Sida 44 av 71
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Postat: lör 01 jun 2013, 14:56:06
av mIkAeL
Ni mr2 nissar

riktigt vassa på 402m är de iaf...Dock jimmy sägs de ju att sena 3s block ska vara lika starka som 5s... så tror inte du behöver oroa dig...
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Postat: fre 13 sep 2013, 07:49:39
av Toyspeed
Nu börjar nästa steg på MR2:an
Igår plockade jag ur mitt Apexi PFC som jag trivts väldigt bra med.
Plockade även ur hela mitt MSD tändsystem. Som tillsammans ska flytta till en ny ägare!
Inredningen är utriven och jag kommer nog släppa konceptet med att ha den i besiktningsbart skick
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Postat: fre 13 sep 2013, 10:15:09
av KACE80
Toyspeed skrev:Nu börjar nästa steg på MR2:an
Igår plockade jag ur mitt Apexi PFC som jag trivts väldigt bra med.
Plockade även ur hela mitt MSD tändsystem. Som tillsammans ska flytta till en ny ägare!
Inredningen är utriven och jag kommer nog släppa konceptet med att ha den i besiktningsbart skick
Låter spännande!
Är du helt enkelt nöjd och belåten med allt vad din extrema MR2 presterat och du nu bara vill ha den som underbar sommarbil som den ändå e

?
Har du all den gamla originalinredningen kvar och allt annat, eller blir det att jaga alla dessa grejer på annat håll?
Om jag nu förstod dig rätt så skall du alltså återställa den till så gott som originalskick?
Anton
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Postat: fre 13 sep 2013, 10:20:19
av Pipedreams
Tycker det låter som han ska bygga värre och inte plocka i nån inredning.
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Postat: fre 13 sep 2013, 11:02:15
av Fnys
Jag tolkade också som Pipedreams men det gick ju och tolka åt båda hållen
...hoppas dock på att min första tolkning stämmer?
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Postat: fre 13 sep 2013, 11:40:35
av Toyspeed
Haha
Kanske va lite klumpigt uttryckt..
Men för att svara på vissa frågor, Ja. Jag har all originalinredning kvar. Men NEJ, ja kommer inte använda den
Tanken är att riva ur all ljudisolering, Plocka så mycket vikt ja kan i inredningen.
Golvet ska kapas och sänkas på förar och passagerarsida för att både få en lägre körposition, samt få vikten närmre backen.
nya stolar ska in.
Kablar, högtalare m,m ska ut.
Kommer dock behålla glasrutor m,m
vad gäller motorstyrning kommer det monteras ett MaxxEcu istället.
Jag vill komma åt laddtrycksstyrning per växel och varvtal, eventuellt deras brutalt effektiva antispinn m,m
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Postat: fre 13 sep 2013, 11:48:13
av KACE80
Hahahaha ja det var nog jag som var och är morgontrött allt för länge
Jag uppfattade sista meningen som såhär "Inredningen är utriven och jag kommer nog släppa konceptet OCH ha den i besiktningsbart skick"
Snurriga jag

