort goda mackor, så vi fick oss en liten höstutflykt
Sen sist har jag roat mig lite med att montera fjäderbenstaget, vilket blev bra. Tyvärr är mina torkararmar fortfarande röda, dessa som jag tänkte måla om det första, när jag köpte bilen.. Har blivit lite av hatkärlek till dessa
Och eftersom fjäderbenstaget satte sig i vägen för de praktiska fästena, för takluckan, under huven. Plockade jag väck dessa.
Men en annan sak som jag däremot har fixat, är att montera ett litet batteri. Vilket också har varit en sak jag skulle göra bland de första, när jag köpte bilen för drygt 2½år sedan. Denna åtgärd sparade ett gäng kilo, tänkte först montera det fram, men då det väger så pass lite (~7KG) så överväger inte kabelns vikt viktförflyttningen! Kanske flyttar jag det fram i ett senare skede, för att frigöra utrymme under motorluckan..
Tänkte även byta ECU, för att få upp varvstoppet lite. Närmare bestämt 600rpm, från 7200rpm till de mer normala 7800rpm. Den högra kom från en engelsk -87, & den vänstra är min std. ECU..
Tyvärr visade det sig inte fungera, som det var tänkt. Bara startmotorn som reagerade på denna. Så det blev lite trixande, & nu sitter det en ECU från en Svensksåld bigport Corolla GTi i istället. Vilket visade sig fungera ypperligt, & jag fick mina 600rpm extra att dra på.
Jag märker inte av så mycket skillnad, det bara smäller till när jag passerat 7000rpm sen når jag varvstoppet ändå. Men den stora skillnaden är när jag kommer till nästa växel, & maskinen direkt har ork att dra, pga. de högre varvtalet. Men detta var bara en början, märks att motorn gärna skulle dra en bit till så målsättningen är fortfarande att gå över 8000rpm!
Sedan tänkte jag bjuda på ett par höstbilder, under de få, men angenäma turerna som blivit den senaste tiden.

Grus är kul, & löven yrde.

Ett passande hösttecken.

Idag, efter besöket hos bilprovningen, paus med goda mackor.
Och slutligen har det dykt upp fler mystiska paket..
Vi får se om det blir något gjort under den kommande vintern, i mitt lilla 15kvadrat stora kallgarage. Men det är en reko plats att ställa bilen på iaf, vilket såg nog så mörkt ut att hitta ett tag!