Sida 5 av 15

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: tis 01 dec 2015, 13:10:06
av blompa
Det var lite lättare att få dit magnetfoten för mätklockan än på en aluminummotor. :)

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: tis 01 dec 2015, 16:17:22
av blompa
cheetah1 skrev:Nu blir ju jag också sugen på att renovera motor...

Det är bra. Nu är rätt tid dessutom. . :)

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: ons 02 dec 2015, 07:30:13
av blompa
Det blev mek igår igen.

Benny polerade vevstake, jag byggde motor, Rikard skruvade tillbaka delar (som vi inte längre kom ihåg hur de skulle skruvas dit :) )
vi felsökte dessutom fläkten. Den var inte spänningssatt. Reläet som ska mata den klickade dock. Säkringarna var hela osv.


http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid376063

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: ons 02 dec 2015, 09:17:36
av bennysteen
blompa skrev:
cheetah1 skrev:Nu blir ju jag också sugen på att renovera motor...

Det är bra. Nu är rätt tid dessutom. . :)
Gör det. Det är roligt och lärorikt. Rost, bromsar och spindelleder blir man ju less på att meka med. Jag började bygga mina egna först motorer 2013, jag lär mig fortfarande. Viktigast är att våga prova.

Nuförtiden med ebay är det mycket enklare och billigare att hitta bra priser på slitagedelar som lager och packningar. Man behöver lite grundverktyg för mätning. men även dom finns på ebay för rätt priser.

Två momentnycklar. 10-60Nm och 30-150Nm , dyraste posten, ca 1500 SEK/st. Men håller hela livet om du ALDRIG lånar ut dom. Jag kör med FAZET som är rena proffsgrejor. Men på ebay är dom överkomliga.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... +&_sacat=0

Mätklocka eller indikatorklocka med magnetfot behövs också. 0-25mm spel. För ställa TDC och kamaxlar,etc. Biltema har en helt ok, men den mäter bara 0-10mm. vilket är för lite för kamaxlar tex.

Mikrometersats. finns paket med med 2,3st som man klarar vevaxlar, lager,etc.

Och så PLASTIGAUGE naturligtvis. Köp en kartong på ebay för ca 250:- så har du för ca 30-40 motorer. Dom finns i olika tjocklekar beroende på användning. tror min är " 0.001" - 0.007" 0.025mm - 0.175mm"

/B

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: ons 02 dec 2015, 23:17:59
av Johnny Blade
Hmm.Är fläktmotstånden hela?
Trådarna har en tendens att gå av.Fast då brukar iofs fläkten gå på full fart.
Bild

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: tor 03 dec 2015, 22:28:17
av blompa
Det har mekats idag, 8-)

Yttre delar på blocket är nu monterade, trösklar börjar hitta dit igen.
Toppen är tillbakamonterad och dragen!

http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid376097

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: tis 08 dec 2015, 08:31:15
av blompa
I helgen var några av oss upptagna men Benny gnatade på.

På lördagen undersökte han hur oljepaketen såg ut. Det fanns tydligen en bypassventil om oljefiltret är helt igensatt.

http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid376124

Söndagens mek involverade kamremsmontering och återmontering av t-vis. Tydligen stämde vevens markering dåligt. Som tur var är använder vi alltid mätklocka.

http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid376160

Benny gjorde en insats igår också. Han skruvade isär den skrotturbon som låg i bagaget.
Dessutom upptäckte vi att den turbon som satt monterad är en supraturbo (CT26A). Mycket bra upptäckt!

http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid376195

Visst ser det ut som en motor snart? ;)

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: tis 08 dec 2015, 12:50:20
av Glenn
Hur var markeringen på veven fel ?

Jag skulle aldrig snåla in på en kamrem iofs, jag har bytt kamremmar som gått hela sin specificerade livslängd och ändå sett fina ut, så det är väldigt svårt att avgöra. Nu pajar ju inget dyrt om kamremmen går av på dessa motorer, men ändå, tyskarna tar inte så många spänn för en ny.

Skillnaden mellan CT26 och CT26A är inte alls stor prestandamässigt, men det klart att man hellre väljer CT26A om man kan, annars brukar (brukade?) det nog gå att hitta beggade CT20b (från ST205) som är en betydligt större uppgradering.

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: tis 08 dec 2015, 14:52:57
av cheetah1
Brukar man inte ta bort T-VIS-systemet när man renoverar? Eller har jag drömt det?

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: tis 08 dec 2015, 16:38:37
av blompa
@Glenn

Jag tyckte Benny sade att det inte stämde med TDC. Men han skulle mäta om igen. CT26A är ju bolt on då den är single scroll. Dessutom är den väl något mer snabbspoolad och orkar lite längre upp i spektrat. kanske 25hästar till?

Vad gäller remmen, visst är det en non-interfearence engine?

Om vi byter turbo igen blir det nog en modern turbo men jag tror nog att en CT26A ska orka uppåt 300 hästar innan den kroknar.

@cheetah1:

jo jag har läst om det. Det påverkar lågvarvsegenskaperna som blir klar sämre men å andra sidan kommer inte någon av vingarna lossna och förstöra förbränningsrummet. Vi för fundera över detta lite.

Bra tips från er båda. Kul att ni läser tråden! :)