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Postat: fre 20 sep 2013, 08:56:01
av Toyspeed
Golven är nu blottade, och asfaltsmattan ska börja skrapas.
Ska se om jag inte kan bli av med ca 10-15kg i vikt med att slänga bort onödigt skärp.
Jag har även tänkt kapa ur golven på förar och passagerarsidan och sedan sänka golvet ca 5cm.
Är inte bara 1,91, jag har även en lång överkropp tydligen... Så jag sitter med skallen i taket mest hela tiden.
De går bra när man kör på gatan. Då lutar man sätet och tar en mer tillbakalutad ställning.
Men på bana och stripp sitter man rejält upprätt och då får man sitta med huvudet på sne pga hjälmen.
Så snart är de dags att sätta kapen i kärran, Känns väl lite sådär. Men så får de bli!
Sen får jag ju ner tyngdpunkten lite ytterligare också!
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Postat: mån 25 nov 2013, 15:25:31
av Toyspeed
Det är konstigt, När hösten kommer och bilen ställs i garaget.
Man målar upp planer i huvudet om allt man ska göra över vintern.
Sen när november kommer och december närmar sig, De känns som äh! de är lugnt.
De är ju sviinlångt till våren.
Intresset är i botten och man orkar inte lyfta ett finger i garaget.
Bilen har iallafall fått ett nytt garage, och de är hemma på egen gård nu äntligen.
Inredningen är utriven för att få in nya stolar, Lägre monterade. Och eventuellt en båge.
Sen ska nytt styrsystem beställas. Inte kommit så långt ännu!
Men de är förhoppningsvis gjort innan veckan är slut! Sen kan man kanske komma igång lite så sakteliga!
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Postat: tor 28 nov 2013, 10:53:14
av Toyspeed
Igår la jag en beställning, Så nu börjar det.
Beställde en MaxxEcu från Maxxtuning.
Håll i hatten, För nu kommer inklippt information om sprutet från Maxxtunings hemsida.
MaxxECU - Den optimala motorstyrningsenheten för race, bana och gata
Vi på Maxxtuning AB har flera års erfarenhet utav motorstyrsystem och mappning utav dessa och är väl insatta i dessa systemes alla för och nackdelar. Vi bestämde oss för att med vår erfarenhet inom mappning / justering skulle vi ta fram en egen motorstyrningsenhet som vi anser är den ultimata styrenheten, både för den fullfjädrade mapparen till nybörjare.
Exempel på motorer MaxxECU klarar styra
Så gott som alla 4, 5, 6, 8, 10 och 12 cylindriga motorer.
Upp till 8 cylindrar fullt sekvensiellt.
Upp till 16 cylindrar i waste spark.
Triggersignal / kam-signal / triggersystem som MaxxECU stödjer
(för lite ovanligare triggersystem kan vi göra stöd för detta om intresse finns).
VR-sensor.
Digital (hall, opto).
Standard "missing tooth" (60-2, 36-1). Stödjer allt ifrån 12-1 till 150-4.
Multitooth trigger (12+1 till 150-4).
Audi 5-cyl.
Nissan CAS.
Mitsubishi 4/2.
GM LS1.
MaxxECU utgångar
8 utgångar för spridare. Inställbar peak och hold ström. 1 lågohm eller 2 högohms spridare per utgång. Max 4A.
8 utgångar för tändning. 5V signal för drivning av tändmoduler, CDI-enheter och spolar.
8 utgångar för extra funktioner. Kan ställas in för att styra i princip vad som helst. Bränslepump, tomgångsstyrning, laddtrycksreglering, shiftlight, fläktar, varningslampor etc. 1,5A per utgång.
MaxxECU ingångar
Lufttemperaturgivare (IAT).
Vattentemperaturgivare (CLT).
Spjälllägesgivare (TPS).
Lambdasensor. Använder bredbandslambdasensor direkt till ECUn utan någon extra elektronik.
2 triggeringångar. VR, hall eller opto. Signalerna behandlas av en helt egen processor för maximal prestanda och imunitet emot störningar.
2 extra temperaturgivare. Kan användas för loggning eller styrning av extra funktioner.
2 extra 0-5V ingångar. Kan användas för extra sensorer som tex. mätning av avgasmottryck eller bränsletryck.
2 extra digitala ingångar. Används för tex. hastighetsgivare och brytare.
Inbyggd lufttrycksgivare (barometer).
Inbyggd MAP-sensor för upp till 3 bars laddtryck.
8 st ingångar för EGT-sensorer. Ingen extra elektronik behövs.
MaxxECU exempel funktioner
(om du som användare har något du saknar eller vill ändra, kontakta oss, vi lyssnar på våra användare för att göra vårat system till det bästa!)
Launch Control.
Flexibelt varvstopp.
Ställbar laddtrycksbegränsning.
Inställbara skyddsfunktioner baserat på avgastemp och / eller lambda.
Reglera bränsle baserat på avgastemp och / eller lambda för att skydda motorn.
MAP-sensor eller TPS som lastsensor. Flexibla extra tabeller för att underlätta riktigt vassa motorer.
Automatiskt avaktivering av spridare vid full gas vid startförsök. Inställbart.
Svep varvräknare till maxvarv vid tändning på.
Inbyggd fel och varnings-diagnostik och felkodshantering.
Testfunktioner på alla utgångar.
Testköra spridarna / spolarna i tänd eller cylinderordning för att enkelt kunna se eventuella felkopplingar och korrigera korrekt spridar / tänd följd.
Inbyggd trigger loggning för att felsöka eventuella triggerproblem.
Inbyggt Triggeroscillosskop.
Mäta spridarresistansen direkt i programmet.
MaxxECU övrigt / tekniskt
CAN-buss för expansionsmoduler.
USB för mappning.
Bluetooth för anslutning till mobila enheter.
4MB minne för loggning utan ansluten PC.
Matningsspänning 8-22V.
Huvudprocessor ARM Cortex-M3 processor på 120MHz, med 3 hjälp-processorer för att hantera trigger, spridare och EGT.
Upplösning på tändning: 0.1 grader.
Upplösning på spridare: 0.001 ms.
Uppdaterar bränsle och tändning 2000 gånger per sekund.
Marknadens snabbaste PC-kommunikation, laddar in hela mappen på under 0.5 sekunder.
Beställde dessutom en Reläbox så jag kan flytta alla säkringar och relä nere i bakre vänstra hörnet i motorrummet.
Sen beställde jag även Avgastempgivare, och IAT sensor.
Bredbandslambda ingår.
Kommer börja med att köra endast en avgastemp i kollektorn, Men på sikt köper jag nog till 3st givare och kör en på varje utgång.
En bra signal på hur maskinen mår och går.
Det känns som att detta är de optimala sprutet för att kunna få en bångstyrig MR2:a med mycket effekt i att bli kontrollerbar.